حذف غیر منتظره رافائل نادال از تنیس ویمبلدون
حذف رافائل نادال بزرگ‌ترین اتفاق دور چهارم تنیس ویمبلدون بود.

رافائل نادال از تنیس ویمبلدون حذف شد

انگار قرار نیست رافائل نادال برای سومین بار در طول دوران حرفه‌ای‌‌اش گرنداسلم ویمبلدون را ببرد. مرد شماره دو تنیس دنیا كه در این فصل متحول شده و به فینال اوپن استرالیا رسید و بعد هم رولان گروس را برده بود، در سومین ایستگاه مهم سال، در مرحله یك‌هشتم نهایی از دور رقابت‌ها كنار رفت. نادال كه به مصاف ژیل مولر از لوگزامبورگ رفته بود در یك بازی مهیج و ماراتن‌گونه كه نزدیك به 5 ساعت طول كشید 3بر2 شكست خورد و با جام وداع كرد‌؛ این وداع البته یك امتیاز مهم را هم از او گرفت: اینكه شانس شماره یك دنیا شدن در همین تورنمنت‌ها را هم از دست داد.

تنیس‌باز 31 ساله اهل مایوركا كه تا اینجا 15 قهرمانی در گرنداسلم‌ها دارد سال گذشته در تنیس ویمبلدون به دلیل مصدومیت غایب بود‌؛ البته فارغ از این موضوع او دوباره هم روی موج تكرار، در همان مرحله همیشگی از گردونه این بازی‌ها كنار رفت. نادال به غیر از سال 2011 كه در ویمبلدون درخشید در بقیه سال‌هایی كه در این تورنمنت شركت كرده موفق نشده به یك‌چهارم نهایی برسد‌؛ هر چند كه او در سه بازی قبلی‌‌اش در این تورنمنت نشان داد پتانسیل رد كردن چنین ناكامی را دارد.

نادال در بازی قبلی‌‌اش مقابل كارن خاچانوف هم با ركورد قدیمی خودش برابری كرد: او 28 ست پی در پی را توانسته بود ببرد تا اینكه مولر در یك هشتم نهایی او را غافلگیر كرد و ست‌های اول و دوم را با نتیجه 6 بر3 و 6 بر4 برد! همین شوك كافی بود تا نادال به خودش بیاید‌؛ او مقابل رقیب 34 ساله‌‌اش در ست‌های سوم و چهارم خوب بازی كرد و توانست 6 بر3 و 6بر4 برنده شود و در مجموع بازی را 2-2 در ست شماری مساوی كند. نادال در صحبت‌هایی كه اكیپ آن را منتشر كرده می‌گوید: «در مجموع فكر می‌كنم بازی خوبی ارائه دادم هرچند كه تحت فشار بودم و استرس داشتم. تمام تلاشم را به كار گرفتم ولی كافی نبود. در زمین‌های چمنی همیشه وقتی كار به ست پنجم می‌كشد همه چیز خوب پیش نمی‌رود. بعضی وقت‌ها سرنوشت بازی فقط روی چند امتیاز تغییر می‌كند. در دو ست اول بازی چندان خوبی نداشتم. بعد از آن هم كه دیگر كار حسابی سخت شد‌؛ چون باید دنبال نتیجه می‌دویدم و كاری می‌كردم كه خیلی زود حذف نشوم، هرچند كه بازی مقابل كسی كه سرویس‌های خوبی می‌زند شرایط را سخت می‌كند».

وقتی بازی به ست پنجم كشیده شد دیگر بسیاری تصور می‌كردند نادال به راحتی برنده بازی می‌شود‌، برای این تصور هم پیشینه مثبتی وجود داشت و هم آمار به نفع نادال بود‌؛ او در طول 5 مسابقه قبلی با مولر 4 تا را برده بود و یك بازی هم كه باخته بود به سال 2005 برمی‌گشت‌؛ هرچند كه همان بازی هم در همین رقابت‌های ویمبلدون و در دور دومش بود. از طرفی سن و سال مولر هم بیشتر از نادال بود‌؛ رافا با 31 سال به نظر انرژی بیشتری از مولر 34 ساله داشت. سومین دلیل هم سبك بازی نادال در بازی‌های 5 سته بود‌؛

او هیچ وقت پیش نیامده بود كه بازی را در ست پنجم در چنین شرایط دشواری ببازد. البته از آنجا كه همیشه یك استثنا وجود دارد نادال سرانجام در رقابت با رقیب لوگزامبورگی كم آورد؛ او در یك ماراتن واقعی در ست پنجم بازی را با نتیجه 15 بر 13 (!) واگذار كرد تا از گردونه این بازی‌ها كنار برود. «تنها نگرانی‌ام این بود كه نكند بازی به دلیل فرا رسیدن شب قطع شود».

این بخش اول صحبت‌های مولر بعد از بازی بود. ژیل مولر برخلاف نادال به قاعده بازی‌‌اش پایبند بود: او هرگز نشده كه دو ست اول یك رقابت را ببرد و دست آخر برنده نشود. مولر می‌گوید: «با توجه به طولانی شدن ست پنجم تصور می‌كردم ادامه بازی به روز بعد موكول می‌شود. خوشحالم كه بالاخره تمام شد و حالا می‌توانم در یك‌چهارم بازی كنم». ژیل باید امروز به مصاف مارین چیلیچ از كرواسی برود و شانسش برای رسیدن به نیمه‌نهایی را امتحان كند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی