ورزش خشن MMA ممنوع است! پایان بزن بزن پولساز!
نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی اعلام کرد که MMA در ایران ممنوع است و کسی حق فعالیت در این رشته را ندارد.

ممنوعیت فعالیت MMA در ایران

 فعالیت ورزشکاران در رشته MMA غیرقانونی است و حتی به اهتزاز در‌‌آوردن پرچم ایران توسط این ورزشکاران در موفقیت‌های بین‌المللی نیز غیرقانونی است.

این را دیروز امیر امینی، نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی بعد از این که وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌ها در مورد ممنوعیت ورزشکاران ایرانی در رشته MMA ابلاغیه صادر کرد، گفت. MMA ترکیبی از چند ورزش و مخفف عبارت Mixed Martial Arts، ترکیب هنرهای رزمی است. چند سالی است ورزش‌های رزمی با وجود موفقیت‌های بسیار مورد توجه عمومی قرار دارند.

تکواندو، کاراته و جودو برای مردم شناخته‌شده‌تر هستند، اما وجود سبک‌ها و هنرهای رزمی در این سال‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است که MMA هم نامی آشنا در میان این رشته‌هاست.

امینی درباره پیشینه این ورزش در ایران می‌گوید: فعالیت در رشته MMA از قبل هم ممنوع بود و وزارت ورزش و جوانان این موضوع را به فدراسیون‌های رزمی ابلاغ کرده بود. احتمالا این ابلاغیه برای یادآوری به فدراسیون‌ها ارسال شده است. فدراسیون‌هایی که در رشته‌های رزمی فعالیت می‌کنند به صورت آماتوری فعالیت می‌کنند و در واقع فوندانسیون همه این فدراسیون‌ها آماتور است و طبیعی است که نباید در رشته خشن فعالیت داشته باشند.

خشونت این مسابقات به همراه ژست‌های خشنی که ورزشکاران MMA می‌گیرند، بشدت به وجهه هنرهای رزمی ضربه می‌زند؛ بویژه این که مردم در سایت‌ها و شبکه‌های تلویزیونی این رقابت‌ها را تماشا می‌کنند و در مجموع تاثیر منفی روی خانواده‌ها دارد.

امینی با اشاره به حرکات خطرناک این ورزش ادامه می‌دهد: برخی رشته‌های رزمی مثل سامبو در چارچوب قوانین خود فعالیت می‌کنند و در واقع میکس‌شده چند رشته رزمی هستند، این ورزش‌ها غیراخلاقی است و در قفس دو فایتر با هم مبارزه می‌کنند و در حد زننده همدیگر را کتک می‌زنند. چند وقت پیش فیلمی از یک پسر نوجوان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در قفس به صورت زننده‌ای مبارزه می‌کند. وزارت ورزش و جوانان این موضوع را پیگیری کرد و برای یادآوری به تمام فدراسیون‌ها ممنوعیت ورزشکاران رزمی در مسابقات MMA را یادآوری کرده است.

یک دختر نوجوان که از ورزشکاران سبک‌های کاراته بود، در مسابقات MMA فعالیت داشت که بازتاب بسیار بد آن را در جامعه همگان شاهد بودیم.

تفکر ترکیب رشته‌های مختلف رزمی، بین سال‌های 1960 تا 1970 رشد پیدا کرد که نقش اصلی را در این مورد بروس لی بازی کرد. او معتقد بود مبارز خوب، صرفا یک بوکسور، یک کاراته کا یا یک جودوکار نیست. مبارز خوب کسی است که خودش را با هر سبکی وفق داده و توانایی مبارزه در هر استایلی را داشته باشد.

مسابقات MMA هم‌اکنون در سراسر جهان کاملا شناخته شده و در ایالات متحده و ژاپن، محبوبیت شگرفی دارد.

چندی پیش امیرعلی اکبری، ملی‌پوش سابق کشتی که در حال حاضر یکی از ورزشکاران این رشته است در مسابقه‌های ژاپن به قهرمانی رسید. امینی درباره مشخص شدن تکلیف ورزشکارانی مانند علی‌اکبری می‌گوید: هر مسافرتی که به صورت انفرادی و خارج از تصمیمات شورای برون‌مرزی انجام شود، غیرقانونی است. حتی به اهتزاز در آوردن پرچم کشورمان توسط آنها غیرقانونی است. تمام مسافرت‌های فدراسیون ورزش‌های رزمی توسط کمیته فنی و فدراسیون مربوطه در شورای برون ‌مرزی مطرح و سفر به صورت قانونی انجام می‌شود.

مسابقات MMA در سایت‌های شرط‌بندی جایگاه بالایی دارد و در کنار رشته‌های پرطرفداری مانند گلف، بوکس، مسابقات اتومبیلرانی، فوتبال آمریکایی، فوتبال، تنیس و بسکتبال NBA گاهی وقت‌ها در صدر پربازدیدها قرار می‌گیرد.

با رسانه‌ای شدن این رقابت‌ها پول بیشتری هم وارد این ورزش بزن‌بزن شد تا جایی که امروزه عملا رشته‌های رزمی به‌عنوان یکی از رشته‌های پولساز شناخته می‌شوند.

امینی درباره برخورد قانونی با فعالیت‌های این ورزش با توجه به ممنوعیت آن نیزمی‌گوید: برخورد قانونی دو نوع است؛ اول این که اگر باشگاهی در شهرستان به این موضوع ورود کند و چنین سفرهایی را انجام دهد قطعا از طریق اماکن، باشگاه فرد موردنظر پلمب می‌شود. دوم این‌که اگر مربیان و ورزشکارانی که زیرمجموعه ما فعالیت می‌کنند در چنین مسابقاتی شرکت کنند، قطعا با محرومیت روبه‌رو می‌شوند. در چنین مواقعی حکم مربیگری و احکامی که فرد خاطی دارد باطل می‌شود یا چند سال حق فعالیت در این فدراسیون را ندارد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: jamejamonline.ir