ماجرای دوپینگ دروغین و جنجالی سعید علی‌حسینی
سعید علی‌حسینی برگشته تا مدال‌هایی که طلب دارد را از دنیای وزنه‌برداری به دست بیاورد.

سعید علی‌حسینی برای کسب مدال بازگشته است

انگار همین دیروز بود که هادی پانزوان آرنج دست سعید علی حسینی را با دهان می مکید تا کبود شود. 8 سال گذشت. سعید به گویانگ کره جنوبی رفته بود تا قهرمان فوق سنگین جهان شود، اما خبر نداشت که قرار است مسابقات دسته 105+ کیلوگرم را با چشمانی اشک بار از روی سکوهای سالن کینتکس نظاره کند.

روایت خود سعید از آن روز شنیدینی و البته تلخ است: «من در مسابقه‌های جهانی 2009 مصدوم نبودم. يك شب مانده به مسابقه، پدرم را صدا كردند. رضازاده و كادر فنی نامه‌ای را به ما دادند و گفتند شما نمی توانيد در مسابقه وزنه بزنيد. به ما گفتند كه نامه‌ی تذكری از سوی آيان (رييس فدراسيون بين‌المللی) آمده و اجازه نداريد در اين مسابقه شركت كنيد. ما گفتيم بايد چكار كنيم که گفتند: "آيان گفته بايد وزنه‌بردار كره‌ای اول شود." البته اين صحبت‌ها را زارع می كرد و رضازاده بيشتر سكوت كرده بود.
به من گفتند كره‌ای بايد اول شود. تو هم بايد كنار بكشی تا وزنه‌بردار كره‌ای اول شود. به من گفتند آيان با وزنه‌بردار كره‌ای بسته كه او اول شود. آنجا صحبت از دوپينگ نبود. يك نامه‌ای به ما نشان دادند كه اين اخطاريه است. ما گفتيم اخطاريه چيست؟ وقتي نامه اخطاريه را ديدم، زارع به عنوان مربي تيم آن را از من گرفت و در ساكش انداخت و گفت اين نمايشی و بی اهميت است. به من گفتند كه آقای افشارزاده چون به آقای آيان پول نداده، آيان ناراحت شده و او با توجه به اينكه می دانسته تو مدال می گيري، دست روی تو گذاشته تا تو وزنه نزنی. به من گفتند كه ما میرويم فدراسيون جهاني پول مي‌دهيم و مشكل تو حل می شود. هيچ كس هم نمیفهمد. حتي اين را به من گفتند كه آيان گفته شما عكاس ورزشی داريد يا من بگويم عكاس ما بيايد كه از دست سعيد عكس بگيرد و به رسانه‌ها بگوييد كه مصدوم شده است. من و پدرم اين را قبول نكرديم. افشارزاده زنگ زد به پدرم كه چه شده است؟ پدرم گفت من مي‌خواهم موقع مسابقه بروم و روی تخته بنشينم، چرا كه میخواهند حق ما را بخورند. پدرم گفت نمیگذارم حق سعيد ضايع شود. افشارزاده هم گفت شما با آبروي ايران بازی نكنيد. اين طوري آبروی ايران می رود. بعد از آن ما هم قبول كرديم.»

اما واقعیت چیز دیگری بود. نامه ای که آیان به کادر فنی تیم ملی داده بود، نمونه مثبت دوپینگ سعید علی حسینی بود. در نمونه آزمایش سعید ماده متاندینون رویئت شده بود و این به منزله دوپینگ بود؛ دوپینگی که بعدها به بزرگترین چالش زندگی حسین رضازاده هم بدل شد و خیلی ها او را به عنوان سرمربی آن روزهای تیم ملی، مقصر این فاجعه لقب دادند.

نمونه دوپینگ سعید مربوط به آزمایشی بود که یک ماه قبل از آغاز رقابتهای جهانی 2009 از سعید گرفته شد. سعید که در سال 2006 و در جریان دوپینگ همزمان 9 وزنه بردار ایرانی نیز دو سال محرومیت کشیده بود، به صورت مادام العمر از حضور در رقابتهای وزنه برداری محروم شد. محرومیتی که بعدها با پیگیری های حقوقی صورت گرفته و تلاش برای بیگناهی علی حسینی، ابتدا به 12 سال و بعد با رای دادگاه CAS به 8 سال کاهش پیدا کرد. این 8 سال 2 آبان ماه امسال به پایان می رساند و حالا یک بار دیگر سعید علی حسینی به اردوی تیم ملی دعوت شده تا از الان خود را برای حضور در رقاباهای جهانی 2017 که آذر ماه در آناهایم آمریکا برگزار می شود آماده کند.

اولین حضور در اردوی تیم ملی

دور جدید اردوی تیم ملی از شنبه از در سالن ورزشی دانشگاه علامه محدث نوری شهرستان نور آغاز شد که سعید علی حسینی هم یکی از 12 ملی پوش دعوت شده به اردو بود. بهترین رکوردهایی که از سعید به یاد داریم سال 2008 و در رقبتهای جوانان آسیا بود. 206 کیلوگرک در یکضرب و 245 کیلوگرم در دوضرب. او 9 سال پیش با مهار این وزنه ها رکوردهایی جوانان جهان را به نام خود به ثبت رساند؛ رکوردهایی که همچنان دست نخورده باقی مانده است. سعید حالا بعد از 8 سال به صحه رقابت ها برگشته تا در کنار بهداد سلیمی، یک زوج قدرتمند را برای درخشش در دسته فوق سنگین رقابتهای جهانی تشکیل دهند. زوجی مثل زوج بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی که دو سال متوالی مدال های طلا و نقره جهان و المپیک را به دست آوردند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir