عجیب اما واقعی: برخی شوهران ورزشکاران زن با دریافت پول اجازه خروج از کشور را می دهند!
گویا تعداد از شوهران ورزشکاران زن کشورمان با دریافت مبلغی اجازه خروج همسران ورزشکارشان از کشور را می دهند!

پرداخت پول به همسران ملی پوشان برای خروج از کشور!

نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی و زنان مجلس به‌تازگی خواستار اصلاح یکی از ماده‌های گذرنامه شده است.

ماده ١٨گذرنامه که براساس آن زن‌ها نمی‌توانند بدون اجازه همسر یا پدر خود از کشور خارج شوند از آن دست مواردی است که برای زنان ورزشکار دردسرهای زیادی ایجاد کرده است. به خاطر می‌آوریم که برخی زنان ورزشکار به دلیل اختلافات خانوادگی نتوانسته‌اند اجازه خروج از کشور را از همسران خود بگیرند؛ ظاهرا در برخی موارد هم فدراسیون‌ها برای این‌که بتوانند موافقت همسران بانوان ورزشکار را جلب کنند به آنها پول داده‌اند؛ به همین دلیل طیبه سیاوشی که از نمایندگان فعال مجلس در حوزه بانوان است، تلاش می‌کند تا با اصلاح ماده ١٨ گذرنامه بانوان نخبه فرهنگی، علمی و ورزشی از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

قانون گذرنامه باید اصلاح شود

سیاوشی می‌گوید: «ما شاهد مشکلات زیادی برای بانوانی هستيم که همسران آنها اجازه خروج از کشور را نداده‌اند. حتی در این‌باره فیلم سینمایی هم ساخته شده اما باید بدانیم که این مشکل فقط مختص بانوان ورزشکار نیست و بانوان نخبه علمی و فرهنگی هم با چنین مصایبی روبه‌رو هستند. در صورتی که در شرایط عادی همسران به بانوان خود اجازه خروج از کشور را می‌دهند اما وقتی پای اختلافات خانوادگی به میان می‌آید، مردان از حقوق قانونی خود سوءاستفاده می‌کنند و اینجاست که ما می‌خواهیم با اصلاح قانون شرایطی را فراهم کنیم که زنان ورزشکار و نخبه علمی و فرهنگی بتوانند با مجوز دستگاه‌های ذیربط از کشور خارج شوند. درواقع باید در مواقع لزوم مرجع صالحه‌ای برای بررسی به این مسائل تشکیل شود تا با رأی آن بانوان بتوانند بدون لزوم اجازه همسر از کشور خارج شوند.»

همسرانی که برای دادن اجازه خروج پول گرفته‌اند

طیبه سیاوشی در ادامه صحبت‌هایش به مواردی اشاره می‌کند که همسران آنها برای دادن اجازه خروج به همسرانشان از فدراسیون‌های ورزشی پول گرفته‌اند: «طبق آماری که از وزارت ورزش و جوانان گرفته‌ام، برخی از فدراسیون‌ها برای این‌که بتوانند موافقت همسران زنان ورزشکار را برای دادن اجازه خروج به دست بیاورند، به آنها مبالغی پول پرداخت کرده‌اند. به همین دلیل از وزارت ورزش خواسته‌ام تعداد خانم‌هایی که با این مسأله مواجه شده‌اند را به من بدهند تا بتوانم با استفاده از اسناد و مدارک لازم جلوی سوءاستفاده آقایان را بگیرم. درواقع آقایان با سوءاستفاده از حق قانونی خود و دریافت پول اجازه خروج به همسرانشان را داده‌اند که این درست نیست.

این نکته را باید ذکر کنم که در این میان ما فدراسیون‌ها را اصلا سرزنش نمی‌کنیم اتفاقا آنها کار خوبی انجام داده‌اند که با پرداخت مقداری پول توانسته‌اند بانوان را نجات دهند تا آنها از حقوق قانونی خود محروم نشوند. در حقیقت ندادن مجوز خروج به بانوان بدون اجازه همسر براساس استدلال‌های شرعی است و نباید این‌طور شود که بانوانی که می‌توانند برای کشور افتخارآفرینی کنند به خاطر لجبازی و مشکلات خانوادگی نتوانند از کشور خارج شوند و فدراسیون‌ها مجبور به دادن هزینه‌های گزاف برای جلب رضایت همسران آنها شوند.»



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: روزنامه شهروند