آمار عجیب از مرگ و میر در حاشیه مسابقات بزرگ ورزشی!
شاید کمترین توجه در زمان برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی مثل المپیک و جام جهانی, آمار مرگ و میر کارگران باشد!

تلفات جانی در بازی‌های بین‌المللی بزرگ

مسابقات بزرگ بین‌المللی ورزشی غالبا با شور و شوق زیاد و تصویری که نمایانگر هیجان است در کشورهای مختلف برگزار می‌شوند. مسئولان ورزشی مرتبا از موفقیت این مسابقات صحبت می‌کنند و آثار مثبت آنها را بر می‌شمارند. برای مثال اخیرا با برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۱۷ توماس باخ، رییس IOC واژه " المپیک صلح" را ابداع کرد و تاثیرات این بازی‌ها در صلح و آرامش را بی سابقه خواند.

با این حال آن چه در پشت پرده برگزاری مسابقات ورزشی بزرگ اتفاق می‌افتد شاید آن‌چنان که به نظر می‌رسد صلح آمیز و مسرت بخش نباشد.

اتفاقات تلخی که در حاشیه برگزاری مسابقات ورزشی می‌افتد قابل چشم پوشی نیستند و گاهی اوقات این اتفاقات به مرگ صدها یا هزاران انسان می‌انجامد. در صورتی که مرگ انسان‌ها با روحیه ورزش و شعارهای ورزشی منافات دارد.

در این جا به اتفاقات مرگبار در حاشیه مسابقات ورزشی نگاهی خواهیم داشت:

**حدود یک سال پیش از برگزاری المپیک ریو ۲۰۱۶ سازمان ملل نگرانی خود را از کشتار کودکان در محله‌های فقیرنشین برزیلی توسط پلیس ابراز کرد. پلیس برزیل به بهانه پاک شدن خیابان‌های این شهر از قاچاق، دزدی و افزایش امنیت، تیراندازی‌هایی در محله‌های پر خطر انجام داد که منجر به کشته شدن تعداد زیادی کودک شد. مسئولان سازمان ملل  اعلام کردند که در حاشیه جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل نیز این اتفاق رخ داده بود.

در ماه جولای سال ۲۰۱۵ یونیسف اعلام کرد که روزانه ۲۸ فرد زیر ۱۹ سال در برزیل کشته می‌شوند و ریودو ژانیرو دومین ایالت برزیل است که این کشتارها در آن اتفاق می‌افتد. در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ پلیس برزیل مسئول ۸۴۷۱ مرگ در ریو بوده است.

در ماه‌هایی که ریو به میزبانی  المپیک نزدیک می‌شد حدود ۸۵ هزار نیروی امنیتی در محله‌های فقیرنشین استقرار داشته‌اند که هدف اصلی آنها افزایش امنیت مسافران ریو بوده است. آن چه در زمان برگزاری المپیک ریو توجه زیادی به آن نشد، خشونت این نیروهای امنیتی در محله‌های فقیرنشین برزیل و کشتار افراد بی گناه بود.

بسیاری از حاشیه نشینان ریو اعلام کردند که در سال‌های نزدیک به برگزاری جام جهانی و  المپیک، خشونت پلیس در این محله‌ها افزایش یافته است و آنها حتی از ایستادن در کوچه‌ها یا نزدیکی خانه‌های خود وحشت داشته‌اند. حرکت هلیکوپترها در این محله‌ها و صدای تیراندازی‌های ممتد باعث وحشت و اضطراب بسیاری از زاغه‌نشینان ریو شده بود.

برخی مردم برزیل در سال‌های برگزاری  المپیک و جام جهانی در این کشور از سرمایه‌های که صرف این بازی‌ها شد ناراضی بودند و معتقد بودند که دولت این کشور هزینه بیش از حدی را صرف برگزاری بازی‌ها کرده است.

یکی از افراد محله‌های فقیرنشین برزیل می‌گوید: قانون مسابقات بزرگ در محله‌های ما، "خون بر روی زمین" است. ما شامل این بازی‌ها نمی‌شویم. حاشیه نشین‌ها و فقرا باید تنها کار کنند، خدمت کنند و نمی‌توانند از مسابقات لذت ببرند.

گروه‌های حقوق بشری پیش از بازی‌ها در اخطارهایی اعلام کرده بودند که از سال ۲۰۰۹ که میزبانی بازی‌های المپیک  به ریو داده شد، پلیس بیش از ۲۵۰ نفر را کشته است.
در کنار خشونت‌های نیروهای امنیتی در مسابقاتی همچون المپیک ریو اتفاقات مرگبار دیگری نیز با برگزاری مسابقات ورزشی می‌افتد.

** یکی از اتفاقات مرگباری که خشم گروه‌های حقوق بشر را در سال‌های اخیر برانگیخته، کشته شدن کارگران در کارگاه‌های آماده سازی مسابقات ورزشی است.

در حاشیه آماده سازی برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و  المپیک ۲۰۲۰ توکیو خبرهای زیادی از کشته شدن کارگران در کارگاه‌ها منتشر شد و آن چه مشخص است این که در بیشتر این کارگاه‌ها شرایط زندگی برای کارگران بسیار سخت است و ساعت‌های کاری آنها طولانی‌تر از حد مجاز است.

در چند سال اخیر اعتراض‌های زیادی به وضعیت کارگران خارجی در قطر شده است. کارگرانی که با حداقل امکانات و دستمزد، ساعت‌های زیادی در شبانه‌روز کار می‌کنند و امنیت جانی ندارند. آمارهای سازمان‌های حقوق بشری در پایان سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که حداقل ۸۰۰ هزار کارگر خارجی در قطر در دمای بالاتر از حد مجاز کار می‌کنند و شرایط آنها مرگبار است.

از سال ۲۰۱۰ تاکنون که میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر داده شد، حداقل ۱۲۰۰ کارگر جان باخته‌اند.

این اتفاق در المپیک زمستانی سوچی ۲۰۱۴ نیز رخ داد و حدود ۶۰ کارگر در حاشیه آن بازی‌ها جان خود را از دست دادند. تقریبا هیچ کدام از بازی‌های بین‌المللی بزرگ بدون تلفات جانی کارگران نبوده است.

نگرانی دیگری که در مسابقات ورزشی بزرگ وجود دارد، احتمال درگیری تماشاگران و کشته شدن تعدادی از آنهاست. در حالی که چند ماه به برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ باقی‌ مانده به هواداران انگلیسی هشدار داده شده که در سفر به روسیه بسیار مراقب باشند. پیش از این در بازی‌های یورو ۲۰۱۶ تماشاگران روسی و انگلیسی با هم درگیری داشته‌اند.

هولیگان‌ها یا تماشاگران آشوب طلب در بیشتر کشورهای اروپایی شهرت دارند. اتفاقات اخیر در مسابقات فوتبال نشان داده است که این افراد ترسی از خونریزی ندارند. اخیرا در یکی از مسابقات فوتبال در لهستان یک تماشاگر هولیگان با ورود به زمین بازی قصد بریدن سر یکی از بازیکنان را داشت.

پس از برگزاری مسابقات ورزشی آن چه کمتر به آن اشاره می‌شود و کمتر مورد توجه مسئولان ورزشی قرار می‌گیرد، مرگ و میرهایی است که در حاشیه مسابقات اتفاق افتاده است و شاید سختگیری‌های بیشتر در زمینه میزبانی‌ها و قانون‌گذاری سرسختانه‌تر برای مقابله با خشونت بتواند مسابقات ورزشی را به چهره زیبایی که از آنها نشان داده می‌شود نزدیک‌تر کند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir