الناز رکابی دختر صخره نورد ایرانی که به شهرت جهانی رسید! عکس
الناز رکابی دختر صخره نورد ایرانی است که در چند سال اخیر به شهرت زیادی در این رشته دست یافته است.

الناز رکابی را بهتر بشناسید

الناز رکابی از شرایط خود و اهدافش برای آینده می‌گوید. سالانه حدود ۲۰۰ نفر در مسابقات صخره نوردی ایران شرکت می‌کنند. الناز رکابی یکی از صخره نوردان ایرانی است که موفقیت قابل توجهی را به دست آورده و در سطح بین‌المللی به شهرت رسیده است.

او معتقد است که صخره نوردی ورزشی منحصر به فرد است که نه تنها قدرت فیزیکی را افزایش می‌دهد بلکه صبر و شکیبایی را بیشتر می‌کند و هر دوی این فاکتورها نقش مهمی در پیروزی دارند.

رکابی در مصاحبه با سایت ‌اسپوتینک اظهار کرد: در نگاه اول صخره نوردی به نظر ورزش سختی می‌آید اما زمانی که درگیر این ورزش می‌شوید و آن را می‌شناسید، می‌فهمید که فیزیک بدن زنانه مانع انجام این ورزش نیست بلکه در مقابل می‌تواند که با موفقیت بیشتری این ورزش را انجام دهید و رموز این ورزش را بیاموزید. به همین دلیل است که زنان در تمام دنیا مانند مردان به ورزش صخره نوردی می‌پردازند و حتی می‌توانند در یک سطح با مردان مبارزه کنند. جنسیت در صخره نوردی رقابتی خیلی اهمیت ندارد، به علاوه تکنیک‌های زنان در صخره نوردی بسیار  جذاب است و گاهی اوقات بیننده ترجیح می‌دهد مسابقات زنان را به جای مردان تماشا کند.


الناز از دوران نوجوانی به صخره نوردی علاقه‌مند شد زیرا در آن زمان برادر او در مسابقات آسیایی در زنجان نایب قهرمان شده است. او از سال ۲۰۰۱ شروع به صخره نوردی کرده است و در صخره نوردی سرطناب، بولدرینگ و صخره نوردی سرعت برای  برای مثال قهرمان ایران شده است.

این ورزشکار  ۸۴ مدال کسب کرده است که هشت مدال آن طلاست. یکی از مدال‌های طلای او در مسابقات جام آسیا به دست آمد و او در مسابقات قهرمانی آسیا بولدرینگ مدال نقره کسب کرده است. او در مسابقات قهرمانی آسیا در ایران نیز مدال نقره کسب کرد. رکابی معتقد است که در چند سال اخیر صخره نوردی پیشرفت زیادی داشت.


تمرینات الناز رکابی

تمرینات الناز رکابی

رکابی همچنین درباره مشکلات ورزشکاران ایران صحبت کرد. یکی از مشکلاتی که او به آن اشاره می‌کند کمبود حمایت‌های مالی است. الناز و دیگر صخره نوردانی مانند او که برای تیم‌ ‌ملی ایران مسابقه می‌دهند برای شرکت در جام جهانی خودشان هزینه می‌کنند.

رکابی می‌گوید: کمبود حمایت‌های مالی یکی از دلایلی است که ما برخی مسابقات بین‌المللی را از دست می‌دهیم. البته من در دو سال اخیر مشکلی برای شرکت در مسابقات را نداشتم زیرا شرکت "زرین ایران" و "DWX" ‌اسپانسرهای من بودند و تجهیزاتم را تهیه می‌کردند اما این تاسف آور است که به تازگی اسپانسرها من را حمایت می‌کنند. اگر زودتر این اتفاق رخ می‌داد می‌توانستم کارهای بیشتری انجام دهم.

او در کنار مسابقات به عنوان مربی نیز فعالیت دارد و دو سال است که به تیم صخره نوردان نوجوان تمرین می‌دهد. او به موفقیت شاگردان خود افتخار می‌کند و امیدوار است که آنها بتوانند در مسابقات جهانی به آرزویشان برسند.

رکابی به برنامه‌های فدراسیون صخره نوردی و کوهنوردی ایران برای مسابقات کودکان هفت تا هشت سال اشاره کرد. او برنامه‌های بزرگی برای آینده دارد. او قصد دارد که در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا شرکت کند و امیدوار است که بتواند جواز حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ را کسب کند. او در حال‌ حاضر برای این اهداف تمرین می‌کند و نتایج خوبی نیز در مسابقات مهم کسب کرده است.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir