فرصتی برای اثبات یک ادعا در پرسپولیس
در تاریخ بیست و پنج ساله‌ی برگزاری لیگ آزادگان و لیگ برتر، تنها یک بار تیم بازنده دربی موفق به فتح لیگ در انتهای فصل شده است.​​​​​​​

 

 شکست در دربی اتفاق بود ؟

 پرسپولیسِ سال ۱۳۷۴ اگرچه دربی رفت را سه بر یک به استقلال واگذار کرد و در دربی برگشت با این تیم به تساوی بدون گل رسید، اما در انتهای فصل قهرمان لیگ شد.پس از آن سال، هرگاه استقلال یا پرسپولیس قهرمان لیگ شده‌اند، در دو دربی رفت و برگشت بازنده نبوده‌اند.پرسپولیسِ ۹۵ در حال حاضر مهمترین مدعی قهرمانی لیگ برتر است. تیمی که اخیراً دربی را واگذار کرده، اما با فاصله شش امتیازی که با تیم دوم جدول ایجاد کرده، شانس زیادی برای فتح لیگ دارد. در این صورت، ۲۱ سال پس از آنکه قرمزها علی‌رغم باخت در دربی، قهرمان لیگ شدند، دوباره تجربه قهرمانی را تکرار خواهند کرد.

پرسپولیس ۷۴ لیگ را با تیمی متحول شده آغاز کرد. پس از آنکه به دلیل اتفاقات دربی نیمه‌نهایی لیگ ۷۳ پرسپولیس محرمی، عابدزاده، شاهرودی، داداش‌زاده و پیوس را به دلیل محرومیت از دست داد، پرسپولیس بازیکنانی نظیر شهرام براتپوری، نعیم سعداوی، داود محبوب، قاسم عطایی، محمود شافعی، مهدی مهدوی‌کیا را جذب کرد و پا به لیگ گذاشت. اما نتایج این تیم با یورگن‌گده آلمانی چندان امیدوارکننده نبود. تساوی با شهرداری تبریز، شموشک و کشاورز در آزادی و باخت به پلی‌اکریل اصفهان از نتایج ابتدایی این تیم بود. اوج ناکامی این تیم در دربی رفت رخ داد که با ترکیب اشتباهی که گده به میدان فرستاده بود، پرسپولیس در نیمه اول سه گل دریافت کرد و در نیمه دوم با یک طرفه شدن بازی تنها یکی از گل‌ها را جبران کرد. باخت در دربی و ادامه نتایج ضعیف پرسپولیس با گده باعث شد تا امیر عابدینی این مربی را برکنار کرده و استانکو را به عنوان سرمربی جدید منصوب کند. همزمان با بخشش محرومیت عابدزاده و شاهرودی، پرسپولیس به یکباره از نیم‌فصل دوم متحول شد و با بردهای کم گل در نهایت موفق به قهرمانی در لیگ شد. در آن فصل عابدزاده نقش پررنگی در قهرمانی سرخپوشان داشت و تنها پنج گل دریافت کرد. خط دفاعی و دروازبان پرسپولیس مهمترین فاکتور قهرمانی پرسپولیس در آن سال شدند. بهمن و استقلال پس از پرسپولیس رده‌های دوم و سوم را کسب کردند.

پرسپولیس ۹۵ برخلاف پرسپولیس ۷۴ از همان ابتدا، کار خود را با صدرنشینی آغاز کرد و همانند پرسپولیس ۷۴ با تکیه بر خط دفاعی مقتدر خود بر صدر جدول تکیه زده است. هرچند اقتدار این خط دفاعی با دریافت سه گل در دربی برگشت زیر سوال رفته است اما می‌توان با حواله کردن آن سه گل به اتفاقات خاص دربی، از عملکرد این خط همچنان دفاع کرد. جالب اینکه پرسپولیس امسال نیز همانند ۲۱ سال پیش در دربی سه گل دریافت کرد و هر سه گل نیز در نیمه اول بوده است.

کم نیستند کسانی که که از شروع روند نزولی پرسپولیس با باخت در دربی می‌گویند و با محرومیت بازیکنان کلیدی این تیم در بازی مقابل سپاهان، چشم به امتیاز دادن قرمزها و کم شدن فاصله امتیازی با تیم دوم جدول دوخته‌اند. در این شرایط پرسپولیس با استرس بیشتر نسبت به حریفان پا به میدان بازی‌ها می‌گذارد. اما چه بسا یک برد در مقابل سپاهان دوباره اعتماد به نفس را به جمع شاگردان برانکو برگرداند و آرزوی رقیبان برای تسلیم شدن پرسپولیس در ادامه لیگ برآورده نشود‌.

اگر پرسپولیس ۷۴ علی‌رغم باخت در دربی رفت، به تدریج به صدر جدول حمله کرد و آن را یک هفته مانده به پایان لیگ با برد یک بر صفر در تبریز مقابل ماشین‌سازی از چنگ رقیبان درآورد، پرسپولیس ۹۵ باید پس از باخت در دربی، در ۹ بازی آینده صدر را از دسترس رقیبان دور نگه دارد تا بتواند سومین قهرمانی لیگ برتر خود را ثبت کند.

نویسنده: حجت شفیعی

 

منبع: ورزش سه