برانکو در پرسپولیس، مثل کی‌روش در تیم‌ملی
اگر بخواهیم تاثیرگذاری برانکو در قهرمانی پرسپولیس را بررسی کنیم، باید به روز اولی برگردیم که او به ایران آمد، اگرچه قبلا در تیم‌ملی کار کرده بود و با فرهنگ بازیکنان ایرانی آشنا بود.

نوع فوتبال پرسپولیس عوض شده

علیرضا امامی‌فر پیشکسوت پرسپولیس:اگر بخواهیم تاثیرگذاری برانکو در قهرمانی پرسپولیس را بررسی کنیم، باید به روز اولی برگردیم که او به ایران آمد، اگرچه قبلا در تیم‌ملی کار کرده بود و با فرهنگ بازیکنان ایرانی آشنا بود. برانکو تیم را از درخشان تحویل گرفت و چند بازی تا پایان  فصل فرصت داشت تا از بازیکنان پرسپولیس شناخت پیدا کند. این مربی با توجه به همین شناخت توانست برای فصل بعدی بازیکنان جوان و آینده‌داری را جذب کند و درنهایت نوع فوتبال پرسپولیس عوض شد. خیلی زود برانکو پرسپولیس را به روزهایی بازگرداند که با یک فوتبال هجومی شناخته می‌شد اما در پایان فصل گذشته به او ثابت شد که روی تعداد بالای گل‌های زده تیمش نمی‌تواند قهرمان شود.

سرمربی پرسپولیس با استفاده از این تجربه در ابتدای فصل جاری شیوه بازی تیمش را طوری تغییر داد که بیشتر نتیجه‌گرا باشد و با تقویت خط دفاعی و دروازه‌بان این اتفاق هم رخ داد و پرسپولیس ٣ هفته زودتر قهرمان شد. بررسی این کارنامه ٥/٢ ساله نقش برانکو را در قهرمانی پرسپولیس به وضوح نشان می‌دهد. البته نباید از این موضوع بگذریم که مدیریت باشگاه هم ثبات داشت و به برانکو فرصت کافی را داد تا توانایی‌های خود را نشان دهد. از نظر من بازیکنانی همچون مهدی طارمی و حتی سروش رفیعی هنوز هم جوان هستند و آنها در کلاس درس برانکو به این‌جا رسیدند. حالا دیگر می‌توانیم بگوییم برانکو هم مثل کی‌روش که شیوه بازی تیم‌ملی را تغییر داده، در فوتبال ایران جزو مربیان تاثیرگذار بوده است. با توجه به شرایط فعلی، پرسپولیس باید برانکو را حفظ کند تا تیمش را برای قهرمانی در آسیا ببندد.

در صورتی که برانکو حمایت شود و برنامه دقیقی برای قهرمانی در آسیا داشته باشد، قطعا به هدفش می‌رسد. وقتی تیمی قهرمان لیگ برتر می‌شود، مهم این است که بعد از آن چطور می‌خواهد به راه خود ادامه دهد. شاید بهترین الگوها در این راه تیم‌هایی مثل بایرن، بارسلونا و رئال باشند که با به دست آوردن، چند جام هم از کسب موفقیت سیر نمی‌شوند و بازهم با برنامه‌ریزی صحیح برای تکرار آنها تلاش می‌کنند. پرسپولیس قبلا تجربه قهرمانی در لیگ برتر را داشته اما بعد از آن برنامه‌ریزی درستی برای ادامه  کار خود نداشته است. این بار باید مدیران و کادرفنی پرسپولیس با حفظ شاکله تیمی خود اهداف بزرگتری را مدنظر قرار دهند.

 

منبع: شهروند