15 مهاجم جنجالی و عجیب پرسپولیس که خارجی بودند
قصد داریم با توجه به قرارداد گادوین منشا با پرسپولیس, نگاهی بکنیم به 15 مهاجم خارجی پرسپولیس که به این تیم آمدند.

مروری بر مهاجمان خارجی پرسپولیس

به رغم تهدید سازمان لیگ، باشگاه پرسپولیس با گادوین منشا مهاجم نیجریه‌ای پیكان عقد قرارداد داخلی كرد و حالا منتظر فرصتی است تا این قرارداد را به ثبت رسمی برساند.

به همین بهانه سری زدیم به مهاجمان خارجی سال‌های اخیر باشگاه پرسپولیس در ادوار لیگ برتر؛ مهاجمانی كه مرور دوباره نام‌شان می‌تواند خاطرات زیادی را زنده كند.

كریستوفر ره‌؛ كی آمد؟ كی رفت؟

این بازیكن دو رگه لیبریایی – فرانسوی با لطف مدیر برنامه‌هایش توانست با باشگاه پرسپولیس عقد قرارداد كند اما بدون حتی یك بازی، قراردادش فسخ و بابت بدهی باشگاه به این بازیكن، پرسپولیس با كسر شش امتیاز منفی مواجه شد. این خرید، یكی از اقدامات عجیب علی پروین بود كه در سال 1381 رقم خورد.

سامبو جوچی‌؛ خوش گذشت عزیزم!

مهاجم كوتاه قامتی كه گفته می‌شد سرعت بالایی دارد اما آن‌قدر كند بود كه به سختی می‌شد باور كرد یك مهاجم است. سامبو از نیجریه آمد و در 12 بازی كه بیشتر به عنوان یار ذخیره به تیم اضافه شد، فقط یك گل زد. او در تهران آن‌قدر خوش‌گذرانی كرد كه اصلاً دلش نمی‌خواست اینجا را ترك كند اما ویزای كارش باطل شد و به زور به كشورش برگشت!

رافائل ادرهو‌؛ خسته نباشید!

در نیم‌فصل دوم لیگ پنجم یك خرید نیجریه‌ای دیگر برای پرسپولیس رقم خورد. رافائل ادرهو كه فقط قد بلندی داشت. 6 بازی به عنوان یار جانشین به میدان رفت و آن‌قدر ضعیف بود كه در پایان فصل رفتنی شد. واقعاً خسته نباشند آقای رافائل!

صلاح حسن‌؛ فرصت بیشتری می‌خواست

یك خرید كاملاً معمولی از كشور عراق. بازیكنی ملی‌پوش بود و در فصل ششم به خواسته مدیریت باشگاه به تیم اضافه شد. صلاح حسن در 8 بازی 2 گل زد و شاید اگر فرصت بیشتری داشت، بیشتر هم گل می‌زد.

زیاد شعبو‌؛ چهارچوب شناس تنبل

مهاجم سوری پرسپولیس در فصل ششم، بی‌نهایت تنبل بود. البته برای تیم ملی سوریه بازی می‌كرد اما اهل تمرین نبود گر چه دروازه را از هر فاصله‌ای می‌دید و گلزن قهاری به شمار می‌رفت. دنیزلی در 9 بازی از او استفاده كرد و 3 گل زده، حاصل كار شعبو شد. این بازیكن همان زمان با پیراهن تیم ملی سوریه به ایران هم گل زد.

ماته دراگوچوویچ‌؛ سرباز پرسپولیس

ماته لاغر، قدبلند و سرزن بود. در نیم‌فصل دوم لیگ هفتم و به خواسته افشین قطبی از كرواسی به تهران آمد و در 12 بازی 3 گل زد. او در یك مصاحبه گفته بود قیافه‌‌اش شبیه به سربازهاست و خودش را سرباز پرسپولیس می‌دانست. در آن فصل همراه با سرخپوشان قهرمان شد و بعد هم تهران را برای همیشه ترك كرد.

ابراهیم توره‌؛ مخاطرات یك اعجوبه

ابراهیم توره كامرونی بدون هیچ تردیدی، مهم‌ترین مهاجمی بود كه در لیگ برتر برای پرسپولیس بازی كرد. او به لحاظ فنی یك استثنا به شمار می‌رفت كه در پیكان درخشید و سپس در پرسپولیس توانست در 26 بازی 13 گل بزند. این در حالی است كه توره ماه‌های زیادی به خاطر بی‌انضباطی از تیم دور شده بود. توره فصل نهم از پرسپولیس به سپاهان رفت و آنجا هم عالی بود. او بعد از ایران به امارات و سپس باشگاه موناكو فرانسه رفت. توره را می‌توان یك اعجوبه بی‌انضباط دانست.

دی كارمو‌؛ عزیزم كجایی، دقیقاً كجایی؟

موضوع این بازیكن را می‌دانید، انگار فوتبالیست نبود كه به ایران آمد. آن‌قدر بد و ضعیف كه باعث بركناری داریوش مصطفوی مدیریت باشگاه در فصل هشتم و ایجاد دردسرهای بزرگ برای افشین قطبی شد. بعد كه از ایران رفت، در برزیل اقدام به باز كردن یك مغازه پرنده‌فروشی كرد و بی‌خیال فوتبال شد.

اشپیتیم آرفی‌؛ خوب، بد، زشت

آرفی جذاب‌ترین خرید فصل نهم پرسپولیسی‌ها بود. آلمانی، آلبانی و كوزوویی بود و فارسی را با لهجه بامزه‌ای صحبت می‌كرد. آرفی خوب بود اما یك مصدومیت تلخ، روزهای زشتی برای این بازیكن ساخت. در نهایت از نیمكت‌نشینی‌های پیاپی شاكی شد و در نیمه فصل دهم و با اجازه علی دایی به تراكتورسازی تبریز پیوست. آرفی در 32 بازی 9 گل برای پرسپولیس طی یك فصل و نیم به ثمر رساند.

وسلی برازیلیا‌؛ سرعتی و سر به هوا

مهاجم ریزنقش سرخپوشان در فصل نهم با اتفاقات گوناگونی مواجه شد و به اجبار، تهران را قبل از اتمام قراردادش ترك كرد. او زیر نظر زلاتكو كرانچار سرمربی وقت پرسپولیس در 14 بازی 3 گل زد. سرعت بی‌نظیری داشت اما سر به هوا بود و توپ‌هایش را از دست می‌داد. در نهایت به خاطر بیماری فرزند تازه متولد شده‌‌اش ایران را ترك كرد.

ایمون زاید‌؛ معجزه ایرلندی

چه كسی فكرش را می‌كرد یك مهاجم سنگین‌وزن بیاید و تاریخ یك باشگاه را تغییر بدهد؟ ایمون زاید در اواسط فصل یازدهم به خواسته مصطفی دنیزلی به خط حمله سرخپوشان اضافه شد. او از تمرین كردن متنفر بود اما هنگام بازی‌ها، عملكرد چشمگیری به خصوص در گلزنی داشت. تقریباً هر توپی كه به سمت دروازه حریفان شلیك می‌كرد، وارد دروازه می‌شد. ایمون زاید در شهرآورد بهمن 90 توانست 3 گل در 10 دقیقه و تنها با 11 ثانیه لمس توپ به استقلال بزند و با این كار، همه افتخارات «پیاپی» استقلال در چند شهرآورد گذشته را پاك كرد. زاید زیر نظر دنیزلی به یك موتور گلزنی بدل شده بود و در 19 بازی 12 گل زد.

تادئو‌؛ بوكسوری با 11 كیلو اضافه وزن

ژوزف تادئو وقتی به پرسپولیس پیوست، هیچ‌كس باور نمی‌كرد او یك فوتبالیست باشد. باشگاه نمی‌توانست پیراهنی به اندازه خرید عجیب حمید درخشان پیدا كند زیرا تادئو 11 كیلوگرم اضافه وزن داشت. او هرگز به بازیكن مهمی بدل نشد. وقتی درخشان را كنار گذاشتند، برانكو به تادئو گفت «تو اصلاً فوتبالیست نیستی بلكه باید بوكسور شوی!» و همان جا از لیست سرخپوشان خط خورد.

جری بنتسون‌؛ خونسرد اما موفق

جری را خیلی‌ها به خاطر گل جنجالی كه در دیدار رفت مقابل استقلال به ثمر رساند، به یاد می‌آورند. از تیم ملی هندوراس و با قیمتی منطقی راهی پرسپولیس شد و در 19 بازی كه اكثراً به عنوان یار ذخیره راهی زمین می‌شد، 7 گل مهم زد. جری خونسردترین مهاجم تاریخ باشگاه پرسپولیس بود كه فصل شانزدهم برای ذوب‌آهن توپ زد ولی در فصل قبل، بازیكن خیلی بدی برای سرخ‌ها نبود.

ولادیمیر پریموف‌؛ معمای بزرگ باشگاه

خرید پریموف در این فصل رخ داد و در كنار پلی‌ یانسكی پس از اردوی اوكراین به پرسپولیس اضافه شدند. باشگاه هیچ توضیحی در مورد جذب این دو بازیكن نداشت و همیشه مدیران پرسپولیس از این سؤال فراری بودند. پریموف دو، سه بازی برای پرسپولیس انجام داد و یك گل در جام‌ حذفی مقابل تیم دسته دومی اما قابل احترام قشقایی به ثمر رساند. مبلغ قراردادش 840 میلیون تومان بود اما به نیمكت ذخیره‌ها پیچ و مهره شده بود. در نهایت با فسخ قرارداد و دریافت 60 درصد از مبلغ قراردادش از پرسپولیس جدا شد.

گادوین منشا‌؛ رؤیای جذاب سرخ‌ها

منشا حالا دیگر پرسپولیسی شده است. از نیجریه آمده و برای پیكان كه از لیگ یك به لیگ برتر رسیده بود، 15 گل زد. حالا او زوج مهدی طارمی در فصل آینده است. یك زوج رؤیایی كه می‌توانند تعداد گل‌های زده پرسپولیس را به شكل عجیبی بالا ببرند. این فصل، خط حمله سرخ‌ها با حضور منشا دیدنی‌تر می‌شود.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی