برانکو باید به این سوالات ساده درباره دربی پاسخ دهد!
پرسپولیس در حالی دربی را باخت که برخی تصمیمات برانکو ایوانکوویچ، سوالاتی را در اذهان ایجاد کرده است که باید به آنها پاسخ دهد.

سوالاتی از برانکو ایوانکوویچ درباره دربی

برانکو ایوانکوویچ در سال های اخیر بهترین مربی فوتبال ایران بوده و بهترین تیم لیگ برتر را نیز ساخته است، تیمی که از ابتدای نیم فصل دوم قهرمانی را قطعی می کند و نمایش های دلپذیری را ارائه‌ می‌کند. آن ها در اکثر مسابقات پیروز می شوند و آنقدر خوب هستند که انتظارات را بالا و بالاتر ببرند اما برخی شکست ها، کام هواداران این تیم را تلخ و همچنین شبهات و سوالاتی را در اذهان ایجاد می کند.

البته انتخاب نفرات داخل زمین و تعویض ها برعهده سرمربی است و تاکتیک ها را نیز او تعیین می‌کند اما در نهایت نیز باید پاسخگوی رسانه ها و هواداران باشد. قهرمانی در لیگ دستاورد بزرگی به شمار می رود اما دلیل نمی شود به این دلیل، از پروفسور ایوانکوویچ انتقاد نکرد.

حسین ماهینی در این فصل نقص هایی جدی دارد. اگرچه در بسیاری از مسابقات تجربه بالا و قدرت تدافعی مناسبش به کار سرخ ها آمده اما واقعیت این است که او نمی تواند به طور تمام و کمال وظیفه یک دفاع کناری را انجام دهد و روی نیمکت نیز ستاره ای چون صادق محرمی نشسته که هم از قدرت جوانی بهره می برد و هم توان دریبلینگ و سانتر دارد. همانطور که در دربی 86 مشاهده شد، محرمی پس از حضور در زمین از سمت راست فعالیت های بسیار خوبی داشت و موثر ظاهر شد اما چرا برانکو ایوانکوویچ او را از ابتدا به میدان نفرستاد؟

عدم استفاده از سیامک نعمتی نیز دیگر شبهه قابل بحث در ترکیب پرسپولیس است. او در دو بازی اخیر گلزنی کرده بود و در اوج آمادگی به سر می برد و انگیزه بالایی هم داشت و در صورت فیکس بودن محرمی، می توانست یکی از تعویضی های کارگشای پرسپولیسی ها باشد و حتی در غیر این صورت نیز می شد از نعمتی استفاده کرد اما برانکو 90 دقیقه این بازیکن با انگیزه را روی نیمکت نشاند. شاید سرمربی با دانش سرخ ها نکته ای از او در تمرینات دیده بود و شاید هم دلیل دیگری برای عدم استفاده داشت اما حق هواداران پرتعداد پرسپولیس و همچنین دیگر اهالی فوتبال این است که دلیل تصمیم برانکو را بدانند.


محسن مسلمان 9 پاس گل داد و سپس به نیمکت تبعید شد. در بازی های قبلی می شد این تصمیم برانکو را توجیه کرد اما در بازی دربی، شاید استفاده از مسلمان نتیجه را به نفع پرسپولیس رقم می زد و گره بازی را باز می‌کرد. اما جدا از همه این مسائل، سرمربی سرخ ها باید پاسخگوی این باشد که چرا حتی یک دقیقه به مسلمان بازی نمی دهد؟ آیا او مشکل غیرفنی دارد یا فنی؟ آیا شایعات رسانه ها درست هستند؟ هدف طرفداری از مسلمان یا هیچ بازیکن دیگری نیست و هدف، شفاف سازی است، دوست داریم برانکو همچون همیشه هر آنچه که هست را بگوید.


احساس می شد نبود منشا، کار مدافعان استقلال برای مهار علیپور را راحت کرده بود چرا که در بازی های قبلی، منشا با دوندگی و جنگندگی، فضا را برای کار علیپور بیشتر می کرد و حتا زمان حضور منشا در این بازی هم تحرکات و فعالیت های خط حمله سرخ ها افزایش یافته بود.
دلیل برانکو برای استفاده از یک مهاجم در این بازی چه بود؟ شاید استدلال سرمربی موفق تیم پرسپولیس، ایجاد تراکم در خط هافبک باشد اما می شد با استفاده از 2 مهاجم و تغییرات تاکتیکی ساده نیز کمبود نفرات در میانه میدان را جبران کرد، همانطور که پرسپولیسِ برانکو بارها این کار را انجام داده بود.


اما سوال آخر راجع به ترکیب؛ پرسپولیس با ترکیبی وارد زمین شد که پیش تر استفاده نکرده بود، آیا دربی به عنوان مهم ترین بازی فصل، محلی برای آزمون و خطا و امتحان ترکیب جدید است؟!

راهکار اصلی تیم پرسپولیس برای رسیدن به دروازه تیم استقلال چه بود؟ آن ها توپ را به کناره ها می بردند اما بازیکنی که بتواند سانتر کند، در ترکیب پرسپولیس دیده نمی شد و مدافعان کناری استقلال نیز به خوبی فعالیت قرمزها را خنثی می کردند. شوت ها نیز کاملا ابتدایی به نظر می رسیدند و بیشتر از روی درماندگی در دور زدن مدافعان کناری و سانتر کردن بودند. کارهای ترکیبی، پاس های کوتاه و پیاپی و تنگ تر کردن حلقه محاصره مانند بازی های قبلی به هیچ وجه دیده نمی‌شد.

اما نمی توان تمام تقصیرات را بر گردن برانکو انداخت. بیش از نصف بازیکنان تیم پرسپولیس، در حد و اندازه های خود نبودند. سردرگم و پراشتباه بازی می کردند و نمی توان برانکو را دلیل این تعداد اشتباه فردی دانست. در هر حال، تیمی که او ساخته اقتدار کافی برای قهرمانی را دارد اما او باید مراقب باشد که پرسپولیس به سراشیبی سقوط نیفتد و همچون گذشته، روز به روز بهتر شود و با رفع نقص های فعلی، تیم را جهت بازی های آسیایی آماده کند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:  khabaronline.ir