علاقه عجیب برانکو ایوانکوویچ به مدافع تیم ملی
برانکو ایوانکوویچ علاقه زیادی به جذب مرتضی پورعلی‌گنجی بازیکن ملی پوش کشورمان را دارد, اما علت این علاقه چیست؟

مرتضی پورعلی‌گنجی سرانجام به پرسپولیس می آید؟

پرسپولیس دو فصل است که موفق به رقم زدن قهرمانی می‌شود و در هر دو فصل، بهترین خط دفاعی را هنگام رسیدن به قهرمانی زودهنگام خود رقم زده است. این یعنی برانکو همان‌طور که به برد، گلزنی و موفقیت فکر می‌کند، حواسش هست که تیمش کمترین گل خورده را داشته باشد و از این رو، طبیعی است که چنین فردی دنبال بهترین ترکیب دفاعی و بهترین مدافعان ممکن برود.

برانکو ایوانکوویچ درست در روز 17 فروردین 1394 سرمربی پرسپولیس شد و در ترکیه، پای برگه قرارداد با این باشگاه را امضا کرد. آن روز هنوز لیگ چهاردهم تمام نشده بود و از این رو، برانکو برای 6 بازی در لیگ برتر هدایت تیم را برعهده گرفت. وقتی فصل به اتمام رسید، برای لیگ پانزدهم، برانکو لیستی از بازیکنان ایرانی که می‌شناخت را در اختیار مسئولان باشگاه قرار داد و جالب اینکه نام «مرتضی پورعلی‌گنجی» نیز در این لیست دیده می‌شد. مرتضی در فصل چهاردهم، پیراهن نفت تهران را به تن داشت و از این رو، برانکو بازی‌های این بازیکن را دیده و شناخت خوبی نسبت به او داشت.

مرتضی به‌رغم اینکه در چند نوبت از سوی باشگاه پرسپولیس پیشنهاد همکاری دریافت کرده بود، راهی کشور چین و باشگاه تیانجین تدا شد. البته زندگی در چین برایش مشکل بود و به همین علت به قطر رفت تا با باشگاه السد عقد قرارداد کند. قراردادی که به لحاظ مالی و شرایط حرفه‌ای، تأثیر شگرفی بر زندگی پورعلی‌گنجی داشت. در تمام این مدت اما برانکو همیشه به دنبال جذب پورعلی‌گنجی بود.

او بارها برای مدافع ملی‌پوش کشورمان پیغام فرستاد که اگر قصد قطع همکاری با باشگاه السد قطر را داری، همیشه درهای حضور در پرسپولیس بر روی تو باز است و می‌توانی خیلی راحت به این تیم بیایی. حتی شنیدیم قبل از شروع فصل پانزدهم، برانکو که اصرار می‌کرد باشگاه نباید سیدجلال حسینی را جذب کند، به دنبال عقد قرارداد و جلب رضایت پورعلی‌گنجی بود.

در واقع علاقه برانکو به پورعلی‌گنجی وقتی بیشتر شد که بازی‌های این بازیکن با پیراهن تیم ملی را تماشا کرد. پورعلی‌گنجی در این سال‌ها، همیشه یک مدافع خوب و پرانرژی برای تیم ملی بوده و عملکرد فوق‌‌‌العاده‌ای در پازل تاکتیکی کارلوس کی‌روش داشته است. اصلاً بخش بزرگی از پیشرفت این بازیکن به خاطر کار کردن با مربی بزرگی چون کی‌روش است. به هر حال پورعلی‌گنجی به خاطر آنکه فوتبالش را در لیگی غیر از ایران دنبال کند، به پیشنهادات دنباله‌دار برانکو پاسخ منفی داد تا در قطر بماند.

برانکو اما همیشه در پی آن بود تا بازیکنی شبیه پورعلی‌گنجی را در ترکیب تیمش داشته باشد. به همین امید، او دست روی شجاع خلیل‌‌زاده مدافع وقت تراکتورسازی گذاشت اما شجاع نیز به خاطر قراردادی که داشت، به سپاهان رفت و با یک فصل تأخیر، راهی پرسپولیس شد. البته این بازیکن در پرسپولیس نشان داده فاصله فنی و اخلاقی زیادی با پورعلی‌گنجی دارد و حداقل در انتخاب جانشین برای این بازیکن، برانکو دچار اشتباه محاسباتی شده بود.

ایوانکوویچ نیز مثل همه مربیان دنیا، یک پازل تاکتیکی با حضور بازیکنان متخصص و کارآمد در ذهن خود دارد که برای حضور در خط دفاع، بهترین گزینه در تصورات برانکو، همین مرتضی پورعلی‌گنجی است‌‌؛ بازیکنی که در بازی برگشت السد مقابل پرسپولیس، به اشتباه دروازه تیم خودی را گشود تا نماینده قطر شکست خورده و در گروهش به مقام دوم برسد.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی