سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران گفت: «در مرحله مقدماتی آنقدر با توپ کار می‌کنیم تا به جام جهانی برویم.»

جام نیوز:کارلوس کی‌روش در گفتگو با سایت فیفا گفت: «ارزیابی‌ام از تیم ایران خوب است. تا آنجایی که مربوط به حرکت رو به جلو  شود، بی وقفه در حال پیشرفت هستیم. رقابت تنگاتنگی برای کسب یکی از سهمیه‌های حضور در جام جهانی داریم و اکنون برای این منظور در موقعیت خوبی به سر می‌بریم. 3 بازی در این مرحله داریم که باید انجام دهیم. آنقدر با توپ کار می‌کنیم که بلیت سفر به جام جهانی بگیریم.»
وی در این مصاحبه به نکاتی اشاره کرد که در زیر می‌خوانیم:


* شما سکاندار فوتبال ملی ایران در یک سال و نیم گذشته بوده‌اید. چه ارزیابی از این تجربه دارید؟
- ارزیابی‌ام خوب است. تا آنجایی که مربوط به حرکت رو به جلو  شود، بی وقفه در حال پیشرفت هستیم. رقابت تنگاتنگی برای کسب یکی از سهمیه‌های حضور در جام جهانی داریم و اکنون برای این منظور در موقعیت خوبی بسر می‌بریم. 3 بازی در این مرحله داریم که باید انجام دهیم. آنقدر با توپ کار می‌کنیم که بلیت سفر به جام جهانی بگیریم. چون اکنون رقابت فشرده‌ای بر سر راهیابی به جام جهانی درگرفته است.


* تیم ملی ایران از جام جهانی 2006 آلمان تاکنون بخت راهیابی مجدد را کسب نکرده است. این مساله فشار مضاعفی بر روی شانه شما بوجود می‌آورد که خواسته هواداران فوتبال ایران را تحقق ببخشید؟
- فشار جزیی از زندگی من و خود فوتبال است. همین موضوع طلب می کند به نتایج خوبی برسیم. از طرفی بیان‌گر این نکته است که رویای هر ایرانی حضور مجدد در جام جهانی است. این فشار به ما می گوید تنها 32 تیم می توانند برای حضور در جام جهانی برگزیده شوند. پس گروهی صاحب بخت حضور در این آوردگاه می شوند. اکثر تیم‌ها برای راهیابی مجبورند سرسختانه بجنگند تا به هدف برسند. تا تحقق حضورمان در مسابقات برزیل 2014، باید تا جایی که امکان دارد، خود را خوب آماده کنیم، از بهترین بازیکنان استفاده کرده و حواس‌مان را کاملا معطوف صعود کنیم که به طور قطع همین کار را نیز انجام می‌دهیم.


* فکر می کنید فاصله تیم‌های درجه یک و سایرین در قاره آسیا از میان برداشته شده است؟
- در این مساله دیگر شکی وجود ندارد. ژاپنی‌ها که پیشرفت عظیمی در فوتبال‌شان در 30 سال گذشته داشته اند، اکنون حساب خود را با بقیه در قاره جدا کرده‌‌اند. در واقع آنچه مرا ناراحت می کند، فاصله ای است که در حال افزایش میان فوتبال آسیا با اروپا و آمریکای جنوبی است. در سال‌های اخیر فوتبال آسیا پیشرفت کرده است. اما این فوتبال به عظمی بزرگ برای پیشرفت نیاز دارد. نیاز است خیلی چیزها مورد بازبینی قرارگیرد. بخصوص در رده سازماندهی مسابقات و در رده جوانان چگونه وارد عمل شد. با برنامه‌ریزی در این زمینه می توان فاصله ها را کاهش داد. نباید از خاطر برد که این اقدامات همسو با دیگر اصلاحات انجام شود.  اروپا و آمریکای جنوبی پیشرفت عظیمی در فوتبال کرده اند که ناشی از سرمایه‌گذاری کلان بوده است. اگر ما به قدر کار انجام دهیم شما باید تعجب کنید. اگر نپرسید، بدیهی است که از این امر فاصله می گیریم.


* در ارتباط با بحث فوتبال اروپا، تیم کشور شما یعنی پرتغال به نیمه نهایی یورو 2012 رسید. به نظر شما پرتغال چه کار کند به سطح بالاتری برسد؟
- برای این منظور شما باید پتانسیل نهفته در پرتغال با توجه به 10 میلیون شهروند و جمعیتی بالغ بر 130 هزار بازیکن دارای مجوز در نظر بگیرید. ما در پرتغال در اصل در حال رقابت با ممالکی با میلیون ها بازیکن دارای مجوز بیشتر مثل برزیل، آرژانتین، انگلیس، هلند و فرانسه هستیم. تازه این نکته را در شرایطی مد نظر داشته باشید که تیم‌های باشگاهی و ملی پرتغال وقتی با آلمان، ایتالیا یا فرانسه روبه‌رو می شوند، عالی عمل می‌کنند. پورتو و بنفیکا تیم‌های مطرح پرتغال هستند که در بین بزرگان اروپا جای دارند که مرتب برای مسابقات باشگاهی اروپا برگزیده می شوند. بالاتر از این ، تیم‌های ملی جوانان مان است که دارای استاندارد خوبی است. این نکته را هم فراموش نکنیم که بازیکنان و مربیان مان هواخواهان فراوانی در جهان دارند.


* شما به خاطر کشف و پرورش استعدادهای مثل لوئیس فیگو، روی کاستا که هر دو جزو نسل طلایی پرتغال بودند، معروف هستید. فکر می کنید پرتغال می تواند بزودی شاهد نسل طلایی مشابهی باشد؟
- به طور کلی پتانسیل کافی در میان جوانان پرتغالی هست. اما مشکل این است که هریک خودش را در فرم یک جادوگر می‌بیند و دنبال نتیجه است.فکر نکنم نسلی مثل فیگو یا کاستا را ببینم.چون آن بازیکنان، محصول شش، هفت سال کار طاقت‌فرسا و بی وقفه بودند. بازیکنانی که در سال‌های 13 تا 20 شکوفا شدند. اکنون واقعا امکان تکرار چنین تجربه ای نیست. شما نیاز به زمانی تعریف شده برای پرورش و سازندگی تیمی نیاز دارید که فوتبال را در مسیر صحیح‌اش بازی کند.


* لوئیس فلیپه اسکولاری که برزیل را قهرمان جهان در سال 2002 کرد، قبل از شروع سال 2013 به عنوان سرمربی جدید سلسائو (برزیل) برگزیده شد. فکر می کنید بتواند در جام جهانی موفقیت سال 2014 را تکرار کند؟
- اسکولاری مربی بزرگی است که در موقع مناسبی عهده‌دار مسئولیت شد. جام جهانی هم در کشورش برگزار خواهد شد پس برزیلی‌ها جزو مدعیان جدی هستند. اما در پاسخ به این سئوال که حتما به مقام قهرمانی برسند ، باید گفت که در آخرین میزبانی شان در جام جهانی، درخششی نداشتند. اما پتانسیل آنها برای قهرمانی بسیار زیاد است، آنقدر که حتی شما هم می‌توانید بپذیرید قادرند در جام جهانی بهترین باشند.


* چقدر با این گفته که اسپانیایی‌ها در پیشرفت فوتبال در سطح بین‌المللی و قاره نقش داشته‌اند،‌موافقید؟
- من با کاری که آنها انجام داده‌اند، خیلی خودم را نزدیک می‌بینم. چون وقتی ما تصمیم گرفتیم کارهای شبیه به آنها و قبل از آنچه آنها وارد عمل شوند، انجام دهیم، من خودم عضو فدارسیون پرتغال بودم.به نظرم سرمایه‌گذاری‌های کلان، ورزشگاه‌های مجهز، آکادمی‌های جوانان، مربیان، شبکه های تلویزیونی، حق آگهی عوامل اساسی موفقیت اسپانیایی‌ها در عرصه فوتبال بوده است. ضمن آنکه  میزبانی جام جهانی 1982 و مسابقات المپیک به سود فوتبال اسپانیا تمام شد. بالاتر از همه این عوامل، بارسلونا کاری بزرگ انجام داد  و پروژه‌ای را مدیریت کرد که من آن را هنر پیروزی نام می گذارم. این که شما بتوانی هم برنده شوی و هم فوتبال زیبایی را به معرض نمایش گذاری. وقتی که در منچستریونایتد بودم، ما همیشه سعی می کردیم به سبک آنها کار کنیم. چون می دانستیم در پایان روز هوادار به ورزشگاه می‌اید که با فوتبال تفریح کند.


* این نکته که مربی سابق رئال مادرید از کار بزرگ بارسا تعریف کند، تا حدی عجیب نیست؟
- اجازه دهید روشن کنم. رئال مادرید باشگاهی بزرگ با بازیکنانی خارق‌العاده است. اما باید واقع بین باشیم. وقتی شما 10 ، 50 بازی از بارسا را می بینید، از همه آن بازی‌ها لذت می برید. آنها تیمی هستند که هم می برند و هم بنابه خواسته هواداران، بازی می کنند. نمی گویم کریستیانو رونالدو یا بازیکنان دیگر رئالی ها خوب کار نمی کنند، اما بارسلونا در تمام بازی‌هایش عالی کار می کند و به خصوص در زمینه پاس‌کاری و مالکیت توپ و رسیدن به دروازه‌ حریف برجسته عمل می کند. من همین رویه را در منچستریونایتد تجربه کرده ام . ما بازی‌های زیادی را با ارائه فوتبال تهاجمی برنده شدیم.هیجان به بازی آوردیم و مردم را کلی خوشحال کردیم که همین موضوع، هدف کلی ورزش است.


* یک سئوال هم از منچستریونایتد بپرسیم. وقتی در آخرین لحظه فصل قبل منچستریونایتد از کسب قهرمانی لیگ برتر دور ماند، حیرت نکردید؟
- من کلا با  رنگ آبی کمرنگ (منچسترسیتی) مشکل دارم (می خندد). از دیدن آسمان آبی لذت می برم. اما کمی احساسم نسبت به رنگ آبی آسمانی  متفاوت است. وقتی شما در منچستریونایتد کار می کنید، این تیم در اصل جزیی از وجودتان تا ابد می شود. به همین دلیل فصل قبل در آخرین لحظه هنگامیکه جام به دست منچسترسیتی افتاد و منچستریونایتد قهرمانی را از دست داد، بسیار ناراحت شدم. امیدوارم تیم مورد علاقه ام امسال بتواند به این مهم برسد.




گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:jamnews.ir


مطالب داغ ورزشی:
فیلم/ اولین گل به خودی عمر رونالدو
استقلال تيم محبوب و دوست‌داشتنی منه!
ستاره برزیلی به بارسا می آید
شوخی سال / حاج علی کفاشیان ؛ رئیس ای اف سی