دادکان
رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: «نبی، عزیز محمدی و علیپور قبل از رفتن من گفته بودند با هر شخصی که بیاید هستند چون با همه بیعت می کنند.»
برنامه ورزش از نگاه دو شب گذشته در بخش دوم خود که نامش خط قرمز بود محمد دادکان را به عنوان میهمان آورده بود که وی به سکوت 6 ساله خود پس از جدایی از فدراسیون فوتبال پایان داد.

وی در ابتدا در خصوص قرعه ایران در جام جهانی گفت: «ما اگر بخواهیم آرژانیتن را ببریم خیلی سخت است اما همیشه بوسنی را برده ایم. اگر بوسنی را شکست دهی کار به روز آخر کشیده می شود و باید منتظر نتیجه دیدار آرژانتین و نیجریه باشیم.»

وی افزود: «نباید توقعات مردم را بالا ببریم. باید آرامش خاصی برای تیم ملی ایجاد شود زیرا راز موفقیت در جام‌جهانی همین آرامش است.»

رئیس سابق فدراسین فوتبال در خصوص اینکه منتقد صفایی فراهانی بوده است، گفت: «او مدتی با ورزش آشنا نبود و کمیته را تشکیل داد که همیشه به او می گفتم این کمیته را به مردن معرفی کن ولی این کار را نمی کرد. به همین خاطر از او انتقاد می کردم.»

دادکان افزود: «من در مراسم خداحافظی صفایی فراهانی بودم همان روز من سرپرست فدراسیون شدم. البته صفایی اختلافاتی با مهر علیزاده داشت و نتوانستند با هم کار کنند.»

وی در خصوص اینکه با رسانه ها در دوره خود مشکل داشت گفت: «خوشحالم که می گویید روابط ما حسنه نبود. من 256 خبرنگار را به خارج از کشور اعزام کردم اما بعد از رفتن من نیمی از این آمار رخ نداده است. من حد و حدودی بین خودم و رسانه ها قائل بودم و بر همان اساس همه چیز را رعایت می کردم.»

دادکان افزود: «زندی در زمان صفایی مشاور فدراسیون بود و زمانی که من برگشتم این مشاوره را قطع کردم. یک بار در یک برنامه مجموعه من را زیر سوال برد که روی خط رفتم و از مجموعه ام دفاع کردم. حتی به او گفتم تا زمانی که من در فدراسیون هستم از شما استفاده نمی کنم. مجموعه من زحمت می کشید و یک ریال دولتی هم دریافت نکرد. سوال من این است چرا رسانه ها حد و حدودی برای خود قائل نیستند؟ آیا همیشه بازیکنان و مربیان و مدیران مقصر هستند؟»

رئیس سابق فدراسیون فوتبال تاکید کرد: «بعد از رفتن من خیلی ها نزدم آمدند و گفتند که ما در مقابل شما تند روی کردیم. آقای آجرلو یکی از این نفرات بود و همین آقای زندی هم همینطور. در آن زمان تیم ما به جام جهانی رفت در حالی که رئیس سازمان تربیت بدنی دشمن شماره یک فدراسیون بود. بعد از حضور در جام جهانی و شکست مقابل مکزیک گزارشگر و کارشناس گفتند که حیثیت ملی زیر سوال رفت. آیا با شکست مقابل پرتغال و مکزیک حیثیت ملی زیر سوال رفت؟»

دادکان در خصوص اینکه آیا لابی نقشی در انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال داشت یا خیر گفت: «اصلا و ابدا اهل این مسائل نیستم. من قبل از انقلاب هم همین گونه بودم. در سیاست کاری ندارم ولی در ورزش حرف می زنم چون حق دارم. در جریان انتخابات برخی از افراد اسم من را برای حمایت از خود داده بودند ولی من اصلا وارد سیاست نمی شوم.»

وی در خصوص اینکه آیا وی به زادمهر قول دبیری فدراسیون را داده بود یا خیر گفت: «اولا که چنین مسئله ای نبود. دوما خود زادمهر بهتر می داند که کار دبیری فدراسیون بیش از 15 ساعت زمان می خواهد که وی به آن نمی رسید.»
 
رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر از برانکو حمایت می کرد گفت: «من او را قبول داشته و حالا هم دارم. البته یک عده می گفتند که من تیم را ارنج می کنم ولی این حرف ها برای ولوله کردن بود. شخصیت من اجازه نمی داد در کار فنی تیم دخالت کنم و اهل این حرف ها نبودم.»

وی در خصص اینکه آیا در دوره ریاستش منشور اخلاقی وجود داشت گفت: «منشور نداشتیم و این حرف ها و این مسائل که امروز مد شده "من در آوردی" است! من در دوره بازیگری ام یک کارت زرد هم نگرفتم و همیشه به اصول اخلاقی پایبند بودم  خواهم بود اما روی اصول.»

وی در خصوص اینکه علیپور مدعی شده بود که دادکان را به فوتبال آورده گفت: «اگر علیپور من را آورده بود عزیز محمدی را هم می آورد. من او را به فدراسیون آورد البته او در فوتبال حضور داشت. او، عزیز محمدی و نبی هر سه در فوتبال بودند ولی در دوره ما نزدیک تر شدند.»

دادکان در خصوص اینکه اگر در راس امور قرار بگیرد از این 3 نفر استفاده می کند یا خیر گفت: «از هر سه نفر استفاده می کنم ولی جای آنها تغییر خواهد کرد.»

دادکان ادامه داد: «البته زمانی که من در آلمان بودم این آقایان لابی کرده و گفته بودند بعد از رفتن دادکان هم حاضر به همکاری هستیم ولی شما مطمئن باشد اگر همین حالا هم تغییری در فدراسیون شود آنها با هر که بخواهند بیعت می کنند.»

وی در خصوص رویاروی خود با کفاشیان هم گفت: «حرف منطقی را باید گوش کرد و پذیرفت و حرف منطق را قبول نکرد. البته من در مورد لیوان حرفی نزدم و خود کفاشیان این صحبت را انجام داده بود.»

وی در خصوص صحبت های نفرات دولت جدید با وی نیز تصریح کرد: «من با صالحی امیری ملاقات کرد که اتفاقا وزیر کار هم آنجا حضور داشت. صالحی به من گفت کار گروهی تشکیل داده که سجادی، فائقی و هاشمی طبا در آن هستند من هم بلافاصله حرف او را قطع کردم و گفت اینها برای انتخاب وزیر کار گروه نشدند بلکه به فکر جایگاه خود هستند! صالحی هم وقتی دید من این حرف را زدم بحث را عوض کرد گفت نظر ریاست جمهور این است شخصی در ورزش باشد که 4 تخصص داشته باشد. من هم وقتی 4 گزینه را شنیدم گفت در 2 مرد تخصص دارم که یکی از آنها مبارزه با فساد است و دیگری هم خصوصی سازی. در دو مورد دیگر هم از مردم سوال کنید بهتر است.»

وی در ادامه برنامه ورزش از نگاه دو گفت: «بعد از این جلسه به سفر رفتم و برگشتم و دوباره از من دعوت کردند درست هنگامی که سلطانی فر معرفی شد. البته این دولت هم می‌توانست مثل دولت قبل وزیرش را  بدون مشخصه معرفی کند اما دولت فعلی مشخصه‌هایی را گذاشت ولی آنها را رعایت نکرد. من دنبال وزارت نبودم اما صاحب‌نظر که هستم. البته همین آقایان به من گفتند مدنظر ما هستید و حتی از من رزومه‌ خواستند اما فرد دیگری را معرفی کردند. البته آنقدر آدم ها دنبال وزیر شدن هستند که من آخری هستم!»

دادکان در خصوص رابطه خود با محمود احمدی نژاد هم گفت: «من با کسی دشمنی ندارم. احمدی نژاد بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی به من گفت فلانی « علی آبادی» را انتخاب کرده ام ولی به او گفتم به دادکان بچسب و از نظرات من استفاده کن. همین حالا هم رابطه ام با همه خوب است و همانطور که گفتم با هیچکس دشمن نیستم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا به تازگی از وی خواسته نشده با احمدی نژاد دیدار کند گفت: «یکی از دوستان خواست این کار را انجام دهم اما به او گفتم شرایطش مهیا نیست. البته یک بار هم علی آبادی از من خواست با او ملاقات کنم. او سوالاتی را در مورد استقلال و پرسپولیس پرسید ولی اصلا به آنها توجهی نکرد. وقتی از او پرسیدم که چرا به حرف هایم توجهی نکرده گفت داوود احمدی نژاد اجازه نداده به توصیه های من توجه کند.»

دادکان در خصوص سجادی و گودرزی نیز گفت: «سجادی هم مدرسه ای من بود و اگر روزی کاری انجام دهم از او در کنارم استفاده می کنم. گودرزی هم فردی دانشگاهی است که برایش آرزوی موفقیت دارم.»

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه گزینه بودنش در وزارت ورزش نیز گفت: «روزی آقای شریعتمداری به دنبال من آمد و با هم به وزارت ورزش رفتیم. او گفت رئیس جمهور از وی خواسته تا یک نفر را معرفی کند و به من گفت که حتما من را معرفی خواهد کرد. البته وقتی در وزارت بودیم  در کنار او قصد داشتیم عکس بگیریم روابط عمومی وزارت ورزش آمد و مقابل خبرنگاران گفت که آقای دادکان در عکس نباشد. وقتی علت را از ناظمی پرسیدم گفت که  کیومرث هاشمی این موضوع را خواسته است. البته بعدا گفته شد صالحی امیری نظرش روی من مساعد نبود ولی امیدوارم خودش این تصمیم را هضم کند. به هر حال آقایان 8 سال نتوانستند کار کنند و اگر انصافا آدمها نمی توانند کار کنند باید بروند. آیا اینگونه خوب است که 8 سال بعد هم بمانند و بگویند نشد؟!در کشوری که طلا، نفت و خیلی چیزها دارد چرا نمی تواند یک مدیر خوب پرورش دهد؟»

دادکان افزود: «دولت جدید هم باز به دنبال مدیرانی رفته که 30 سال پیش حضور داشتند. من دوست دارم از مدیران جوان استفاده شود و مدیری که صاحب اندیشه باشد به عرصه بیاید.»

دادکان در پاسخ به این سوال که چرا خودش علیپور را به فدراسیون آورد گفت: «این آدم هایی که من آوردم کار بلد بودند. علیپور قبل از من در فدراسیون بود. شاید او می‌خواست جای بن‌همام را بگیرد اما او قبل از من که در این فوتبال بود.»

دادکان در خصص اینکه واژه اجنبی پرستی که به خبرنگاران داده شده قبلا به وی هم نسبت داده شده گفت: «کیومرث هاشمی و علی آبادی توسط روابط عمومی آن زمان در رسانه ها این را گفتند که دادکان در دامن خارجی ها است.من در دامن خارجی ها هستم یا شما که کمیته ملی المپیک را به اینجا رساندید؟ شما مطمئن باشد این آدمها دیگر نخواهند ماند. البته اگر دولت حرف های من را می شنود این آدمهایی را که برای کمیته المپیک کاندیدا شدند را هم انتخاب نکند! چون حق آنها نیست.»

وی تاکید کرد: «اکبر ناطق‌نوری و خاتمی من را برای وزارت ورزش به روحانی پیشنهاد داده بودند.»

وی در خصوص اینکه آیا هاشمی رفسنجانی هم وی را معرفی کرده بود گفت: «در جریان این موضوع نیستم اما اینکه من انتخاب نشدم مهم نیست و مهم این است که بتوانیم خدمت کنیم.»

دادکان در ادامه در خصص مشکلات فوتبال گفت: «هنوز در کل ورزش ما انقلابی نشده است. در دوره ما فرکی 12 میلیون، شاهرخی 13 میلیون و برانکو 900 هزار دلار برای 28 ماه گرفت.»

وی در خصوص اینکه کی روش را قبل دارد یا برانکو گفت: «قطعا کی روش را برتر می دانم اما یادتان باشد مردم را نمی توان گول زد. این روزها در فوتبال خودمان مربیان باشگاهی یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای یک فصل می‌گیرند. آقایان این روزها می خواهند یک داور را دراز کنند. آیا مشکل ورزش ما با این مسئله حل می شود؟ فوتبال ما هیچ زمانی پاک نیست و اگر روزی به شما گفت فوتبال ناپاک است از او سوال کنید خود شما پاک هستی؟ به نظر من آدمها هستند که ناپاک هستند نه فوتبال. چرا یکی از همین مربیان یک و نیم میلیاردی ما را حتی کشورهای اماراتی هم نمی خواهند؟ اگر روزی این اتفاق افتاد حرف همه را می پذیرم. مربی در فوتبال ما یک و نیم میلیارد تومان پول می‌گیرد  در حالی که 50 میلیون هم نمی ارزد.»

وی تاکید کرد: «روزی به دایی و قلعه نویی گفتم مربی تیم ملی نشوید چون طعمه می شوید.خوشحالم دایی بعد ها گفت اگر به حرف های دادکان گوش می کردم این اتفاقات برایم نمی افتاد. شما مطمئن باشد بعد از جام جهانی نمی توان این فوتبال را چرخاند چون بازیکن کمتر از یک میلیارد نمی خواهد. یعنی چی که برای یک فصل 25 میلیارد بودجه یک باشگاه است را نمی فهمم.»

وی در خصوص علی خسروی و محرومیت وی در دوره خودش نیز گفت: «برای خسروی احترام قائلم اما نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاد که بعدا به کار بازگشت. به هر صورت بحث برگشت او و مباحثی چون بحث تیم نفت‌آبادان در زمان من پیش آمد هر چند خیلی فشار آوردند که نفت را برگردانم ولی زیر بار نرفتم.»

دادکان در خصوص استعفای خود نیز گفت: «بعد از جام جهانی 2006 استعفا دادم چون نمی خواستم فوتبال ایران تعلیق شود. البته استعفا را به رئیس سازمان ندادم و قبل از جام جهانی هم گفتم که بعد از پایان بازی ها استعفا می دهم اما جالب است که بلاتر در استادیوم به من گفت نگران نباش برکنار شدی! البته همیشه گفته ام که 3 افتخار در کارنامه دارم که اولی گرفتن نشان افتخار از خاتمی، دومی اینکه فدراسیون را بی نیاز کردم و سوم اینکه در آن دوره برکنار شدم.»

دادکان در خصوص اینکه آیا علی آبادی را حلال کرده یا خیر گفت: «من با این مسائل کار ندارم. افتخارم این بود که رئیس جمهور از من می خواست  هر 2 ماه گزارش کار بدهم، زمانی که در دنیا 15 شدیم صدر اعظم آلمان به خاتمی گفته بود ما در دنیا 17 هستیم ولی ایران پانزدهم است. این بزرگترین افتخار برای من بود.»

وی در خصوص اینکه علی آبادی از او می خواست تیم ملی را به اردوی اردبیل ببرد خاطره ای تعریف کرد و گفت: «برقص که پنجره باز است اما وای بر روزی که پنجره بسته شود. برخی حاضرند حیثیت ملی از دست برود اما خودشان بمانند.»

دادکان در پایان در خصوص اینکه آیا ممکن است به فدراسیون فوتبال برگردد گفت: «گودرزی قبل از وزیر شدن با من تماس گرفت و گفت ان شا الله در کارت موفق باشی و من هم هر کاری از دستم بر بیاید انجام می دهم.»


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:jamnews.ir


مطالب پیشنهادی :
افشاگری های دادکان مقابل جواد خیابانی
تیپ متفاوت علی دایی+ عکس
حمله افراد ناشناس به علی دایی
زیارت استقلالی ها در اصفهان+ تصاویر
فرهاد مجیدی در حرم امام رضا (ع)+ عکس