رسوایی استاد بزرگ شطرنج به خاطر تقلب
استاد بزرگ شطرنج گرجستان به خاطر تقلب در رقابت های بین المللی دبی رسوایی بزرگی را برای خود رقم زد.

"گایزو نیگالیدزه" استاد بزرگ شطرنج گرجستان به دلیل تقلب در جریان رقابت های اوپن دبی از دور رقابت ها با رسوایی اخراج شد. تقلب او را حریف ارمنستانی اش یعنی "تیگران پطروسیان" متوجه شد. "نیگالیدزه" در جریان مسابقه با "پطروسیان" بارها به توالت رفت که حریفش متوجه شد او در توالت از یک دستگاه موبایل و برنامه نرم افزاری شطرنج برای پیروزی استفاده می کند. او برای پیاده کردن تاکتیک های غلبه بر حریف خود از این نرم افزار استفاده می کرد و برای همین مدام به توالت می رفت.

گفته می شود این شطرنج باز با بیش از 15 سال محرومیت مواجه خواهد شد و علاوه بر آن عنوان "استاد بزرگ شطرنج" از وی سلب می‌شود. البته برخی از منابع دیگر از محرومیت دو ساله این شطرنج باز خبر می دهند.

گفته می‌شود "نیگالیدزه" این موبایل را در یک دستمال توالت پنهان کرده بود و هنگامی که ابزار تقلب وی کشف شد انکار کرد که این دستگاه متعلق به اوست.

"پطروسیان" حریف ارمنی "نیگالیدزه" هنگامی مشکوک به تقلب حریفش شد که مشاهده کرد هر حرکت وی بدون معطلی از سوی "نیگالیدزه" پاسخ داده می شود و پس از آن این گرجستانی بلافاصله به توالت می رفت. هنگامی که شک "پطروسیان" بیشتر شد موضوع را به یکی از مسئولان اطلاع داد و درخواست کرد که حرکات "گایزو" زیر نظر گرفته شود.

البته این برای بار نخست نیست که یک شطرنج باز مشهور در خلال برگزاری یک مسابقه تقلب می کند. پیش از این یک شطرنج باز بلغاری به نام "ایوانف" در سال 2013 به دلیل تقلب با کامپیوتر چهار ماه محروم شده بود.

متاسفانه رد پای یک شطرنج باز ایرانی هم در تقلب های شطرنجی دیده می شود. دیلی تلگراف گزارش داده که در سال 2008 یک شطرنج باز ایرانی در جریان رقابت های اوپن دوبی از طریق پیامک تقلب کرد که او نیز بلافاصله محروم شد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:sport.jamejamonline.ir