بحران ترامادول در بین فوتبالیست‌ها!
این روزها مصرف ترامادول در بین فوتبالیست‌ها گسترش پیدا کرده و متأسفانه بسیاری از بازیکنان لیگ برتری به این قرص اعتیادآور روی آورده‌اند. اگر وضع به همین منوال پیش برود، در آینده‌ای نزدیک بحران ترامادول فوتبال ایران را فراخواهد گرفت.

ترامادول چیست؟ یک داروی مسکن شبیه تریاک است. اگرچه این دارو برای دردهای شدید استفاده می‌شود اما پزشکان مصرف این دارو را بیش از یک هفته مجاز نمی‌دانند و بر این باور هستند که باعث اعتیاد می‌شود. سوءمصرف این قرص بسیار خطرناک است و استفاده بیش از حد باعث اختلال در سیستم‌های تنفسی، کلیه و کبد خواهد شد.

یکی از تیم‌های بزرگ لیگ برتری مسابقه حساس و مهمی را پیش رو داشت. شب قبل از مسابقه و در اردوی این تیم بازیکن سرشناس و البته باتجربه نزد پزشک تیمش می‌رود. او که رابطه دوستانه‌ای با پزشک تیم‌شان دارد، از او می‌پرسد آقای دکتر من 3 شب پیش قرص ترامادول مصرف کردم. می‌خواستم ببینم ترامادول در آزمایش دوپینگ نشان داده می‌شود یا نه؟!

دکتر بازیکن را مورد مؤاخذه قرار می‌دهد که برای چه این قرص را استفاده می‌کنی؟ می‌دانی چه اثرات نامطلوب و بدی دارد؟ اگر یک بار دیگر از این کارها انجام بدهی، به سرمربی گزارش می‌کنم تا آبرویت برود، مثلاً تو فوتبالیست بزرگی هستی.

بازیکن مورد نظر پس از اینکه قول داد دیگر از خوردن ترامادول پرهیز کند، اتاق را ترک کرد. نکته جالب این بود که در روز مسابقه، بازیکن به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه کشاله ران! در لیست قرار نگرفت و مجبور شد نظاره‌گر عملکرد همبازیانش از روی سکوها باشد.

متأسفانه مصرف ترامادول محدود به چند نفر نیست و تحقیقات ما نتایج نگران‌کننده‌ای داشت! در اکثر تیم‌های لیگ برتری نفراتی هستند که از قرص ترامادول استفاده می‌کنند. اگرچه تعدادی از آنها به صورت تفننی آن را می‌خورند اما به مرور زمان عادت کرده و دیگر کنار گذاشتن آن آسان نیست.

یکی از بازیکنان برای‌مان تعریف می‌کرد در تیم ... فوتبالیستی بود که اکثر اوقات با او هم‌اتاق بودم. او بسیار مستعد و توانمند بود اما به مرور زمان و با استفاده از این ماده لعنتی افت کرد. یک بار شاهد بودم که او در آن واحد 10 عدد قرص ترامادول را خورد. او سال بعد از تیم ما رفت و بعد از دو سال فوتبال را کنار گذاشت. باور کنید اگر این کارها را نمی‌کرد، همین الان بازیکن تیم ملی بود.

شاید تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا برخی از فوتبالیست‌ها در زمین عصبی هستند، رفتار ناهنجار از خود نشان می‌دهند، کارهایشان دور از انتظار بوده و مداوم به زمین و زمان اعتراض می‌کنند. اینها نمونه‌های کوچکی از عوارض مصرف ترامادول است که آنها را از حالت عادی خارج کرده و کنترلی بر واکنش‌ها و رفتارهایشان ندارند.

فوتبالیستی برای‌مان تعریف می‌کرد یک روز با دوستانم به سفره‌خانه رفته بودم. یک عدد قرص سفید رنگ به من دادند که بعدها فهمیدم ترامادول است. در ابتدا لذت زیادی داشت. آن نامردها باز هم به من دادند.

روزهای اول احساس قدرت در بازی داشتم تا چند ساعت آنقدر نشئه بودم که متوجه گذر زمان نبودم. قلیان کشیدن خیلی می‌چسبید. هفته به هفته مصرفم بالاتر می‌رفت. 4 عدد قرص 100 مصرف می‌کردم. بعد رسید به 6 عدد. همین جوری بالاتر می‌رفت.

یک شب وقتی به خانه آمدم، حالم بد شد. چشمانم سیاهی می‌رفت. قلبم تند تند می‌زد. فکر می‌کردم دارم می‌میرم. ناگهان افتادم. برادر و پدرم مرا به بیمارستان بردند. در آنجا آبرویم رفت. شاید باورش سخت باشد اما یک ماه طول کشید تا توانستم از قرص لعنتی نجات پیدا کنم. مدت‌هاست دیگر آن را کنار گذاشته‌ام اما هنوز برخی از عوارضش پابرجاست!


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:خبر ورزشی