قوچان‌نژاد: از زمانی که وارد ایران و تیم ملی شدم لقب گوچی را شنیدم
رضا قوچان‌نژاد می‌گوید از وقتی به ایران آمدم لقب «گوچی» را به من دادند.

رضا قوچان‌نژاد که برای شرکت در مراسم انتخاب مرد سال فوتبال خراسان به مشهد سفر کرده بود، از تجربه حضور خود در مشهد و نیز آغاز زندگی فوتبالی خود سخن گفت که در زیر بخشی از صحبت‌های وی آمده است.

- من در خانواده ورزشی به دنیا آمدم که عموها و پدرم همه فوتبالیست یا والیبالیست بودند و دایی‌های من نیز همین‌طور در ورزش فعالیت می‌کردند. چهار ساله بودم که از ایران رفتم و تنها خاطراتی که از ایران به یاد دارم فوتبال بازی کردن در کوچه‌های محل بود.

-در اروپا از حدود 7 سالگی به مدرسه فوتبال رفتم و بعد از آن، مربیان باشگاه با دیدن عملکردم به تیم نوجوانان دعوتم کردند و اولین قرارداد رسمی من در سن 16 سالگی بسته شد.

- چیزی که در اروپا برای آن‌ها بیش از هر چیز دیگری مهم است داشتن دیسیپلین و نظم است و خیلی بحث استعداد فوتبالی برای آن‌ها زیاد مطرح نیست، زیرا زندگی یک فوتبالیست اصلا راحت نیست و اگر قرار است به صورت حرفه‌ای فوتبالی را دنبال کنیم باید سختی‌های زیادی بکشیم و در زندگی نظم داشته باشیم. همیشه برای همه خانواده در رده اول است اما برای پرداختن به فوتبال حرفه‌ای باید فوتبال برایمان در اولویت باشد و بیشتر از خانواده، زمان خود را با هم‌تیمی ها می‌گذرانیم.

- در کنار فوتبال، درس را هم ادامه دادم و حتی وارد دانشگاه نیز شدم و دو سال درسم را ادامه دادم اما به دلیل حضور در باشگاه و پرداختن حرفه‌ای به فوتبال شرایط بسیار سخت شد و بین دانشگاه و فوتبال، فوتبال را انتخاب کردم.

- خیلی‌ها فکر می‌کنند عقیل اعتمادی پسرخاله من است، اما این طور نیست. من و عقیل از بچگی با هم بزرگ شدیم و به دلیل ارتباطات خانوادگی نزدیک، همیشه یکدیگر را پسرخاله صدا می‌کردیم و به همین دلیل خیلی‌ها فکر کردند که عقیل اعتمادی پسرخاله من است.

- سال 2011 بود که کی‌روش دو، سه بار به بلژیک سفر کرد و عملکرد من را از نزدیک دید و خوشش آمد. نظرم را در خصوص پیوستن به تیم ملی پرسید و گفت که چند روز برای فکر کردن به من مهلت خواهد داد تا پاسخم را بدهم اما من نیازی به زمان نداشتم و همان زمان پاسخ مثبت خود را دادم زیرا باعث افتخار بود که برای تیم ملی کشورم بازی کنم.

- به دلیل اینکه فیفا لیسانسم آماده نبود چند ماه ابتدایی حضورم در تیم ملی به میدان نرفتم ولی پس از حل شدن این مشکل، برای تیم ملی بازی کردم. بازی در تیم ملی با بازی در هر باشگاه دیگری بسیار فرق می‌کند و بسیار حساس‌تر است، در این جا فقط خودت نیستی بلکه تیم ملی کشورت است که آن را دوست داری و باید با تمام وجود بجنگی.

- تجربه جام جهانی تجربه خوبی بود. با توجه به شرایطی که پیش از اعزام به جام جهانی وجود داشت و در مقایسه با کشورهای دیگر از امکانات بسیار کمی برخوردار بودیم کسی انتظار چیزی از تیم ملی نداشت. متاسفانه پیش از مسابقات بازی دوستانه‌ای نداشتیم اما دیگر آن روزها گذشته و نمی‌خواهم در موردش صحبت کنم ولی خدا را شکر مردم از بازی ما در جام جهانی راضی بودند.

- پس از جام جهانی پیشنهاداتی از کشورهای اروپایی همچون انگلیس و آلمان و نیز کشورهای عربی داشتم، ولی یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم به باشگاه دیگری بپیوندم سخت‌گیری باشگاه چارلتون بود و بحث مالی نیز در میان بود. در آخرین روزهای نقل و انتقالات انتخاب دیگری نمی‌توانستم بکنم و از آنجایی که پیشنهاد باشگاه الکویت پیشنهاد خوبی به خصوص از نظر مالی بود تصمیم به حضور در این تیم گرفتم.

- در زندگی ما خاطرات تلخ و شیرین وجود دارد که همه تجربه‌های خوبی برای ما هستند. در باشگاه الکویت نیز خیلی خوش گذشت و دومین گلزن لیگ بودم اما در این بین اتفاقاتی افتاد که با باشگاه به این نتیجه رسیدیم که جدا شویم. جام ملت‌ها نیز در پیش بود و از الکویت به الوکره قطر پیوستم.

- لیگ فوتبال ایران اصلا از لیگ قطر و کویت پایین‌تر نیست. ایرانی‌ها استعداد بسیار بیشتری دارند ولی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از لحاظ امکانات خیلی پیشرفته‌تر حتی از اروپا هستند که این ویژگی بسیار خوبی محسوب می‌شود.

- یک ماه دیگر از قراردادم با الوکره باقی مانده و البته امسال قرضی به این باشگاه آمده بودم. تا الان خیلی راضی بودم ولی برای ادامه همکاری باید صحبت کرد. البته فقط موضوع من نیست بلکه باشگاه انگلیسی باید نظر بدهد و به تصمیم آن‌ها احترام می‌گذارم.

- فقط نظر بازیکنان تیم ملی نسبت به کی‌روش خوب نیست بلکه هرکس که با کی‌روش کار کرده است می‌داند که وی خیلی باشخصیت و مرد مهربانی است و رفتار بسیار حرفه‌ای چه در داخل و چه در خارج از زمین دارد و یکی از مربی‌های بزرگ فوتبال دنیاست.

- تا به حال از 18 پنالتی که در طول دوران بازیکنی خود زده‌ام تنها یک پنالتی خراب شده است ولی اینکه چرا در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا و بازی مقابل عراق پنالتی نزدم دلیلی دارد که نمی‌توانم در تلویزیون بگویم. البته بعد از وحید امیری نوبت من بود که پنالتی بزنم اما با گل بازیکن عراق بازی به پایان رسید.

- در مراسم انتخاب مرد سال فوتبال خراسان واقعا به من خوش گذشت و افتخار می‌کنم در این مراسم حضور داشتم. خیلی مراسم جالبی بود و به دلم نشست و خدا را شکر می‌کنم که این جایزه را گرفتم. درست است که در خراسان و مشهد بازی نکردم اما اینجا به دنیا آمده‌ام و چند سال زندگی کردم و خانواده‌ام در اینجا حضور دارند و هرجای دنیا نیز بروم مشهد را دوست دارم.

- مردم واقعا به من لطف داشتند. مهم نیست فوتبالیست هستم یا نه ولی دوست دارم به همه احترام بگذارم. اصلا تقاضای مردم برای عکس گرفتن مرا اذیت نمی‌کند زیرا آن‌ها مرا دوست دارند. فقط در این سفر ناراحت شدم که به دلیل شلوغی نتوانستم با خیلی از بچه‌ها عکس بگیرم.

- از زمانی که وارد ایران و تیم ملی شدم لقب گوچی را شنیدم و از آن زمان من را با این نام صدا می‌کردند و این موضوع از قبل وجود نداشت.

- زیارت امام رضا(ع) حس خوبی به من می‌دهد و قبل از جام جهانی نیز در سفرم به مشهد به حرم امام رضا(ع) رفتم و در وهله اول خداوند و بعد امام رضا(ع) کمکمان کرد.

- یکی از کارهای کی‌روش این بود که در مقایسه با امکانات دیگر کشورها بتواند تیمی درست کند که چنین نتایجی بگیرد. به نظر من فدراسیون باید کمی هزینه بکند و زمین چمن خوبی داشته باشیم و این از حداقل های مورد نیاز یک تیم موفق است.

- بارسلونا و مسی را از دیگر تیم‌ها و بازیکنان بیشتر دوست دارم.

- در مورد رقابت با سردار آزمون در تیم ملی باید بگویم سردار مانند برادر کوچک من است که به یکدیگر کمک می‌کنیم. بازیکنانی مثل جهانبخش، غفوری، سردار آزمون بازیکنانی هستند که به دلیل استعداد زیادشان و پیشرفت روز به روزشان دیده می‌شوند و این کار خیلی مهمی است. در مورد به میدان رفتن من یا آزمون نیز مهم تصمیم کی‌روش است که من یا سردار بازی کنیم. اسم اصلا مهم نیست، مهم نتیجه نهایی تیم است که دوست داریم بهترین نتیجه را بگیریم و برای کمک به تیم آمده‌ایم.

- از همه مردم خراسان ممنونم که محبت کردند و به من رای دادند. خوشحالم که به من حس خوبی دادند و هیچ وقت این تجربه شیرین را فراموش نمی‌کنم و بیشتر از قبل تلاش می‌کنم تا پرچم خراسان را با بازی خوب بالا نگه دارم.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir