سپ بلاتر رئیس فیفا باقی ماند
در حالی که انتخابات به دور دوم کشیده شده بود علی بن حسین انصراف داد تا سپ بلاتر به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال فیفا باقی بماند.

انتخابات فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا در کشور سوئیس برگزار می‌شود و از بین "علی بن حسین" و "سپ بلاتر" یک نفر به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال فیفا انتخاب می‌شود.

17:00

از سوئیس خبر می‌رسد پلیس این کشور پیامی را مبنی بر بمب‌گذاری در محل کنگره فیفا دریافت کرده و پلیس اکنون در محل برگزاری نشست فیفا در آماده‌باش به سر می‌برد. "سپ بلاتر" روز گذشته در نشست خبری خود عنوان کرد منتظر خبرهای تلخ دیگری از اتفاقات سال‌های گذشته فیفا باشید.

در همین ارتباط "عمری" یکی‌ از اعضای ثابت کمیته اجرایی فیفا در مصاحبه با رادیو RTL فرانسه، ادعا می‌کند که آلمان هم میزبانی جام جهانی‌ 2006 را با رشوه خریداری کرده اما این مساله تا به حال به این خاطر به میان نیامده که آلمان نسبت به قطر در جوامع فوتبالی احترام بیشتری را داراست.

17:05

روز گذشته "جک وارنر" اعتراف کرد آفریقای جنوبی با پرداخت 10 میلیون دلار رای‌های زیادی را برای میزبانی جام جهانی خریده است.

17:10

آخرین خبری که در رابطه با فساد منتشر شد این بود که داور بازی جنجالی ایتالیا و کره جنوبی در جام جهانی را "جک وارنر" تعیین کرده است. روزنامه دیلی میل نیز مدعی شده است کره جنوبی به فیفا برای پیروزی در این دیدار رشوه داده است. داور مصری، "جمال القندور" قضاوت دیدار مرحله یک چهارم نهایی را به عهده داشت، و "وارنر" داور اهل ترینیداد را به عنوان کمک او انتخاب کرده بود. این دیدار با تصمیمات سؤال برانگیز داوری زیادی در یادها مانده است، که از جمله آنها می توان نادیده گرفته شدن دو گل سالم "لاروخا" و در نهایت شکست 5-3 اسپانیا در ضربات پنالتی اشاره کرد.

17:20

قاره آفریقا در انتخابات امروز فیفا بیشترین سهم را خواهد داشت. بر اساس تعداد تیم های عضو بزرگترین نهاد رسمی فوتبال، آفریقا 54 رای، اروپا 53 رای، آسیا 46 رای، کونکاکاف 35، اقیانوسیه 11 رای و آمریکای لاتین 10 رای دارند. در این بین، یوفا می گوید اکثریت کشورهایش به شاهزاده "علی" رای خواهند داد و آسیا در مخالفت با نامزد آسیایی، به "سپ بلاتر" رای می دهد.

17:25

کمیته برگزار کننده جام جهانی 2022 قطر پس از جنجال روزهای اخیر در بیانیه‌ای اعلام کرد، قطر در گرفتن میزبانی جام جهانی 2022 با راستی و امانت و بر اساس اصول اخلاقی رفتار کرد، با این وجود آماده هرگونه تحقیقات بیشتر بر روی چگونگی کسب میزبانی از سوی نهادهای بین‌المللی است.

17:32

"لوئیس فیگو" که برای انتخابات امروز فیفا، نامزد شده بود اما در نهایت با دیکتاتور خواندن "سپ بلاتر"، کناره گیری کرد، از اتفاقات چند روز اخیر این سازمان، ناراضی است. او در صفحه اجتماعی خود در توئیتر برای "بن حسین" آرزوی موفقیت کرد.

17:34

روسای فدراسیون های فوتبال کشورهای آمریکا، نیوزیلند و کانادا اعلام کردند در انتخابات فیفا به "بن حسین" اردنی رای خواهند داد.

17:39

"دیوید کامرون" نخست وزیر بریتانیا خواستار استعفای "سپ بلاتر" از ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا شده است. انگلیسی‌ها به شدت مخالف ادامه ریاست "بلاتر" سوئیسی هستند و حتی تاکید کردند در صورت انتخاب مجدد "بلاتر" جام جهانی 2018 را تحریم خواهند کرد.

17:53

توئیتر روزنامه مارکا: هیچ محدودیت سنی برای ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا نیست و به همین خاطر "بلاتر" 79 ساله با "بن حسین" 39 ساله رقابت می کند.

18:01

"اوون گیبسون" ستون نویس گاردین اعلام کرد نمایندگان کشورهای آمریکای جنوبی از حمایت بلاتر دست کشیدند و احتمالا به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

18:02

نمایندگان فدراسیون فوتبال فلسطین در کنگره زوریخ اعلام کردند شکایت خود از فدراسیون فوتبال رژیم صهیونیستی را پس گرفتند.

18:11

"جبرئیل رعجوب" رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین عنوان کرد: می خواهیم مثل همه از فوتبال لذت ببریم و از این ورزش استفاده کنیم تا بیشتر از رشد فوتبال در جهان لذت ببریم. باید از کسانی که از من خواستند شکایت‌مان را از فدراسیون اسرائیل پس بگیریم تشکر کنم. یکی از افرادی که تاثیر زیادی داشت تا من از این شکایت صرف نظر کنم "آنگلا مرکل" بود.

18:14

"ژروم والکه" لحظاتی پیش خطاب به حاضرین در مقر فیفا گفت : از سوی افراد ناشناسی تهدید شد که در مقر فیفا بمب گذاری شده است . ما سریعا این قضیه را بررسی کردیم و با کمک نیروهای پلیس مقر فیفا را مورد بازرسی قرار دادیم . اثری از بمب پیدا نشد و حالا می توانیم به ادامه کنگره بپردازیم.

18:24

نمایندگان کشورهای کانادا، شیلی، فرانسه و کره‌جنوبی به عنوان ناظر انتخابات ریاست فیفا تعیین شدند.

18:34

براساس گزارش روزنامه های معتبر اروپایی و اعتراف "جک وارنر"، تبانی در جام جهانی در دیدارهای کره جنوبی و ایتالیا و کره جنوبی و اسپانیا اثبات شد.

18:35

93 درصد کاربران ساکرنت در نظرسنجی این پایگاه اینترنتی اعلام کردند که دوست دارند "بن حسین" در انتخابات برنده شود.

18:40

با رای 90 درصد اعضای کنگره فیفا، رژیم صهیونیستی در این فدراسیون بین‌المللی ماندگار شد. بلاتر هم پس از این اتفاق با خوشحالی گفت که خوشحالم توانستیم در این رابطه به یک راه‌حل برسیم.

18:50

با اعلام "ژروم والکه"، 10 دقیقه استراحت در محل برگزاری انتخابات پیش از شروع رای دادن اعلام شد.

19:00

رای‌گیری برای انتخاب رئیس آینده فدراسیون بین‌المللی فوتبال لحظاتی پیش در مقر فیفا آغاز شد.

19:04

در زمانی که برای تنفس اعلام شده بود "سپ بلاتر" و "بن حسین" اعتنایی به همدیگر نکردند که این حرکت از چشم دوربین‌های تلویزیونی دور نماند.

19:19

ابتدا سخنرانی "علی بن حسین" نامزد آسیایی شروع شد و او با اطمینان خاصی شروع به صحبت کردن کرد و گفت: ما ناجی فوتبال هستیم و شنیده ایم که فساد و سوء مدیریت در فیفا بیداد می کند و به همین خاطر برآنیم تا از فوتبال دفاع کنیم. ما برای مراقبت از فوتبال همه کار می کنیم و می خواهیم چهره این رشته را در دنیا بهتر کنیم. می خواهم این رویه تغییر کند و برای همین نامزد ریاست فیفا شدم. تغییر یک روزه حاصل نمی‌شود و زمان می‌برد و من قول می‌دهم وجهه فیفا را بهتر کنم. تمام تلاش خودم را می‌کنم تا درهای فیفا به روی همه باز باشد و هیچ پنهان کاری صورت نگیرد. دوست ندارم به هیچ وجه از مخفی کاری لذت ببرم و زمینه را برای فساد باز کنم.

از همه شما می خواهم که به وجدان و قلبتان گوش دهید و این فسادها و اتفاقات را ببینید.

19:23

در ادامه "سپ بلاتر" پشت تریبون قرار گرفت و با مکث زیادی شروع به صحبت کرد: ما به انقلاب در فیفا نیاز نداریم ولی به رشد و پیشرفت نیاز داریم. من مسئول اتفاقاتی که در روزهای گذشته رخ داده است نیستم. با این حال این مسئولیت را برعهده می‌گیرم و می خواهم با همکاری شما این مشکلات را حل کنیم و شرایط بهتری ایجاد کنیم.

"بلاتر" ادامه داد: اولویت من این است که از جام جهانی مراقبت کنم چرا که ویترین کاری من است و در کنار آن از فساد در فیفا جلوگیری کنم و اصلاحاتی را در این رشته ایجاد کنم. در این مقطع زمانی حساس به کسی نیاز داریم که رئیس فیفا باشد که تجربه زیادی داشته باشد و بتواند فوتبال را مدیریت کند. به یک رئیس قوی. در این راستا باید با سیاستمداران نیز همکاری کنیم و در فیفا شرایط خوبی ایجاد شود.

امیدوارم یکی دو ساعت دیگر من در کنار شما باشم و بتوانم در کنار شما فیفا را بهتر کنم.

19:41

شمارش رای گیری در حالی آغاز شده است که هر نامزد برای انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا باید دو سوم کل آرا را به خود اختصاص دهد یعنی حداقل 139 رای از 209 رای ممکن. در صورتی که هیچکدام از دو نامزد به دو سوم آرا نرسند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. البته در این بین چند کشور بودند که از قبل رای خود را اعلام کردند.

19:46

شمارش آرا بر طبق حروف الفبا خواهد بود و اینکه هر کشور به کدام شخص رای دادند. نمایندگان هر کشور رای خود را به داخل صندوق می‌اندازند.

20:00

نمایندگان کشورها براساس حروف الفبا پای صندوق های رای حضور پیدا می کنند و کمی طول خواهد کشید تا همه رای های شان را به صندوق بیندازند. سروصدای زیادی هم در محل کنگره فیفا شنیده می‌شود و هیجان به اوج خود در زوریخ رسیده است.

20:08

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران رای خود را به صندوق انداخت.

20:31

رای‌گیری انتخابات فیفا تمام شد و تمامی کشورهای رای خود را به صندوق انداختند و دقایقی دیگر شمارش آرا شروع می‌شود.

20:48

شمارش آرای انتخابات فیفا آغاز شده است و دو نامزد منتظر هستند تا سرنوشت خود را متوجه شوند.

21:06

شمارش آرای انتخابات فیفا در مقابل میزی روبروی حضار انجام می‌شود.

21:24

در حالی که به نظر می‌رسید تمامی کشورهای اروپا به "بن حسین" رای بدهند، گاردین ادعا کرد اسپانیا به "بلاتر" رای داده است.

21:29

"سپ بلاتر" 133 رای و "علی بن حسین" 73 رای کسب کردند که این برای انتخاب مجدد "بلاتر" کافی نبود و انتخابات به دور دوم کشیده شد. همچنین 3 رای نیز مخدوش بود و از 209 رای 206 رای شمارش شد که البته تاثیری نداشت.

21:45

در حالی که انتخابات به دور دوم کشیده شده بود "علی بن حسین" انصراف داد تا "سپ بلاتر" به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال فیفا باقی بماند. به این ترتیب دوره آخر ریاست "سپ بلاتر" بر فیفا آغاز شد.

21:47

"بن علی" در صحبتی کوتاه عنوان کرد از همه شما که به من رای دادید تشکر می کنم. تجربه خیلی خوبی برای من بود.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir