سالروز صعود تاریخی ایران به جام جهانی با شکست استرالیا
در هشتم آذر سال 76 تیم ملی فوتبال ایران با کسب تساوی دو بر دو مقابل استرالیا در ملبورن، پس از بیست سال و برای بار دوم به جام جهانی صعود کرد.

کمتر فوتبال دوستی وجود دارد که هشتم آذر برای او تداعی کننده صعود تاریخی تیم ملی فوتبال به جام جهانی 98 فرانسه نباشد. به دلیل اهمیت این رویداد، روزشمار فوتبال ایران از این روز آغاز می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران در سال 76 و پس از کسب تساوی یک بر یک در خانه مقابل استرالیا، در بازی برگشت توانست این تیم را با حساب دو بر دو متوقف کند و پس از بیست سال بار دیگر به جام جهانی صعود کند.

در هشتم آذر سال 89، کریم باقری یکی از محبوبترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران همزمان با هشتم آذر و بازی تاریخی با استرالیا از فوتبال خداحافظی کرد. او پس از هجده سال بازی در تیم‌های مختلف کفش‌هایش را آویخت. کریم باقری پس از بازی ایران و برزیل نتوانست دیگر به ترکیب اصلی پرسپولیس بازگردد و به همین دلیل تصمیم به خداحافظی گرفت.

در سال 91 تیم فوتبال پرسپولیس در انزلی با نتیجه 2 بر 2 برابر ملوان انزلی به تساوی رسید. مازیار زارع (5) و احمد آهی (62) گل‌های ملوان را به ثمر رساندند و مرحوم هادی نوروزی و امیرحسین فشنگچی گل‌های پرسپولیس را وارد دروازه ملوان کردند. همچنین تیم استقلال برابر فولاد خوزستان با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد. عبدالله کرمی، آرش افشین و مهرداد جماعتی برای فولاد گلزنی کردند و جواد نکونام و آرش بر هانی دو گل تیم میزبان را وارد دروازه تیم خوزستانی کردند.

پنج سال قبل و در همین روز پرسپولیس تحت هدایت علی دایی در ورزشگاه آزادی با نتیجه چهار بر یک مقابل سپاهان امیر قلعه‌نویی شکست خورد. قضاوت این دیدار بر عهده‌ محسن قهرمانی بود.

در سال 92 و در همین روز دیدار استقلال و گسترش فولاد از هفته شانزدهم رقابت های لیگ برتر با تساوی بدون گل به پایان رسید. تیم های فوتبال تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس تهران در ورزشگاه یادگار امام تبریز به مصاف هم رفتند که این دیدار به سود تراکتورسازی به پایان رسید.

در سال 83 در هفته‌ پانزدهم لیگ فوتبال باشگاه‌های آلمان، کایزرسلاترن(Kaiserslautern) با 3 گل بر فرایبورگ(SC Freiburg) غلبه کرد که گل سوم این تیم را فریدون زندی هافبک ایرانی کایزرسلاترن به ثمر رساند.

10 سال قبل تیم پرسپولیس و پاس تهران به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان، این بازی با نتیجه‌ یک بر صفر و با گل حاجی زاده به سود تیم پرسپولیس به پایان رسید.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir