ظریف: کواچ در فحش دادن صاحب سبک بود
فرهاد ظریف گفت: کواچ در فحش‌دادن صاحب سبک بود و وقتی از کوره درمی‌رفت به این کلمات متوسل می‌شد.

فرهاد ظریف شاید یکی از خوشحال‌ترین افراد از اخراج اسلوبودان کواچ(Slobodan Kovač) بود، چون این مربی، او را از تیم‌ملی کنار گذاشت و جام‌جهانی را از دست داد. با این حال به نظر می‌رسد یکی از مسن‌ترین بازیکنان در میان ملی‌پوشان کشورمان، همچنان انگیزه‌های زیادی برای بازگشت به تیم‌ملی دارد.

او که این روزها در ترکیب تیم بانک سرمایه به میدان می‌رود، مثل سایر هم‌تیمی‌هایش به رویای دیرینه والیبال یعنی حضور در المپیک می‌اندیشد و با انتخاب لوزانو(Raúl Lozano) و سیچلو(Juan Manuel Cichello)، امید زیادی به دعوت دوباره به تیم‌ملی دارد. کوچولوی والیبال ایران برای نخستین‌بار از دلایل کنار گذاشته شدنش از تیم‌ملی و اختلافاتی که با کواچ داشت، پرده برداشت.

اظهارات ظریف را در ادامه می‌خوانید:

* از تیم باشگاهی‌ات شروع کنیم. بانک سرمایه با وجود جذب ستاره‌ها نتایجی که انتظار می‌رفت را نگرفته است.

- اصلا بحث انتظار نیست چون این تیم‌ سال اولی است که در لیگ برتر شرکت می‌کند و زمان می‌برد که جا بیفتد. این‌طور نیست که کسی بگوید چون این تیم یکسری بازیکن بزرگ و نامی جذب کرده، از همین حالا قهرمانی‌اش مسجل است. باشگاه جدید است و باید سیستم‌اش برای حضور در لیگ والیبال جا بیفتد. البته تا همین حالا هم مسئولان باشگاه از نتایج تیم راضی بودند چون ما در رده دوم هستیم.

* البته این دست تیم‌ها در سال‌های اخیر در والیبال ظاهر شدند اما بعد از چند ‌سال دیگر خبری از آنها نبوده است!

- اینکه یک باشگاه تا چه زمانی سرپا باشد، قطعا سرمایه‌گذارش تصمیم می‌گیرد اما به نظرم باید قانونی برای تیم‌هایی که در لیگ والیبال شرکت می‌کنند، وجود داشته باشد که حداقل چند سال در لیگ شرکت کنند. البته من بعید می‌دانم بانک سرمایه از این دست باشگاه‌ها باشد چون هدفش یک‌ساله نیست و بلندمدت فکر می‌کند. طبق صحبت‌هایی که مسئولان باشگاه کرده‌اند، هدفشان قهرمانی در آسیا و جهان است. امیدوارم امسال بتوانیم جزو تیم‌های برتر باشیم و اگر شد جام قهرمانی را به‌دست آوریم.

* امسال قراردادهای میلیاردی ملی‌پوشان والیبال با باشگاه‌ها حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه داشت. در این‌باره چه نظری داری؟

- وقتی تیم‌ملی نتیجه می‌گیرد، بازیکنان آن تیم هم باید مزد تلاششان را بگیرند. ٤، ٥ سالی است که والیبال ایران در سطح جهان نامی برای خود دست و پا کرده و خیلی از این بازیکنان نسل فعلی از جمله خودم ١٠، ١٢‌ سال است که بدون هیچ چشم داشتی در خدمت تیم‌ملی هستیم. حالا شاید امسال باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری بهتری کردند و دستمزدهای میلیاردی هم به برخی بازیکنان می‌دهند. من بعید می‌دانم مردم مخالف قراردادهای میلیاردی والیبالیست‌ها باشند چون همیشه به ما می‌گویند پولی که می‌گیرید حلال باشد. خدا را شکر اکثر تیم‌های لیگ برتر خصوصی هستند و این‌طور نیست که مثل فوتبالی‌ها بگویند از بیت‌المال مبالغ میلیاردی پرداخت می‌شود.

* برسیم به بحث تیم ملی. حالا که سرمربی تیم‌ملی تغییر کرده، به بازگشت فکر می‌کنی؟

- حتما فکر می‌کنم. متاسفانه در این یکی، دو هفته در برخی از رسانه‌ها به دروغ از زبان من نوشته‌اند که محال است به تیم‌ملی برگردم یا اینکه نوشته‌اند با من تماس گرفته شده و جواب رد به مسئولان فدراسیون دادم. اصلا نه تماسی با من گرفته شده و نه صحبتی در این‌باره با کسی انجام دادم.

* پس بعد از مدتی دوری خوشبین هستی که لوزانو تو را دعوت کند. درست است؟

- فعلا تمام تمرکزم روی تیم باشگاهی‌ام است. هنوز مربیان تیم‌ملی به ایران نیامده‌اند که عملکرد بازیکنان را زیر نظر بگیرند. بگذارید اسامی مدعوین اعلام شود، بعدا در این‌باره حرف می‌زنم. فکر می‌کنم از ٤ ماه دیگر اردوهای تیم‌ملی آغاز می‌شود و این گمانه‌زنی‌ها بیخود است. متاسفانه برخی می‌خواهند ذهن اهالی والیبال را نسبت به من خراب کنند. می‌بینم که در صفحه اینستاگرامم هواداران نوشته‌اند به تیم‌ملی برگرد. خب، مسلما باید عملکردم طوری باشد که دعوت شوم و بتوانم برگردم.

* پس بحث خداحافظی‌ات از تیم‌ملی کذب است؟

- بعد از اتفاقاتی که در لهستان رخ داد و از تیم‌ملی دور ماندم، اصلا صحبتی با هیچ‌کس درباره تیم‌ملی نکردم. اصلا خداحافظی در کار نبود چون من تیم‌ملی را ترک نکردم.

* برکناری کواچ و انتخاب لوزانو را شوک مثبتی برای تیم‌ملی ارزیابی می‌کنی؟

- مطمئنا تصمیم‌گیرندگان همه شرایط را برای پیشرفت والیبال در نظر داشتند چون مشاوره‌های زیادی انجام و جلسات متعددی برگزار شد. از نظر من نیز این بهترین تصمیمی بود که فدراسیون می‌توانست بگیرد چون دادن شوک به تیم‌ملی لازم بود. در ضمن یک مربی بزرگ به تیم‌ملی آمده که می‌تواند به پیشرفت والیبال ایران کمک کند.

* با این تغییرات مردم می‌توانند به صعود ایران به المپیک امیدوار باشند؟

- شک نکنید که تیم‌ملی ایران در این دوره المپیکی می‌شود. من چون با ملی‌پوشان در تماس هستم و انگیزه آنها را می‌بینم، این حرف را می‌زنم. حاصل تلاش تمام این سال‌های بازیکنان تیم‌ملی در همین صعود خلاصه می‌شود.

* حالا که کواچ رفته، قصد نداری از دلایل کنار گذاشته شدنت از تیم‌ملی پرده‌ برداری؟

- واقعیت این است کواچ در ابتدا با من مشکلی نداشت و در واقع مشکل را برایش درست کردند. من در صحبت‌هایم بارها گفته‌ام که با هیچ‌کس در تیم‌ملی و فدراسیون مشکلی ندارم اما هرگز نگفتم کسی با من مشکل ندارد. شاید در نهایت به خواسته‌شان هم رسیدند و در زمانی که حق من بود، در تیم‌ملی باشم، برخی دیگر جای مرا گرفتند. من بازی در لیگ جهانی و جام‌جهانی را حق خودم می‌دانستم چون خاک‌خوری‌اش برای من بود و برخی دیگر کیفش را بردند.

* چه شد که به یک‌باره کواچ تو را از لهستان به تهران بازگرداند؟

- در چند بازی ابتدایی لیگ جهانی امسال تیم‌ملی بد بازی کرد و در بازی مقابل لهستان بود که در ٢ حمله خیلی بد، کواچ به من توهین کرد. من گفتم چرا این حرف را می‌زنی که بازهم جمله‌اش را تکرار کرد. من هم نتوانستم ساکت بمانم چون برای خودم ارزش قائل هستم و جلویش ایستادم. در تمام سال‌های حضورم در والیبال کسی جرأت نکرده نسبت به من الفاظ رکیک به کار ببرد و کواچ هم در جایگاهی نبود که به بازیکنان تیم‌ملی توهین کند. وقتی جلوی توهین‌هایش ایستادم، به من گفت که به تهران برگردم و هر زمان تیم برگشت، با هم صحبت می‌کنیم.

* یعنی این اتفاق درباره بازیکنان دیگر نیز در طول دوران حضور کواچ رخ می‌داد؟

- هنوز فرصت نشده اما من یک‌روز به داورزنی تمام این اتفاقات را می‌گویم. متاسفانه این اتفاق قبلا هم درباره سایر بازیکنان رخ داده بود اما درباره من تا حدی نبود که بخواهد توهین کند. کواچ در واقع در فحش‌دادن صاحب سبک بود و وقتی از کوره درمی‌رفت به این کلمات متوسل می‌شد. البته برخی از بازیکنان جوان‌تر این رفتار او را تحمل می‌کردند، همان‌طور که در جام‌جهانی دیدید حتی فیلم توهین او به یکی از بازیکنان نیز پخش شد اما من چون تا به‌حال به کسی بی‌احترامی نکرده بودم، نمی‌توانستم چنین اتفاقی را بپذیرم.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:shahrvand-newspaper.ir