جنجال های چالش‌برانگیزترین فدراسیون‌های ورزشی
فدراسیون فوتبال کشورمان همچنان یکی از چالش‌برانگیزترین فدراسیون‌های ورزشی است؛ از ماجرای انتخابات رئیس تازه‌اش گرفته تا مبهم‌ماندن تصویب اساسنامه و البته درگیری‌های گاه‌وبیگاه «کی‌روش»، سرمربی پرتغالی تیم ملی، با مسئولان این فدراسیون.

پروژه حذف «کفاشیان» از فدراسیون رقم می‌خورد

فدراسیون فوتبال کشورمان همچنان یکی از چالش‌برانگیزترین فدراسیون‌های ورزشی است؛ از ماجرای انتخابات رئیس تازه‌اش گرفته تا مبهم‌ماندن تصویب اساسنامه و البته درگیری‌های گاه‌وبیگاه «کی‌روش»، سرمربی پرتغالی تیم ملی، با مسئولان این فدراسیون. بااین‌حال هم‌ردیف تمام مسائل ریزودرشتی که این فدراسیون در حال تجربه‌کردنش است، اتفاقات دیگری هم رخ می‌دهد که چندان «رو» نیست و خواسته یا ناخواسته اهداف دیگری در دل دارد. ماجرا از این قرار است که سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال درخواست کرده از ٤٢ بازنشسته شاغل در این فدراسیون استفاده نشود. این خواسته با استقبال مسئولان فدراسیون فوتبال مواجه شده و آنها گفته‌اند خواستار اجرای دستور ابلاغی سازمان بازرسی کل کشور دراین‌باره هستند.

در دو ماه گذشته هم فدراسیون فوتبال تلاش کرده با ابلاغ دستور سازمان بازرسی به تک‌تک ٤٢ بازنشسته شاغل، از آنان بخواهد از ارائه کار در فدراسیون خودداری کنند. حتی بنا بر دستور دبیر کل فدراسیون فوتبال حقوق مهرماه ٣٧ نفر از بازنشسته‌ها پرداخت نشد، اما پس از آنکه مشخص شد پنج بازنشسته حقوق گرفته‌اند و این موضوع اعتراض سایر بازنشسته‌ها را به همراه داشت، فدراسیون فوتبال اعلام کرد برای آخرین‌بار حقوق مهرماه ٩٥ کلیه بازنشسته‌ها را پرداخت می‌کند و در ادامه نیز تهدید کرد در آبان‌ماه به هیچ‌یک از بازنشسته‌ها حقوقی پرداخت نخواهد شد. تا اینجا اتفاق عجیبی که رخ نداده هیچ، بلکه به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال اقدام خوبی برای «رعایت‌کردن قوانین» هم صورت داده؛ با این حال موردی که در این میان خیلی عجیب به نظر می‌رسد، «تمکین» مسئولان فدراسیون فوتبال به این نامه است. به عبارت ساده‌تر، باید دنبال پاسخ این سؤال گشت؛ چه اتفاقی افتاده که فدراسیون فوتبال که خودش را «نهادی غیردولتی» می‌دانست و دستورات «دولتی» را بی‌اهمیت می‌خواند، یکباره تصمیم گرفته به تمامی آنها احترام گذاشته و آنها را اجرائی کند؟

فدراسیون غیردولتی، دولتی شده است؟

برای روشن‌شدن این موضوع باید به سناریویی مشابه نزدیک به پنج سال پیش رجوع کرد؛ جایی که از فدراسیون فوتبال خواسته شد از افراد بازنشسته در هیأت‌رئیسه استفاده نشود. جالب این است که در این چندساله رویکرد فدراسیون کاملا تغییر کرده؛ اگرچه درحال‌حاضر مسئولان فدراسیون فوتبال به این درخواست سازمان بازرسی چراغ سبز نشان داده‌اند ولی آن زمان روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال جوابیه‌ای با چند بند قانونی به خبرگزاری‌های مختلف داد و موضوع استفاده‌نکردن از بازنشسته‌ها را کاملا رد و عنوان کرد فدراسیون فوتبال «نهادی غیردولتی» است که سایر قوانین دولتی در آن لازم‌الاجرا نیست. در آن جوابیه این‌طور آمده بود: همان‌طور که در بند «ب» از ماده ٦٥ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه آمده است، هرگونه به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات، بازخرید و بازنشسته شده یا می‌شوند، در دستگاه‌های اجرائی یا دارای ردیف بودجه یا هر دستگاهی که به نحوی از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است، به اطلاع می‌رساند:

١- اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ٢٤/٥/١٣٨٦ پس از تصویب مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به تأیید فدراسیون جهانی فوتبال و به تصویب هیأت محترم وزیران رسیده است، براساس ماده یک اساسنامه مذکور به عنوان یک نهاد غیردولتی (NGO) محسوب می‌شود که دارای شخصیت حقوقی مستقل است.

٢- تفسیر ممنوعیت حضور بازنشستگان و بازخرید‌شدگان مربوط به فدراسیون‌هایی است که در اساسنامه آنها به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند، درحالی‌که مطابق نص صریح بند یک اساسنامه، فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی است.

٣- موکدا در بند یک ماده ٧٢ اساسنامه فدراسیون فوتبال تصریح شده است که دریافت کمک‌های مالی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی بدون تأثیرپذیری از آنها مجاز است.

٤- این فدراسیون در فهرست مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نبوده است و در زمره دستگاه‌های اجرائی که دارای ردیف بودجه هستند نیز قید نشده است.

بخش درخورتوجه این بیانیه مربوط به بند دوم آن می‌شود که «ممنوعیت حضور بازنشستگان در فدراسیون‌ها شامل حال فدراسیون فوتبال نمی‌شود». حالا سؤال این است که مگر تغییری در اساسنامه رخ داده که آن زمان فدراسیون ممنوعیتی نداشت و حالا دارد؟ موضوع البته از این مورد هم پیچیده‌تر است؛ چون کلا اساسنامه‌ای که فدراسیون فوتبال به بندهای آن رجوع کرده فعلا وجود خارجی ندارد و شک و شبهات زیادی درباره تصویب آن وجود دارد.

می‌خواهند کفاشیان نباشد؟

علی کفاشیان را نمی‌خواستند؛ همان ابتدا که به گفته خودش «اتفاقی» رئیس فدراسیون فوتبال شد و چه بعدها که به گفته محمد عباسی، وزیر ورزش پیشین، «با رودست‌زدن به وزیر» به ریاستش در فدراسیون فوتبال ادامه داد و چه همین اواخر که به گفته خودش از سوی نهادهای مختلف «به او فشار آوردند که دیگر در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شرکت نکند». پس «نخواستن کفاشیان» موضوعی امروزی نیست و مربوط به دولت خاصی هم نیست. با این حال کیست که نداد «تاج»، رئیس کنونی فدراسیون فوتبال، یار شفیق «کفاشیان»، رئیس قبلی فدراسیون فوتبال، نیست؟ کیست که درباره این دو نفر، اصطلاح «پوتین – مدودف» که ریاست‌جمهوری روسیه را به هم «پاس‌کاری» کردند، نشنیده باشد؟ ... حالا اما با تمام آن شنیده‌ها و اتفاقات به نظر می‌رسد چرخش فدراسیون «غیردولتی» فوتبال به «تمکین» از نامه بازرسی کل کشور یک پیام مشخص داشته باشد؛ اینکه علی کفاشیان هم نباید سمتی در این فدراسیون داشته باشد. کفاشیان بعد از شرکت‌نکردن در انتخابات فدراسیون فوتبال، به‌عنوان نایب‌رئیس اول فدراسیون مشغول به کار است؛ او نیازی به گرفتن دستمزد و پول از سمتش ندارد و می‌تواند فعلا خیالش راحت باشد، ولی تمکین فدراسیون بر قوانین، آیا «استثنا» هم دارد؟ یعنی می‌شود علی کفاشیان بازنشسته به کارش در فدراسیون با سمت نایب‌رئیسی ادامه دهد، ولی بقیه اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال خداحافظی کنند و بروند؟ پاسخ مشخصا یک «نه» برجسته است. به‌همین‌دلیل است که این روزها شایعه برداشته‌شدن علی کفاشیان از فدراسیون فوتبال به‌شدت سر زبان‌ها افتاده؛ اینکه فدراسیون و اعضای رده‌بالای آن «ظاهرا» با پذیرش بیرون‌کردن بازنشسته‌ها از فدراسیون فوتبال در پی «برداشتن» علی کفاشیان، مردی که دهه گذشته فوتبال را چرخانده (با تمامی انتقاداتی که بر او رفته) هستند. حالا می‌شود برای اینکه رفاقت قدیمی هم به‌هم نخورد، خیلی راحت به علی کفاشیان سمت «مشاور» داد و فرد دیگری را به‌عنوان نایب‌رئیس اول معرفی کرد تا بخش دیگری از تنش‌های بی‌پایانی که فدراسیون فوتبال دارد فروکش کند.

انتصاب‌های روز شنبه مهدی تاج در فدراسیون فوتبال با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده است؛ رئیس فدراسیون فوتبال، محمود اسلامیان و حیدر بهاروند را به‌عنوان عضو هیأت‌رئیسه و رئیس سازمان لیگ برتر برگزید. با اینکه فدراسیون اعلام کرده این پست‌ها موقت است؛ اما کارشناسان می‌گویند رئیس فدراسیون اجازه ندارد کسی را به عضویت هیأت‌رئیسه درآورد، مگر اینکه یکی از اعضا فوت کند یا استعفا دهد. در انتخابات اردیبهشت‌ماهِ فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان برای نایب‌رئیسی اول نامزد شده بود و محمود اسلامیان برای نایب‌رئیسی دوم؛ با اینکه کفاشیان رأیی بالا آورد، در کمال تعجب آرای اسلامیان به حد نصاب نرسید و این مدیر شناخته‌شده صنعتی نتوانست وارد هیأت‌رئیسه شود. حالا تاج با روشی جدید اسلامیان، یار قدیمی‌اش را وارد هیأت‌رئیسه کرده است؛ آیا این انتصاب یک هشدار برای کفاشیان است؟

 

منبع: روزنامه شرق