عجیب ترین پرونده های کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال
از حدود دو سال پیش کمیته اخلاق توجهش را از مسائل بنیادی تر و با اهمیت تری مانند فرهنگ سازی و فسادزدایی از مسائل فوتبالی، به برخورد با بازیکنان متخلف معطوف کرده است...

فوتبالیست های محکوم، از دژاگه تا سوشا و رحمتی

عجیب ترین پرونده هایی که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با همین سن کم به آنها ورود پیدا کرده است. از حدود دو سال پیش کمیته اخلاق توجهش را از مسائل بنیادی تر و با اهمیت تری مانند فرهنگ سازی و فسادزدایی از مسائل فوتبالی، به برخورد با بازیکنان متخلف معطوف کرده است؛ برخوردهایی که گاهی درست بودند اما به صدور حکم و نتیجه نرسیدند و گاهی آنقدر عجیب بودند که آدم را انگشت به دهان نگه می داشتند.

 

بهمن 93: نیلسون کوره آ

 1108812_236.jpg

 

کمیته اخلاق در حالی دروازه بان سابق پرسپولیس را به این کمیته احضار کرد که یکی از عجیب ترین اتهامات ممکن علیه گلر پرسپولیس مطرح شده بود. خبرهای رسیده حکایت از آن داشت که بازیکن پرسپولیس که آن روزها ساکن یکی از آپارتمان های خیابان فرشته بود، در آسانسور به اذیت و آزار یکی از همسایه ها متهم شده است. هر چند هیچ حکمی در این خصوص صادر نشد و خیلی ها از مماشات کمیته اخلاق با پرسپولیس علی دایی خبر دادند که در کورس قهرمانی قرار داشت.

 

 

مرداد 94: جاسم کرار

 1108813_144.jpg

 

 

بازیکن استقلال به خاطر اظهارات نسنجیده اش درباره فوتبال ایران به محرومیتی عجیب محکوم شد؛ محکومیتی که با پادرمیانی باشگاه استقلال لغو شد و هیچ وقت جنبه اجرایی پیدا نکرد. کرار با وجود محرومیت در ایران، این فصل بازیکن تراکتور است.

 

 

شهریور 94: اشکان دژاگه

 

1108814_598.jpg

 

اشکان دژاگه که ایام شباب و جوانی را در خارج از ایران به سر برده و در فرهنگ اروپایی زندگی کرده بود، پیش از دیدار با گوام با این تذکر روبرو شد که خالکوبی هایش را بپوشاند. ستاره تیم ملی با وجود بستن ساق دست، چند هفته بعد به کمیته اخلاق فرا خوانده شد. آنها در حالی به خالکوبی های دژاگه واکنش نشان داده بودند که نسبت به خالکوبی های حنیف عمران زاده، شیث رضایی، پیام صادقیان، بنگر، برهانی و خیلی های دیگر اهمیتی نمی دادند.

 

 

خرداد 95: سوشا مکانی

 1108815_690.jpg

کمیته اخلاق چند هفته بعد از آزادی سوشا مکانی از زندان این بار او را با حکم دیگری روبرو کرد؛ محرومیت گلر پرسپولیس از ادامه بازی های فصل و طبیعتا از دست رفتن قهرمانی پرسپولیس در روز آخر، به خاطر پوشیدن شلوار زردرنگ، حکم سختگیرانه ای به نظر می رسید. حکمی که معنای واضحی داشت: کمیته اخلاق به شما اجازه نمی دهد هر لباسی که دوست دارید، بپوشید.

 

 

مهر 95: محسن فروزان

 1108816_176.jpg

 

دروازه بان سابق استقلال بدون شک پذیرای عجیب ترین حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال شده است. گلر این فصل خونه به خونه بابل، به خاطر انتشار عکس مراسم ازدواجش در صفحه اجتماعی اینستاگرامش با محرومیتی سه ماهه روبرو شد.

 

 

آذر 95: مهدی رحمتی

1108817_318.jpg

عکس مهدی رحمتی و سه نفر دیگر از بازیکنان استقلال کنار یکی از هواداران در اردوی این تیم در ایروان مشکل ساز شد. کمیته اخلاق در حالی که مهدی رحمتی را به بی توجهی به اخطارها متهم کرده بود، گلر استقلال را تهدید به محرومیت کرد؛ نکته عجیب اینجاست که سه نفر دیگر از بازیکنان استقلال هم توی این عکس حضور داشتند که ظاهرا برای کمیته اخلاق اهمیتی نداشت. 

 

منبع: هفته نامه همشهری جوان