استراتزی لبخند و تلاش جواب داد
بعد از یک ماه تنش و شایعات مختلف، مهدی رحمتی دوباره با پیراهن شماره یک به ترکیب استقلال بازگشت؛ حضوری به موقع که از پایه های برد بزرگ آبی ها در آبادان بود.

 مهدی رحمتی ، آقای ظریف فوتبال ایران!

 سیدمهدی رحمتی بعد از سه بازی نیمکت نشینی و به جان خریدن حاشیه ها و شایعات مختلف در خصوص جدایی از استقلال سرانجام به ترکیب تیمش بازگشت و در مصاف با برزیلی های ایران علاوه بر ثبت کلین شیت با چند سیو مناسب بار دیگر به عنوان کاپیتان، زمینه ساز بردی شیرین و سرنوشت ساز برای منصوریان و آبی های پایتخت شد تا استقلال به جایگاه چهارم رسیده و به نحوی بحران های اخیر را دریبل کند.بازگشت رحمتی به ترکیب اصلی و برعهده گرفتن نقش کاپیتانی در حالی اتفاق افتاد که کسی تصور نمی کرد سرمربی استقلال این گونه از تمام مواضع خود در بازیکن سرکش تیمش عقب نشینی کند. بازیکنی که مدت ها بود حرف و حدیث در ارتباط با نقش پشت پرده او از یک دروازه بان و کاپیتان به اوج خود رسیده و بسیاری از او به عنوان تئوریسین اصلی تمامی اتفاقات اردوی استقلال نام می بردند. با نگاهی به تمامی اتفاقات رخ داده تا قبل از بازی استقلال با نفت در یک چهارم نهایی جام حذفی و همچنین تراکتورسازی در لیگ برتر، می شد کاملا پی برد که رحمتی در استقلال فراتر از یک بازیکن فکر می کرد و به همین خاطر هیچ گاه تمرکز خوبی روی عملکردش در درون دروازه دیده نمی شد.

واقعیتی که منصوریان مدت ها بود به آن پی برده بود و در نهایت تصمیم گرفت برای نجات خودش و همچنین رحمتی از باتلاقی که در آن فرو می رفت در بازی با سپاهان او را برای اولین بار در تمام این سال ها نیمکت نشین کند. تصمیمی که به مذاق این دروازه بان خوش نیامد و باعث بروز تمام آن حاشیه ها در مسیر بازگشت به تهران به خصوص در فرودگاه اصفهان شد. سرمربی استقلال خوب می دانست برای خاموش کردن عطش بالای رحمتی در سرکشی از دستورات کادر فنی، بهترین تصمیم وارد کردن شوک به این دروازه بان است؛ از همین رو به صورت پنهانی گلر جوان تر خود را آماده و مهیای حضور ناگهانی در ترکیب اصلی آن هم در یکی از مهمترین بازی های عمر مربیگری اش کرد و پاسخ مثبت هم گرفت.

علیرضا منصوریان با هوش بالای خود تنها راه برای مهار سرکشی های کاپیتان خود، که تصور می کرد نقشی فراتر از یک بازیکن در استقلال دارد، را همین کار می دانست و اتفاقا وقتی حمایت مدیریت باشگاه و هیات مدیره را نیز پشت سر خود دید ،عملا به آن چه می خواست رسید. تفهیم جایگاه رحمتی به عنوان بازیکن و دروازه بان به این بازیکن تا او از تمام تفکراتی که در ماه ها و حتی سال های گذشته خود را با آن درگیر کرده بود، خارج شود. نقشی که در ابتدای فصل با تحرکات استقلال در بازار تابستانی و نحوه جذب بازیکن کاملا مشهود بود.

سرمربی استقلال از ابتدا هم بنا نداشت که دروازه بانی مثل مهدی رحمتی را از دست بدهد چون می دانست او یکی از بهترین گلرهای چند سال گذشته ایران است و حضورش در اردوی تیم آن هم در آستانه لیگ قهرمانان آسیا از چه اهمیتی در راه موفقیت احتمالی اش برخوردار است. به همین خاطر بعد از مشورت های فراوان با اهالی فوتبال و پیشکسوتان برای نجات رحمتی از این وضعیت و همچنین سر و سامان دادن به اتفاقات داخل اردویی استقلال باید شوک را به مرد شماره یک تیمش وارد می کرد. شوکی که خیلی خوب جواب داد و به اذعان تمام نزدیکان به استقلال باعث شد تا رحمتی در این چند هفته با تمرکز بالا تغییرات عمده ای داشته باشد چه از نظر روحی و روانی چه از نظر تمرینات و عملکردش در اردو که مهمترین تغییر بازمی گشت به نحوه برخورد کاپیتان با سایر بازیکنان.

منصوریان که از ابتدا هم به دنبال فرصتی بود تا کاپیتان تیمش را این بار در نقش بازیکن و نه فراتر از آن به ترکیب بازگرداند، بعد از شکست مقابل استقلال خوزستان و اشتباهی که سیدحسین حسینی داشت، زمینه را برای بازگشت مرد شماره یک فراهم دید به همین خاطر در آبادان رحمتی را به میدان فرستاد و این بازیکن هم با اعتماد به نفس و تمرکز بهتر نسبت به تمام بازی های این فصل بدون اشتباه از چارچوب دروازه اش حراست کرد تا استقلال یکی از پرگل ترین بردهای خود را ثبت کرده و تا حدود زیادی به آرامش برسد. آرامشی که باعث شد تا رفت و برگشت شماره یک آبی ها بیشتر از یک ماه و اندی طول نکشد.

حالا سیدمهدی رحمتی متفاوت تر از همیشه و از دید منصوریان به عنوان یک بازیکن و کاپیتان نه فراتر از آن در ترکیب اصلی دوباره جایگاه خود را پس گرفته تا در آستانه بازی های مهم استقلال به خصوص پلی آف لیگ قهرمانان آسیا مقابل السد قطر یکی از امیدهای اصلی کادر فنی و طرفداران برای صعود به مرحله گروهی و بازگشت به کورس قهرمانی محسوب شود، فرصتی که او باید از آن به بهترین نحو ممکن بهره ببرد و دیگر اشتباهات گذشته اش را تکرار نکند.

مهدی رحمتی از آن دست بازیکنانی است که شاید قدر خودش را در این سال ها ندانست و با گوش دادن به مشاوره های غیر حرفه ای و نادرست دوستان نزدیکش در ابتدا پیراهن تیم ملی را از دست داد آن هم در شرایطی که می توانست رکورددار بازی ملی شود. اما این بار درشرایطی که به نظر سرمربی تیم راه خروجی را برایش ریل گذاری کرده بود عاقلانه و حرفه ای مشکلات و تنش ها را تحمل کرد و به بازی برگشت .

رحمتی و پختگی قابل انتظارش در این روزها ، از نکات امیدوار کننده فوتبال ما هم هست ؛ این که او با وجود ناراحتی طبیعی ناشی از نیمکت نشینی که منجر به وزن کم کردن و تکیده شدن صورتش هم شده بود ، تحمل کرد و با تمرین و کار بی صدا پیراهنش را پس گرفت . او در تمرین های استقلال با لبخندهای دائمی در روزهای سخت نیمکت نشینی خیلی ها را یاد وزیر امور خارجه ایران می انداخت که مذاکرات حساس هسته ای را با سماجت و البته لبخند به سرانجام رساند .

برای شما دست می زنیم آقای رحمتی !

 

منبع: ورزش سه