سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال با اعلام اینکه رؤسای فدراسیون چیزی از فوتبال مملکت نمی‌دانند، گفت: «بدون توهین به فردی اعلام می‌کنم که هیچ یک از رؤسای فدراسیون فوتبالی نیستند.»

به گزارش سرویس ورزشی جام نیـوز، فوتبال همیشه جزء ورزش‌های پرطرفدار کشورمان بوده و با توجه به رشد و ترقی دیگر رشتههای ورزشی دوباره شاهد پرس‌وجو مردم در کوچه، خیابان و اماکن عمومی از وضعیت فوتبال، نتیجه‌گیری تیم‌ها و جدول رده‌بندی هستیم.

 

فوتبال از گذشته تاکنون چهره‌های بزرگ و نامی زیادی را در کشورمان تربیت کرده و تحویل جامعه ورزش داده است، چهره‌هایی که طی سال‌های نه‌چندان دور با عشق سر تمرینات در مستطیل سبز حاضر شده و تمام امکانات رفاهی‌شان دوچرخه‌ای بود که با آن سر تمرینات حاضر می‌شدند.

 

امروزه با توجه به قراردادهای میلیاردی در بین بازیکنان کمتر صحبت از عشق به تیم محبوبشان بوده و چشم بازیکنان به هم‌چشمی ماشین‌های لوکس، نوع گوشی و خانه‌های مدرن دیگر بازیکنان است.

 

با توجه به اینکه لیگ برتر فوتبال کشورمان سالیان زیادی است که عنوان حرفه‌ای بودن را یدک می‌کشد اما زیاد از اخلاق و رفتار حرفه‌ای در تیم‌ها خبری نیست و در عرصه ملی هم با توجه به در پیش بودن مسابقات انتخابی جام جهانی هنوز دعوا بین کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی و برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس مطرح بوده و بازیکنان هم از این آب گل‌آلود برای خود ماهیگیری دارند.

 

مهدی مناجاتی بزرگ‌مرد فوتبال کشورمان، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال بزرگ‌سالان کشور و بازیکن نامی سال‌های نه‌چندان دور در حاشیه سفر به مازندران حرف‌های زیادی را به میان آورد که با هم در ادامه می‌خوانیم.

 

* وضعیت کنونی فوتبال ملی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- مردم کشور ما فوتبالی و افرادی زیادی در این کشور عاشق فوتبال هستند هر چند بسیاری از هموطنان‌مان با فوتبال رابطه تنگاتنگی دارند و برای پیشرفت ورزش کشور تلاش زیادی دارند. من دل پری از فوتبال مملکت ندارم و همیشه آرزو دارم تیم ملی کشورمان در میادین مختلف بین المللی، ملی و جهانی موفق بوده و در دنیا باعث افتخارآفرینی شود، چرا که با بر افراشتن پرچم کشورم همیشه حس غرور وصف‌ناپذیر دارم و با طنین‌انداز شدن سرود ملی احساس شادی و شعف می‌کنم. باید برای فوتبال کشورمان بیشتر از گذشته دل سوزاند و همه مسؤولان ورزشی و دیگر افرادی که در کشور دارای مسؤولیت هستند خود را برای رشد و ترقی ورزش مسؤول بدانند.

 

* چگونه می‌توان از وجود مربیان خارجی نه‌تنها داخل زمین بلکه خارج آن بهره برد؟

- زمان در فوتبال ملی و در بین افراد تیم ملی بسیار مهم است، در برخی زمان‌ها مربیان داخلی برای ارتقای فوتبال ملی کارآمد هستند و در زمان‌های دیگر با سپردن کار به مربیان خارجی می‌توان نتیجه بهتر گرفت. با توجه به رویدادهای پیش‌رو در زمینه تیم ملی زمان زیادی برای آماده‌سازی نداریم هر چند معتقدم باید از قبل برای مهیا کردن تیم ملی و رساندن این تیم به حد مطلوب تلاش می‌شد، باید برای بهبود کار تیمی آن چیزی که دلخواه مسؤولان و کادر فنی بوده و به صلاح بازیکنان است انجام شود تا افتخار ممکلت را رقم بزند. معتقدم برای تیم ملی می‌توان از وجود معلومات مربیان داخلی و خارجی استفاده کرد، از مربیان خارجی که در کشورمان با عقد قرارداد مشغول به کار می‌شوند نه تنها در داخل زمین بلکه باید در دوره‌های آموزشی برای افزایش معلومات مربیان داخلی بهره گرفت. هر چند در زمان گذشته رفت و آمد بازیکنان به باشگاه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و کلاس فوتبال، برنامه‌های تلویزیونی ورزشی و بازی‌های باشگاهی را کمتر می‌توانستیم ببینیم اما هم‌اکنون پخش بازی‌های فوتبال در رسانه‌ها فراوان است و مربیان خوب و کارآمد کشورمان در کلاس‌هایی شرکت می‌کنند که از سوی فدراسیون فوتبال در سطح حرفه‌ای و پیشرفته برگزار می‌شود و حتی در خارج کشور با مدارک بالایی دوره‌های آموزشی را پشت سر می‌گذرانند.

 

* آیا مربیان داخلی در تیم ملی فوتبال نسبت به خارجی‌ها از توانمندی کمتری برخوردار بودند؟

- هم‌اکنون شاهد ورزش فوتبال و بازی بازیکنان در آن هستیم که مربیان کارآزموده و توانمند داخلی خیلی راحت‌تر با زبان مادری به صحبت با ورزشکاران مشغول می‌شوند و نکات مهم در زمینه ضعف و قوت را بازگو می‌کند. معتقدم مربیان داخلی بهتر می‌تواند برای تیم‌ها کارآیی داشته باشند و با بازیکنان رابطه عاطفی برقرار کنند، با مطالعه کارنامه تیم ملی کشورمان از گذشته تاکنون در می‌یابیم که خیلی از مربیان خارجی برای کشورمان مفید و توانمند ظاهر شدند که در این بین می‌توان به زدراکو رایکوف، برانکو ایوانکویچ، والدیر ویرا، تومیسلاو ایویچ، استانکو پوکله‌پوویچ و میروسلاو بلاژویچ اشاره کرد ولی همیشه مربیان ایرانی چه از زمان مرحوم پرویز دهداری، محمد رنجبر، حشمت مهاجرانی، امیر قلعه‌نوعی و علی پروین موفق کار کردند زیرا فوتبالیست‌های ایرانی با مربیان هموطن خود بهتر کار کردند. مربیان داخلی همیشه دارای مقبولیت بین بازیکنان ملی بودند و یکی از ویژگی‌های ایرانی بودن مربیان این است که ورزشکاران می‌تواند مشکلات و دردهای خود را بهتر با آنها در جریان بگذارند و وضعیت موجود بازیکن از لحاظ احساسی و مشکلات روحی مناسب‌تر توسط مربیان داخلی در نظر گرفته می‌شود. در بیشتر اوقات در فوتبال ما مربیان خارجی پول‌های هنگفت و دلارهای فراوان گرفتند و بعد از اتمام قرارداد ساک خود را بستند ولی مربیان داخلی که با همکاری فدراسیون فوتبال در کلاس‌های متعدد شرکت می‌کنند و با کسب تجربه و مدارک عالی به مربیگیری می‌پردازند به صورت ریالی پول می‌گیرند. دوباره تأکید دارم که مربیان کشورمان کلاس‌های بزرگ مربیگری را در سطح پیشرفته سپری کردند و با تعصب و عرق ملی نکات مختلف را به بازیکنان انتقال می‌دهند البته بازیکنان هم به بهترین شکل پذیرای مطالب آنها هستند.

 

* مربیان خارجی که وارد کشورمان شدند چه سودی به فوتبال ملی رساندند؟

- ورود مربیان خارجی باید به صورت هدفمند باشد تا از آنها نه تنها در مربیگری تیم، بلکه در زمینه آموزش و ترقی فوتبال استفاده شود ولی با ورود مربیان خارجی به کشورمان همه امکانات به سوی آنها روانه می‌شود و با خروج آنها پول و دلارهای زیادی از کشور خارج می‌شود. دلال‌هایی هم در این مملکت که از بخش‌های مختلف و جاهای متعدد دلالی می‌کنند در انتخاب سرمربی خارجی نقش دارند و بدون اینکه کسی اطلاع یابد حق و حقوق خود را گرفته و مربیان خارجی را وارد کشور می‌کنند در حالی که این مربیان بعد مدت‌ها چمدان خود را بسته و از کشور می‌روند بدون اینکه هیچ سودی برای کشورمان داشته باشند.

 

* رؤسای فدراسیون فوتبال چه میزان متخصص در رشته مورد فعالیت هستند؟

- رؤسای فدراسیون فوتبال متخصص و کارشناس این رشته ورزشی نیستند، بدون توهین به فردی اعلام می‌کنم که هیچ یک از رؤسای فدراسیون فوتبالی نیستند حتی برخی مدیران فدراسیون چیزی از فوتبال مملکت نمی‌دانند و اگر روزنامه فوتبال هم جلوی‌شان قرار گیرد نمی‌توانند آن را درک کنند. در زمان قدیم مربیان تیم ملی و رؤسای فدراسیون فوتبال چهره‌ای ورزشی و کارآزموده بودند. افرادی همانند داریوش مصطفوی، ناصر نوآموز و صفایی فراهانی نمونه‌ای از چهره‌های فوتبالی بودند که توانستند فوتبال‌مان را موفق کنند.

 

* در زمینه دعوای برانکو و کی‌روش آیا این کش‌مکش به نفع فوتبال کشور است؟

- برانکو و کی‌روش از مربیان خارجی حاضر در فوتبال کشورمان هستند که می‌خواهند تیم‌شان با موفقیت در عرصه‌های مختلف نتیجه‌گیری کرده و کارنامه خوبی از خود در ایران بر جای بگذارند. این روزها شاهد دعوای برانکو و کی‌روش هستیم که این وضعیت به نفع فوتبال مملکت نیست و نباید لج و لج‌بازی‌ها بیشتر از این ادامه یابد. کی‌روش در فوتبال کشورمان هر کاری که دلش می‌خواهد دارد انجام میدهد، البته برانکو هم با توجه به تعهدات و برآورده کردن انتظارات هواداران و مسؤولان تیم برای موفقیت پرسپولیس تلاش می‌کند و می‌خواهد با در اختیار داشتن بازیکنان حاصل کار خود را ببیند. اگر بازیکنی از باشگاه پرسپولیس زمانی که فصل فوتبال ملی نیست در تمرینات تیم ملی دچار مصدومیت و ضرب‌خوردگی شود فرم تیم پرسپولیس را به هم می‌زد که دودش به چشم پرسپولیس، برانکو و هواداران می‌رود.

 

* چه کسی می‌تواند در کشورمان به دعوای کی‌روش و برانکو خاتمه دهد؟

- باید یک بزرگ‌تر در فوتبال کشورمان به این قائله و دعواها خاتمه دهد اما ما در فوتبال‌مان این بزرگ‌تر را نداریم. باید یک بزرگ‌تر، دلسوز فوتبال و پیشکسوت مملکت پا در میانی کند تا دعوای این دو مربی خارجی به فوتبال مملکت بیش از پیش ضربه نزند، هر چند فرق نمی‌کند که این فرد از بزرگان تیم پرسپولیس، استقلال، پاس یا دیگر باشگاه‌ها باشد. تیم ملی اساس فوتبال مملکت است و در مجموع به صورت منطقی حق با مربی تیم ملی است، ابتدا باید به تیم ملی توجه شده و بعد به مسائل باشگاهی پرداخته شود ولی این مهم به معنای آن نیست هر کاری که کی‌روش می‌خواهد در کشورمان انجام دهد بلکه این مربی باید بدانند که نمی‌تواند هر کاری که دلش می‌خواهد را عملی کند زیرا دیگر مربیان و افرادی همانند برانکو در رأس کادر فنی تیم‌های بزرگی هستند و باید به انتظارات آن در زمانی که برای تیم ملی تمرینات خاصی مد نظر نیست پرداخته شود.

فارس

109