10 نکته درباره خامس رودریگس بازیکن جدید بایرن مونیخ
خامس رودریگس تصمیم گرفت فوتبالش را دوباره زیر نظر آنچلوتی و این مرتبه در بایرن مونیخ دنبال کند. در ادامه به بیان 10 نکته درباره خامس رودریگس می پردازیم.

نگاهی به خامس رودریگس بازیکن جدید بایرن مونیخ

در روزهایی كه همه منتظر پیوستن خامس رودریگس به منچستریونایتد بودند و حتی شایعه اینتری شدن او هم منتشر شده بود، بایرنی‌ها خواسته كارلو آنچلوتی را به بهترین شكل ممكن پیش بردند و با كمترین هزینه خامس رودریگس، ستاره شماره 10 ناراضی رئال‌مادرید، را قرض گرفتند‌‌؛ قرارداد قرضی 2 ساله كه پس از پایان این مدت قطعی خواهد شد. حالا خامس رودریگس كلمبیایی یك ستاره ویژه در تركیب باواریایی‌ها خواهد بود و می‌تواند برای تیم جدیدش كمك بزرگی باشد تا شاید طلسم ناكامی در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را هم بشكند. به مناسبت همین انتقال 10 نكته ویژه از خامس دیوید رودریگس روبیو را مرور خواهیم كرد.

1) ژن فوتبالی خامس

ویلسون خامس رودریگس، پدر ستاره جدید بایرنی‌ها هم یك فوتبالیست حرفه‌ای بود. وقتی خامس دوازدهم جولای 1991 در كوكوتا، شهر شمالی كلمبیا نزدیك مرز ونزوئلا، متولد شد او به صورت حرفه‌ای فوتبال بازی می‌كرد. پدر او می‌گوید فوتبال در ژن او هست و به همین دلیل بازیكن خوبی شده. ویلسون در مورد استعداد فوتبالی پسرش می‌گوید: «از بچگی به یاد دارم همیشه توپ می‌خواست. خود من هم همیشه به فوتبال بازی كردن فكر می‌كردم.» فلور سانابریا، كارمند كلینیكی كه خامس در آن متولد شده هم در مورد این ستاره كلمبیایی می‌گوید: «مردمی كه اینجا می‌آیند همیشه سؤال می‌كنند درست است خامس اینجا متولد شده؟»

2) نفوذ مادرِ خامس

والدین خامس تأثیر زیادی روی او داشته‌اند. او از پدرش ژنِ فوتبالی را به ارث برده اما مادرش، پیلار در طول مسیر زندگی او نفوذ بالایی داشته است. زمانی كه خامس فقط 5 سال سن داشت مادرش او را به شهر «ایباگه» برد تا در یك مدرسه فوتبال این ورزش را شروع كند. مادرش هم علاقه خاصی به فوتبال دارد و درباره علایق فوتبالی‌اش می‌گوید: «من در اسپانیا رئال‌مادرید را دوست دارم و در آلمان هم فوتبال بایرن‌مونیخ را می‌پسندم.»

3) نابغه زودرس

این پیلار بود كه پیشنهادهایی كه خیلی زود برای پسرش از «اتلتیكو ناسیونال» و «ایندیپندنته مِدِیین» رسیده بود را رد كرد و پسرش را به تیم «اِنویگادو» كه به دلیل رنگ پیراهنش به تیمِ پرتقالی مشهور بود، فرستاد. سال 2006 اولین بازی حرفه‌ای برای تیم بزرگسالان را وقتی فقط 15 ساله بود انجام داد. شهرت خامس به وقتی برمی‌گردد كه در رقابت‌های جوانان با تیمِ «آكادمیا تولیمنسه» در یك بازی هت‌تریك كرد و گلی هم از روی نقطه كرنر به ثمر رساند. در آن تورنمنت خامس در سن 13 سالگی بهترین بازیكن شد و پس از آن باشگاه اِنویگادو زمانی كه فقط 14 سال سن داشت او را به خدمت گرفت.

4) والدراما، الگوی خامس

خامس زمانی متولد شد كه فوتبال كلمبیا دوران طلایی‌اش را سپری می‌كرد و ستاره‌هایی مثل فاستینو آسپریا و فردی رینكون در آن توپ می‌زدند اما چشم بسیاری از مردم كلمبیا به ساق‌های كارلوس والدراما، هافبك توانای شماره 10 تیم ملی كشورشان، بود. والدراما برای خامس هم مثل بسیاری از كلمبیایی‌ها اسطوره است. او در مورد والدراما می‌گوید: «آن زمان بهترین بازیكن فوتبال كارلوس بود و من تحت ‌تأثیر بازی‌اش قرار گرفتم. یك بار با هم ملاقات كردیم، شخصیت فوق‌‌‌العاده‌ای دارد. والدراما بازیكنی ا‌ست كه شادی‌های زیادی برای كلمبیا به ارمغان آورده. او بازیكن بسیار هوشمندی بود كه می‌توانست از هیچ، همه‌ چیز بسازد. شماره 10 كلمبیا شماره‌ای بود كه همه دوست داریم بعد از والدراما بر تن كنیم.»

5) كوچ به بوینوس‌آیرس

وقتی به اندازه كافی به اِنویگادو كمك كرد تصمیم گرفت از كلمبیا برود. نوجوانی كه در محیط گرم خانواده زندگی می‌كرد و به فوتبالش ادامه می‌داد به یكباره تصمیم گرفت به بوینوس‌آیرس آرژانتین برود و در 17 سالگی پیراهن تیم بانفیلد را بر تن كند. او وقتی هنوز 17 ساله بود اولین بازی‌اش را برای بانفیلد انجام داد و با تیمی كه هیچ‌گاه سابقه قهرمانی در آرژانتین را نداشت قهرمان لیگ شد. پس از آن در رقابت‌های كوپا لیبرتادورس هم شركت كرد و 5 گل هم در این رقابت‌های معتبر آمریكای‌جنوبی زد. خامس خاطره جالبی از آن روزها تعریف می‌كند: «پول زیادی در میان نبود و یادم می‌آید برای صرفه‌جویی با پدر و مادرم فقط در حد یك دقیقه تلفنی حرف می‌زدم.»

6) پورتو و اروپا

جولای 2010 وقتی تیم پورتو خواهان به خدمت گرفت خامس شد، او سرتاسر اقیانوس اطلس را پرواز كرد تا برای تجربه تازه در پرتغال آماده شود. همان سال‌ها تازه ملی‌پوش هم شده بود و با دانیلا اوسپینا والیبالیستی كه خواهرِ هم‌تیمی‌اش داوید اوسپینا بود، ازدواج كرد. سال 2011 خامس و دانیلا ازدواج كردند، همان سالی كه خامس به تیم ملی كلمبیا هم راه پیدا كرد.  

7) جام جهانی‌ جوانانی كه تلخ شد

ستاره تیم ملی زیر 20 ساله‌های كلمبیا بود. در جام جهانی‌ 2011 شماره 10 تیم ملی كشورش را پوشید، 3 گل هم زد و عملكرد خوبی داشت اما كلمبیا در جامی كه میزبان بود در یك‌چهارم نهایی به مكزیك باخت و حذف شد. اولین بازی ملی‌اش برای بزرگسالان را در شهر لاپاز بولیوی در ارتفاع بالا كه فشار هوا كم است، انجام داد. سازنده گلی بود كه رادامل فالكائو در آخرین دقیقه زد تا كلمبیا 2 بر یك در این بازی پیروز شود.

8) روزهای رؤیایی جام جهانی‌ 2014

نقطه اوج دوران بازی خامس جام جهانی‌ 2014 بود. سال قبل به موناكو پیوست و در این تیم نمایش‌های خوبی داشت، در جام جهانی‌ با 6 گل آقای‌ گل شد، گل‌های دیدنی زد و با وجود حذف تیم شایسته كلمبیا در مرحله یك‌چهارم نهایی برابر برزیل، او یكی از ارزشمندترین بازیكن‌های جام بود. كلودیو رانیری، مربی اسبق خامس در موناكو، درباره او می‌گوید: «خامس بازیكن فوق‌‌‌العاده‌ای است. اتفاق‌های خوبی می‌افتد وقتی توپ زیر پای او است. اتفاق‌هایی كه پیش از آن هیچ‌وقت در ورزشگاه لوئی دوم ندیده بودیم.»

9) برزیل، دیگو و لبرون

«فوتبال به بازیكن‌هایی با خصوصیت خامس نیاز دارد.» این جمله تمجید اسكار تابارس، سرمربی تیم ملی اروگوئه، از خامس است كه پس از گل خارق‌‌‌العاده‌ای كه تیمش در جام جهانی‌ 2014 برزیل با شوت مواج این ستاره كلمبیایی دریافت كرده بود، بیان كرد. تابارس تنها كسی نبود كه بعد از آن گل تحت ‌تأثیر بازی خامس قرار گرفت. دیگو مارادونا در یك برنامه تلویزیونی او را بهترین بازیكن جام جهانی‌ نامید و حتی لبرون جیمز، فوق‌ستاره بسكتبال NBA، هم در اظهارنظری جالب گفته بود به دلیل اینكه از بازی كلمبیا با بازیكنی مثل خامس لذت می‌برد در جام جهانی‌ طرفدار این تیم است!

10) از شكوه مادرید تا مونیخی شدن

باشگاه رئال‌مادرید بیش از 75 میلیون یورو هزینه كرد تا شماره 10 جدیدش را پس از جام جهانی‌ 2014 به خدمت بگیرد. این بازیكن، خامس رودریگس كلمبیایی بود كه در موناكو بازی می‌كرد. فلورنتینو پرس او را آن زمان یكی از 5 بازیكن برتر فوتبال دنیا دانست و خامس هدف اول كارلو آنچلوتی بود. فصل اول در رئال درخشید، 13 گل زد و گل‌های زیادی هم برای هم‌تیمی‌هایش ساخت. در لیگ قهرمانان، قهرمانی را جشن گرفت. همه‌ چیز خوب پیش می‌رفت تا اینكه كارلتو تیم را ترك كرد. زین‌الدین زیدان جایی در بین 11 بازیكن اصلی برای خامس در نظر نگرفت و كم‌كم او به در خروج نزدیك‌تر شد. اواخر فصل قبل هم بهبود شرایط، زدن 8 گل و ارسال 6 پاس‌ گل در لالیگا و درخشش در برخی دیدارها هم باعث نشد او تصمیمش برای جدایی از رئال را عملی نكند. خامس سرانجام تصمیم گرفت یك مرتبه دیگر به تیمی ملحق شود كه كارلو آنچلوتی مرد اول نیمكت آن است‌‌‌؛ یعنی بایرن‌مونیخ.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی