جزئیات پرونده جنجالی رونالدو بابت فرار مالیاتی منتشر شد
کریستیانو رونالدو اکنون در آستانه محاکمه درباره اتهامات مربوط به پرونده مالیاتیش است. افرادی مثل رئیس فیفا از این حرکت او در مقام یک بازیکن حرفه‌ای عصبانی‌ هستند.

ماجرای فرار مالیاتی رونالدو

اگر از فوتبالیست‌های رئال مادرید بپرسید که بهترین جای این شهر برای زندگی کجاست بی شک به شما خواهند گفت مجتمع مسکونی لوکس "لافینچا" در بخش شمالی شهر. این ناحیه تنها ۳۰ دقیقه با محل تمرین آنها فاصله دارد و شامل خانه های لوکس با چشم انداز زیبا، استخر و سایر امکانات است. گرت بیل و تونی کروس دو فوق‌ستاره رئال مادرید در این منطقه زندگی می کنند. رونالدو هم ۸ سال ساکن آنجا بود و ایجنت او "ژرژ مندز" هنوز هم خانه ای در آن منطقه دارد. این دو رابطه خوبی با هم دارند.

"مندز" همچنین یک کلوپ شبانه در آن منطقه دارد که پاتوق دیگر فوتبالیست‌هاست. رونالدو زوج خوبی با مندز تشکیل داده: رونالدو گل میزند و مندز پول هایش را جا به جا می‌کند؛ امروز اما هیچکس نمی‌داند چه بر سر میلیاردها دلار پول او آمده است.

دو سال پیش هنگامی که مندز در شهر شمالی پرتغال ازدواج کرد، رونالدو، بهترین دوستش، به مناسب کادوی ازدواج به او یک جزیره در یونان داد. اما روزهای خوش آنها دوام زیادی نداشت. توسعه خانه های لاکچری در لا فینچا (جایی که عدم پرداخت مالیات رونالدو منجر به زمزمه حضور او در دادگاه ۳۱ جولای شد) یکی از دلایل مهم بهم خوردن این رابطه بود.

قاضی مونیکا گومز فرر تصمیم گرفت قضاوت سختگیرانه تری در محاکمه داشته باشد و او را به فرار مالیاتی ۱۴،۷ میلیون یورویی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ متهم کرد. اگر این حکم در خصوص او اجرا میشد، این ستاره پرتغالی به زندان فرستاده می‌ شد. مندز اتهامات مطرح شده علیه کریستیانو رونالدو را بی‌اساس خواند؛ این در حالی بود که وکلای این مهاجم پرتغالی گفته اند اداره مالیات اسپانیا در حال بررسی حساب‌های او است. لیونل مسی و نیمار هم پیش از این به فرار از مالیات متهم شدند. آیا مهاجم پرتغالی سومین سوپراستار خواهد بود؟

تکنیکی به نام فرار مالیاتی!

صنعت بزرگی مانند فوتبال که میزان هنگفتی پول در آن جا به جا می‌شود، طبیعتا از نظر مالیاتی نیاز به بررسی موشکافانه تری دارد. چندین ایجنت کاربلد می‌توانند به راحتی این میزان پول را روی انگشت شان جا به جا کنند؛ بدون اینکه سازمان مالیاتی را در جریان بگذارند. بازیکنان سیستمی مشخص روی زمین پیاده می‌کنند و دستمزد شان روز به روز بالاتر می‌رود.

کریستیانو رونالدو یکی از همین بازیکن‌ ها است که در سال های اخیر سود سرشاری به جیب زده است؛ او سالانه ۴۰ میلیون یورو درآمد دارد. ماشین های لوکس زیادی در گاراژ خانه او در لافینچا پارک شده و مالک یک جت شخصی هم هست. دو شرکت ایرلندی "میم" و "پولاریس" از رونالدو در تبلیغ هایشان استفاده کردند و در جریان این آشنایی مهاجم رئال مادرید و ایجنتش مالک بخشی از سهام "پولاریس" شدند. درآمدی که از این راه به جمع دارایی‌های رونالدو اضافه شد در یک شرکت ساحلی در "بریتیش ویرجین آیرلند" (که به بهشت فرارمالیاتی معروف است) به حساب یک بانک سوئیسی منتقل شده است. نتیجه این که رونالدو با استفاده از تکنیک فرار مالیاتی (!) به جای ۱۵۰ میلیون یورو، فقط ۶ میلیون یورو مالیات پرداخت کرد.

تقریبا تمام موکل های مندز در ماه های اخیر در دادگاه اسپانیا پاسخگوی سوال هایی درباره فرار مالیاتی خود بوده‌اند. تعدادی از آنها مثل "فالکائو" به پرداخت جریمه محکوم شده‌اند. خامس رودریگز هافبک رئال مادرید که اخیرا با قرارداد قرضی راهی بایرن شده آخرین چهره مهمی به شمار می‌رود که باید در دادگاه پاسخگو باشد. انتظار می‌رود بایرن مونیخ در روزهای آینده این بازیکن را برای حضور در دادگاه راهی اسپانیا کند. وکیل این بازیکن هم "مندز" است. ایجنت پرتغالی البته در دادگاه از همه چیز ابراز بی اطلاعی کرد اما خیلی بعید است دادگاه حرف‌های او را باور کند.

بین مدارکی که فوتبال لیکس در اختیار دارد گزارشی با تیتر "مقام های مالیاتی علیه سیستم مندز" دیده می شود. براساس قوانین مالی اسپانیا کسی که در فرار مالیاتی کمک کرده باشد هم قابل پیگرد قانونی است. بخش دیگری از مدارک فوتبال لیکس که اشپیگل هم آنها را بررسی و تایید کرده شامل قراردادهایی با کمپانی مذکور در "ویرجین آیرلند" است که توسط شخص کریس رونالدو امضا شده‌اند.

آشفتگی در لافینچا

پس از اینکه رسوایی مالیاتی رونالدو در رسانه ها منتشر شد، او یک ویدئو در اینستاگرام منتشر کرد که در اطراف عمارت خود در حال پیاده روی است و چیزهایی را رو به دوربین میگوید و دوستانش در پشت دوربین او را تشویق می‌کنند. رونالدو می گوید پیامی برای همه آنهایی دارد که از او متنفرند: "آنها باید به کارشان ادامه دهند و تنفر آنها سبب تشویق او می‌شود" و سپس داخل استخر می پرد. این آرامش اما نمایشی بیش نبود و لافینچا منطقه ای بود که برای ماه ها زیر نظر پلیس قرار گرفت.

کمی بعدتر "ژوزه مورینیو" هم به توصیه "مندز" ۱۲ میلیون یورو از درآمدش را در یک حساب سوئیسی که متعلق به کمپانی جزایر "بریتیش ویرجین" است، پنهان کرد. این موضوعی بود که توسط مقام های اداره مالیاتی اسپانیا بررسی شد و مورینیو مجبور به پرداخت ۴،۴ میلیون یورو به علاوه جریمه‌های در نظر گرفته شده است. مورینیو زمانی که بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ مربی رئال مادرید بود، در این منطقه زندگی کرد و ویلایی (با اجاره ۲۰ هزار یورو در ماه) اجاره کرد.

با رسوایی‌هایی که توسط سه ضلع مثلث رونالدو، مندز، مورینیو در این منطقه به وجود آمده؛ مقام های مالیاتی از این پس بررسی های بیشتری در مورد فساد فوتبال، کلاهبرداری و پولشویی در فوتبال انجام خواهند داد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: 90tv.ir