ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه آزاد می شود؟
با توجه به شرایط پیش آمده به نظر می رسد که تا پایان سال, تکلیف حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه ها مشخص شود .

میراث زنان سوری!

موضوع حضور زنان در ورزشگاه به یک پرونده اجتماعی بسیار مهم تبدیل شد که حرف‌زدن درباره آن از توییت و پست‌های اینستاگرامی فاصله گرفت! بحرا‌ن‌های به وجود آمده به خاطر این تبعیض به قدری جدی شد که حالا چهره‌های سرشناس درهمه حوزه درباره موضوع آزادی حضور زنان در ورزشگاه حرف می‌زنند که در این گزارش به آن اشاره شده است.

پیشنهاد عجیب

ماجرای ورزشگاه آزادی برای بانوان ایرانی در روز بازی ایران و سوریه،‌ یک نقطه اوج بسیار مهم دیگر هم داشت. برخی خانم‌های ایرانی که دوست داشتند در ورزشگاه باشند تا تیم‌ملی کشور خودشان ایران را تشویق کنند،‌ ادعا کرده‌اند؛ از سوی ماموران مقابل درهای ورودی به آنها گفته شده فقط با پرچم تیم‌ملی سوریه و حضور در جایگاه آنها اجازه حضور در استادیوم را دارند.

سوال نماینده زن مجلس از وزیر

با اتفاقاتی که روز سه‌شنبه در ورزشگاه آزادی رخ داد، حالا تلاش‌ها برای گرفتن مجوز حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه شکلی جدی‌تر به خود گرفته است. بعد از اظهارات پیمان یوسفی روی آنتن زنده تلویزیون در این خصوص، نکته قابل توجهی که باید روی آن توجه داشت، این است که در شرایط کنونی موضوع حضور بانوان به ورزشگاه توسط مسئولان رده ‌بالا و نمایندگان مجلس درحال پیگیری است، امید بسیار زیادی وجود دارد که تا پایان ‌سال این موضوع برای همیشه حل و مجوز حضور خانواده‌ها در ورزشگاه صادر شود. روز گذشته سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس از طرح سوال از وزیر ورزش و جوانان درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها خبر داده و گفته است: «متاسفانه شاهد آن هستیم که شرط حضور زنان در ورزشگاه‌ها جهت تماشای مسابقات ورزشی داشتن تابعیت کشور تیم رقیب ایرانی است و با توجه به این‌که ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها در دوران تصدی وزارت جنابعالی استمرار یافته و این اقدام با اصول سوم، نهم و بیستم قانون اساسی مغایرت دارد، تاکنون جهت فراهم‌کردن شرایط مطابق با موازین اسلامی و در شأن زنان کشورمان جهت حضور در ورزشگاه‌ها برای تماشای رقابت‌های ورزشی چه برنامه‌ریزی و اقدامی صورت گرفته است؟» گفتنی است؛ طیبه سیاوشی دیگر نماینده زن مجلس شورای اسلامی هم که بازی ایران و سوریه را از نزدیک تماشا کرده، با انتقاد از عدم حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه‌ها خبر از پیگیری این موضوع در مجلس داده است.

صحبت‌های امیدوار‌کننده وزیر ورزش

مطالبه عمومی حضور خانواده‌ها در ورزشگاه موضوعی است که مسعود سلطانی‌فر از زمانی که تصدی وزارت ورزش و جوانان را برعهده گرفت، به شکلی جدی با کمک سایر مسئولان دولتی به‌ویژه معاونت رئیس‌جمهوری در امور زنان دنبال شده است. سلطانی‌فر که خودش شاهد اتفاقات رخ‌داده در ورزشگاه آزادی بود و گزارشی جامع پیرامون این مسائل به او داده شده است، روز گذشته دوباره درباره موضوع حضور خانواده‌ها در ورزشگاه اظهارنظر کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم همفکری و هماهنگی ایجاد شود و زمینه‌های حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها فراهم شود. مطمئنم که مردم ما و هواداران‌مان به لحاظ فرهنگی در درجه‌ای از فهم و شعور و آگاهی هستند که ملاحظات فرهنگی را رعایت کنند، چون در گذشته هم که خانواده‌ها به استادیوم می‌رفتند، ما هرگز مشکلاتی را دراین‌باره نداشتیم. اطمینان دارم هواداران حتما حریم‌هایی را که باید رعایت شود، درنظر می‌گیرند. ان‌شاءالله به مرور تلاش می‌کنیم با زمینه‌سازی، توجیه‌کردن و هماهنگی بین همه عناصر دست‌اندرکار بتوانیم شاهد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم».

تاج: شرایط برای حضور بانوان فراهم نیست

با وجود تأکید وزارت ورزش و جوانان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، مدیران فدراسیون فوتبال بارها و بارها اعلام کرده‌اند که شرایط برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم نیست! این صحبت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که مدیران فدراسیون فوتبال با برنامه‌ای که وزارت ورزش و جوانان و دولت آن را در دستور کار خود قرار داده‌‌اند،‌ هماهنگی لازم را ندارند. به‌طور مثال، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته پیرامون این مطالبه عمومی گفت: «بانوان ایرانی هم در ورزشگاه حضور داشتند. دو سه بانوی ایرانی در VIP حضور داشتند که یکی از آنها نایب‌رئیس خودم بود. زمانی که سوری‌ها به ورزشگاه آمدند، ما آنها را طبق قوانین بین‌المللی به ورزشگاه راه دادیم و مشکلی هم پیش نیامد.» تاج در پاسخ به این سوال که چرا وقتی حضور بانوان سوری باعث ایجاد مشکل نشد، به بانوان ایرانی هم اجازه حضور در ورزشگاه ندادید، گفت: «این مسأله‌ای است که باید بررسی شود. ما که در ورزشگاه حاضر می‌شویم، در جریان واقعیت‌های موجود درون ورزشگاه هستیم. درحال حاضر از لحاظ ساختاری و فیزیکی آمادگی ورود بانوان را نداریم. باید گیت‌های ورودی جداگانه داشته باشیم که این اتفاق نیفتاده است. با آن اشتباهی هم که در سیستم بلیت‌فروشی رخ داد، تنها ۱۱نفر از بانوان بلیت خریدند که با تذکر ما آن بلیت‌ها ملغی شد».

واکنش چهره‌های مشهور

حقیقت امر اینجاست که این دیوار بلندی که مقابل بانوان ایرانی برای حضور در ورزشگاه‌ها وجود دارد، در آینده‌ای نه‌چندان دور فرو خواهد ریخت و بالاخره یک روز بخش عمده‌ای از سکوهای ورزشگاه‌های فوتبال به بانوان اختصاص داده خواهد شد. حالا که پای نمایندگان مجلس و دولت به این پرونده باز شده، باید منتظر قوانین مهمی باشیم که در مجلس برای حل این مشکل تصویب خواهد شد. در چنین شرایطی بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران شاخص کشور هم به اتفاقات روز بازی با سوریه و راه‌ندادن بانوان ایرانی به ورزشگاه واکنش نشان داده‌اند. از علی کریمی و مهرداد میناوند گرفته تا محسن تنابنده، محراب قاسم‌خانی و بسیاری دیگر از چهره‌های سرشناس ورزشی و فرهنگی و هنری از تبعیض به وجود آمده در حمایت از زنان ایرانی انتقاد کردند و حالا همه منتظر تصمیمی هستند که در آینده برای این موضوع گرفته خواهد شد، حتی برخی چهره‌های سیاسی مانند غرویان و محمد تقی رهبر نیز به این مسأله واکنش نشان دادند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: شهروند