همه چیز درباره حضور دوجنسه ها در ورزش بانوان ایران
یکی از بزرگ ترین چالش های ورزش بانوان در سال های اخیر بحث حضور «دو جنسه ها» در تیم های باشگاهی و ملی بانوان بوده ، بحثی که در اکثر مواقع بدون کوچک ترین مطالعه ای عنوان شده است.

زنده شدن بحث حضور دوجنسه ها در ورزش بانوان

در سال های اخیر بحث حضور دو جنسه ها در ورزش بانوان ایران جنجال های زیادی به پا کرد و آوازه این جنجال تا آن سوی مرزها رسید. ادعاها بسیار زیاد بود و هست. مدعیان از بازیکنانی می گویند که «دوجنسه» هستند و به راحتی در ورزش بانوان به صورت حرفه ای فعالیت می کنند.

مدعیان می گویند این دوجنسه ها در واقع مرد هستند و حضورشان در ورزش بانوان نه تنها غیرقانونی که غیر شرعی هم هست. البته قابل انکار نیست که در سال های اخیر دو مورد بسیار استثنایی در ورزش بانوان پیدا شد، مواردی که از لحاظ بیولوژیکی واقعا مرد بودند و به همین دلیل به سرعت از دایره حرفه ای ورزش بانوان کنار گذاشته شدند. اما در بقیه موارد اتفاقاتی پشت پرده وجود دارد.

مشکل بزرگ مدعیان حضور «دوجنسه ها» در ورزش بانوان این است که این افراد به دلیل سطح سواد پایین و یا ناآگاهی اجتماعی هنوز نمی دانند چه تفاوتی بین دوجنسه ها و یا افرادی که صرفا مشکل هورمونی آنها را آزار می دهد، وجود دارد. عده ای دیگر از مدعیان حضور دوجنسه ها در ورزش بانوان بنا به دلایلی کامل شخصی و از روی تعمد این مباحث را مطرح می کنند. اما چه شد که بحث حضور دوجنسه در ورزش بانوان ایران زنده شده است؟ به تماس تلفنی خانم مربی مطرح یکی از رشته های ورزشی ایران اشاره ای می کنیم...

داد و بیداد از دو جنسه ها

خانم مربی مطرح تماس می گیرد. از حضور دوجنسه ها در ورزش( ... ) دلش خون است. می گوید این دوجنسه ها حق دختران ورزشکار را می خورند. می گوید اینها مرد هستند در لباس زن و از این حرف ها... خانم مربی تا به حال دوره های مربی گری متعددی در سطوح مختلف گذرانده و تجربه بسیار بالایی در مربی گری دارد. اما با تمام این تجارب و با تمام این مدارک مربی گری و با تمام این ادعاها پس از 35 سال حضور در ورزش بانوان هنوز نمی داند دوجنسه ها زمین تا آسمان با کسانی که فقط مشکل هورمونی دارند تفاوت دارد.

کسی به خانم مربی یاد نداده ناآگاهانه و ندانسته به کسی تهمت نزند و در هیچ یک از همان کلاس های مربی گری هم به این خانم یاد نداده اند زندگی شخصی یک ورزشکار را با تهمت های این چنینی نابود نکند. حتی کسی هم پیدا نشده به این خانم بگوید اگر واقعا دوجنسه ای هم در ورزش بانوان وجود داشته باشد(که وجود ندارد) حقش نیست که این چنین با او رفتار شود و همانند یک مجرم از دیگران بی احترامی ببیند.

اینکه هر چند وقت یکبار بحث داغ دوجنسیتی ها در ورزش بانوان مطرح می شود فقط به دلیل همین ناآگاهی های مدعیان است، مدعیانی که وقتی دهان باز می کنند اصلا نمی فهمند چه زندگی هایی را خراب می کنند و چه مشکلاتی را به وجود می آورند. بله درست است، تهمت های این چنینی زندگی اشخاصی را هم نابود کرده که به یکی از آنها اشاره می کنیم.

مشکل هورمونی یا.... ؟!

خانم مربی بی سواد و ناآگاه مصاحبه می کند و می گوید تیم حریف یک بازیکن دوجنسه در ترکیب تیم خود داشته است. این را به گوش مسئولان همان باشگاه میرساند و مسئولان باشگاه نیز به سرعت وارد عمل می شوند و به گمان اینکه کار درستی می کنند این دختر را از باشگاه کنار می گذارند. این در حالی است که این بازیکن فقط مشکلی هورمونی داشته که باعث می شد تا برخی از ویژگی های ظاهری او شبیه جنس مذکر باشد. این دختر ورزشکار مدتی بعد مبتلا به افسردگی شد و زمانی هم که مشخص شد او دوجنسه نیست به ورزش حرفه ای بازگشت اما هرگز آن فرد سابق نشد.

مورد دیگر به یکی از ملی پوشان سابق برمیگردد. او نیز فقط به دلیل یک مشکل هورمونی با ماجرای عجیبی روبرو شد. او نیز قربانی ناآگاهی افرادی شده بود که او را با یک دوجنسه اشتباه گرفته بودند.

مورد شرم آورتر همان عکس معروفی بود که از تیم ملی فوتبال بانوان منتشر شد، عکسی که «بلاهت» باعث شد تا انتشار دهنده عکس به کنایه بگوید به تصویر بازیکن شماره فلان نگاه کنید. منظور او این بود که این بازیکن که چهره نسبتا پسرانه ای دارد یکی از همان دوجنسه هاست! این ادعای بی ریشه و اساس به سرعت تکذیب شد. آن دختر فوتبالیست هم رفتار بزرگ منشانه ای از خود نشان داد و هرگز درصدد پاسخگویی به این شایعه شرم آور برنیامد. اما در سال های اخیر تعداد بازیکنانی که از سوی افراد مختلف «دوجنسه» نامیده شده اند بسیار زیاد است. این افراد یا مانند همان بازیکن تیم ملی فوتبال سکوت می کنند، یا خانه نشین و افسرده می شوند و یا با شکایت و اثبات نادرست بودن ادعاها به ورزش برمی گردند اما دیگر... بگذریم!

شایعه پشت شایعه

ناآگاهی و فقدان درک و فهم از یک موضوع منجر به شکل گیری شایعات بعد از آن هم می شود. به هر حال «دو جنسه ها» مبحث مبهمی در راستای جنجال سازی است. پس از مطرح شدن شایعاتی از این دست موج دروغ پردازی باعث شکل گیری شایعاتی قبیح تر هم می شود. آنقدر قبیح که حد و مرزی هم برای آن وجود ندارد. عجیب نیست اگر بگوییم شایعات زشت و قبیح در اینباره منجر به نابود شدن زندگی مشترک یک بانوی ورزشکار شده است. ابعاد تهمت های بحث دوجنسیتی ها آنقدر گسترده است که بیش از این نمی توان دراینباره صحبت کرد.

بیماری شرم نیست

این جمله که بیماری باعث شرم نیست باید بارها تکرار و تکرار شود. واقعیت این است که حقایق حاصل از خبرچینی ها در ورزش بانوان تلخ تر از آن چیزی است که تصور می شود. دختری که افسرده شد و دختری که زندگی مشترکش به پایان رسید بخشی از این حقایق تلخ است. برای همین است که وقتی مربی مطرح گوشی را برمی دارد و با ذوق و شوق و البته آب و تاب از مشکل بزرگ ورزش بانوان می گوید تا در رسانه ها بازتاب یابد، باید تمام این مسائل را یادآور شویم.

باید به او و بسیاری از شایعه پردازان و ناآگاهان دیگر یادآور شویم که نه ترنس باید باعث شرم یک فرد شود و نه ترشح غیرعادی هورمون در بدن یک فرد که منجر به رویش موهای ضخیم روی صورت او می شود. بیماری شرم نیست، حالا هر نوعی که می خواهد باشد. بیماری را می توان درمان کرد. اگر راه درمانی هم نباشد حداقل با شایعات احمقانه دل آنها را بیشتر نشکنیم.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: jamejamonline.ir