علت برد پرسپولیس و شکست استقلال در دربی
پرسپولیس توانست برنده دربی هشتاد و پنجم باشد و موفق به گلزنی شد اما استقلال نتوانست چنین کاری کند, علت این امر چه بود؟

چرا پرسپولیس گل زد؟ چرا استقلال گل نزد؟

استقلال و پرسپولیس در حالی روز پنجشنبه و برای هشتاد و پنجمین بار در مقابل هم صف آرایی کردند که می شد انتظار داشت بازی نزدیکی را از دو تیم شاهد باشیم. با وجود اینکه دو تیم در جدول 10 رتبه با هم فاصله داشتند، اما استقلال با شفر جان تازه ای گرفته بود و پرسپولیس هم چند هفته ای بود که در لیگ و آسیا آسیب پذیر نشان می داد.

روند بازی هم در طول 90 دقیقه گواه همین مسئله بود. دو تیم در تمام دقایق بازی پا به پای هم جنگیدند و حتی با استناد به آمار هم نمی توان گفت که کدام تیم نمایش بهتری ارائه کرد چون بازی واقعا نزدیک بود. اما چه شد که برانکو ایوانکویچ در نهایت توانست به سومین برد خود در دربی دست پیدا کند و وینفرد شفر با شکستی تلخ استارت حضور خود در تاریخ شهرآورد تهران را بزند؟

هر دو تیم بالطبع نقاط ضعفی داشتند. نقاط ضعفی که به جرعت می توان گفت بر همه عیان بود. به عنوان مثال عملکرد خط دفاعی استقلال طی هفته های گذشته ثابت کرده است که این تیم با توجه به بازیکنانی که در این پست در اختیار دارد، کاملا کند عمل می کند و روی سرعت مهاجمین حریف ضعف دارد. همین مسئله ضعف دیگری را در این تیم به وجود آورده و آن هم این است که استقلال پنالتی ده ترین تیم لیگ است. دیگر ضعف استقلال نوک پیکان خط حمله است. به غیر از تک گلی که علی قربانی در بازی مقابل نساجی به ثمر رساند، مهاجمین استقلال(شهباززاده،بیت سعید،جابر انصاری) در 10 بازی ای که استقلال تا اینجای فصل انجام داده هیچ گلی به ثمر نرسانده اند.

استقلال دقیقا از همان نقاطی که انتظار می رفت، ضربه خورد. یعنی کندی خط دفاع کار دست این تیم داد تا علیپور با استارتی انفجاری،چشمی را مجبور به دادن پنالتی کند. البته نمی توان روزبه چشمی را چندان مقصر این اتفاق دانست زیرا اولا که او در پست تخصصی اش بازی نمی کرد و دوم اینکه دیگر مدافع نیمکت نشین استقلال یعنی لئوناردو پادوانی هم چندان تفاوت عمده ای از لحاظ سرعت و سبک بازی با چشمی نداشت و اگر او هم در زمین بود به احتمال زیاد در کورس با علیپور کم می آورد. از طرف دیگر وقتی استقلال احتیاج به استفاده از موقعیت ها داشت، مهاجمان این تیم بازهم از رفع نیاز گلزنی این تیم عاجز بودند تا مشخص شود که استقلال با وینفرد شفر هم هنوز ضعف های زیادی دارد که در نیم فصل باید با جذب چند بازیکن برطرف شود.

نقاط ضعف پرسپولیس هم چندان پوشانده نشده بود. این تیم همچنان در کناره ها-به ویژه در سمت چپ خط دفاعی- مشکل داشت. مشکلی که باعث شد تا خسرو حیدری و وریا غفوری چندین بار از آن سو نفوذهای خوبی انجام دهند اما مشکل استقلال در خط حمله و عدم فرصت طلبی مهاجمان این تیم، اجازه نداد تا دروازه این روزها لرزان بیرانوند فرو بریزد.

پرسپولیسی ها یقینا از کسب این برد شیرین مقابل حریف سنتی خود راضی و خوشحالند اما نکته جالب ماجرای دربی 85 این است که استقلالی ها علی رغم شکستی تلخ،از تیم خود عصبانی و ناراحت نیستند. آن ها تغییرات مثبت فنی و تلاش بازیکنان را به چشم خود دیدند و پس از پایان بازی، به دلیل امیدی که به آینده پیدا کردند، از تیم خود قدردانی کردند. چیزی که هم در روی سکوها پس از سوت پایان و هم در 80 هزار کامنتی که در زیر پست عذرخواهی روزبه چشمی در اینستاگرام گذاشته شد، به چشم می خورد.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir