باور می کنید توپ جام جهانی 2018 این ویژگی های عجیب را داشته باشد؟
آدیداس در فاصله چند ماه مانده تا آغاز جام‌جهانی از توپ رسمی این رقابت‌ها پرده‌برداری کرد که ویژگی های خاصی دارد.

توپ جام جهانی 2018 داوری می کند!

آدیداسی‌ها جدیدترین تکنولوژی را در توپ‌های جام‌جهانی روسیه به کار برده‌اند تا میزان خطای داورها در این مسابقات به حداقل برسد.

یکی از نکات جالب برای طراحی توپ جام‌جهانی ٢٠١٨ الهام‌گرفتن از نخستین توپ تولیدشده توسط آدیداس برای جام‌جهانی است. این برند برای نخستین‌بار در جام‌جهانی ١٩٧٠ وظیفه طراحی توپ را برعهده گرفت. توپ جام‌جهانی روسیه که «تل استار ١٨» نام گرفته، از نظر ظاهری شباهت زیادی به جام‌جهانی ١٩٧٠ مکزیک دارد. در واقع این توپ یادآور خاطرات فراموش‌نشدنی آن جام‌جهانی است که ستارگانی مثل گرد مولر، پله و بابی مور با آن هنرنمایی کرده بودند. این توپ از ٦ قسمت با اشکال نامنظم تشکیل شده و شکل ظاهری آن تمجید اهالی فوتبال را به دنبال داشته است.

توپی با ویژگی‌های منحصر به فرد

آنچه درباره «تل استار ١٨» بیشتر از هر چیز دیگر جالب است، تکنولوژی است که درون این توپ قرار گرفته تا میزان اشتباهات داوران بشدت کاهش پیدا کند. آدیداس اعلام کرده؛ توپ جدید این کمپانی از وجود یک تراشه یا میکروچیپ بهره می‌برد که با استفاده از آن می‌توان سرعت حرکت توپ در کنار سایر فاکتورها نظیر مسیر حرکت توپ در هوا را تحلیل کرد.

رول‌اند روملر، یکی از مدیران آدیداس، درخصوص تکنولوژی جدید به ‌کاررفته در توپ تل‌استار ۱۸ گفته است: «ساختار جدید پنل‌های توپ و قراردادن یک تراشه در آن فناوری در فوتبال را وارد مرحله‌ جدید می‌کند و تجربه‌ جدیدی در اختیار داوران و بازیکنان قرار خواهد داد.» این توپ قابلیت آن را دارد که وقتی توپ از خط عبور می‌کند، برای بازوبند لرزاننده‌ای که به بازوی داور بسته شده، آلارم می‌فرستد. مهمترین ویژگی این توپ که تاکنون در هیچ توپ دیگری به میدان نرفته، قابلیت اعلام آخرین رنگی است که به توپ ضربه زده است.

روزنامه دیلی میل به صورت جزیی درباره ویژگی‌های جدید این توپ اطلاعاتی را منتشر کرده که براساس آن از طریق اپلیکیشنی که به تلفن‌همراه ناظران بازی وصل است، زمانی که توپ از حرکت بایستد، او متوجه می‌شود کدام رنگ برای آخرین‌بار به توپ ضربه زده تا داور در تشخیص و اعلام اوت و کرنر یا حتی ضربه پنالتی اشتباه نکند.

نکته جالب دیگر «استارتل ١٨» این است که براساس اپلیکیشنی که در اختیار ناظر بازی قرار داد و توپ مرتبط است، اندازه‌گیری میزان ضربه‌ها به توپ است. با این تکنولوژی فرسوده‌شدن توپ به سادگی قابل تشخیص است. در واقع تراشه به کاررفته در توپ جام‌جهانی ٢٠١٨ تمامی اتفاقات رخ‌داده برای توپ را مشخص می‌کند تا بازی‌های این دوره از جام‌جهانی با کمترین اشتباه و خطای داوری برگزار شوند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی