فوتبالیست کشورمان بخاطر اتهام اعتیاد به شیشه کنار گذاشته شد!
میثم منیعی زمانی بهترین چپ‌پای فوتبال ایران بود. می‌توانست یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال کشور لقب بگیرد اما به خاطر اتفاقاتی مجبور به خداحافظی از فوتبال شد.

ماجرای خداحافظی میثم منیعی از فوتبال

میثم منیعی برای اهالی فوتبال ایران نامی آشناست که درباره حواشی و اتفاقاتی که باعث نابودی فوتبال او شد، توضیحات مهمی ارایه داد که در زیر می‌خوانید:

  میثم منیعی در ٣٥سالگی هنوز هم می‌توانست بازی کند اما الان چند سالی می‌شود که شاهد محوشدنش از فوتبال ایران هستیم!

من همه جا گفته‌ام و باز هم می‌گویم که عادل فردوسی‌پور باعث نابودی فوتبال من شد. درست است که خودم هم قطعا در زندگی اشتباهاتی داشته‌ام اما با کارهایی که عادل در برنامه نود کرد، باعث شد از فوتبال‌زده و خیلی زود از فوتبال دور شوم.

  اتفاقات مس کرمان و شاهین‌بوشهر چقدر در این حواشی که برای تو به وجود آمد، نقش داشت؟

اشتباه بزرگ من این بود که از استقلال جدا شدم و به مس کرمان رفتم. من نباید از استقلال تحت هیچ شرایطی جدا می‌شدم اما مشاوره‌های بد باعث اتخاذ این تصمیم غلط شد. من ٤‌سال از فوتبال دور بودم. به قدری سختی کشیدم و تهمت‌ها به اندازه‌ای بد بود که حتی حاضر نبودم تا چند‌ سال فوتبال را از تلویزیون نگاه کنم. از طرفی چندین‌بار عمل جراحی روی کتف خود انجام دادم.

  در شاهین‌بوشهر که شایعات عجیب و غریبی درباره دلالی شما در رسانه‌ها منتشر شد.

من با تراکتورسازی قرارداد داشتم و دوستانم برای حضور در بوشهر راه درستی به من نشان ندادند. من در این فوتبال نه باج دادم و نه باج گرفتم. برای شاهین‌بوشهر شایعه درست کردند که منیعی تیم را بسته است و از بازیکنان مختلف پول گرفته است. آن حرف و حدیث‌ها خیلی من را اذیت کرد، چون حتی برای کمکی که به تیم کردم، حتی یک ریال هم از بازیکنی پول نگرفتم. شایعات و دروغ‌ها را افرادی برای من درست کردند که حاضر نشدم به آنها باج بدهم. آنهایی که جلوی پول درآوردنشان از شاهین‌بوشهر را گرفتم، وقتی به منافع خود نرسیدند، به آن شکل من را زدند. انصافا قدرت زیادی هم داشتند و در برنامه نود هم اخبار و اطلاع غیرواقعی به مردم دادند و نگذاشتند از خودم دفاع کنم.

  به نظرت عادل فردوسی‌پور این قدرت را دارد که فوتبال یک بازیکن را تمام کند؟

عادل فردوسی‌پور خیلی بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید، قدرت دارد و الان بزرگترین و تاثیرگذارترین قطب در فوتبال ایران به حساب می‌آید. برنامه‌اش پربیننده‌ترین برنامه رسانه ملی است که تمام مردم و رسانه‌ها به آن می‌پردازند.

  البته آن محرومیت جنجالی به خاطر ادرار کنار زمین تأثیر منفی زیادی روی وجهه و نام میثم منیعی در فوتبال ایران داشت.

آن اتفاق بدترین اشتباه زندگی فوتبالی من بود. البته حرکت مورد نظر را من انجام ندادم. آن‌قدر بی‌تجربه و کج‌فهم نبودم که خودم آن کار را انجام بدهم. منتهی فاصله رختکن و شرایط اضطراری مهدی کیانی به شکلی بود که مجبور شد کارش را در همان کنار زمین انجام بدهد و من هم مجبور شدم جلوی او بایستم که کارش را بکند. قبول دارم که اشتباه زشت و بدی بود.

  در مدتی که از فوتبال دور شدی هم، شایعات زیادی درباره تو در رسانه و محافل ورزشی به وجود آمد.

ببینید! در ایران اگر بخواهند یک‌نفر را زمین بزنند، سه نوع شایعه برایش درست می‌کنند یا می‌گویند مشکل اخلاقی و روابط نامشروع دارد. یا می‌گویند دزد است یا اتهام اعتیاد به او می‌زنند. درباره من هم شایعه کردند که معتاد به شیشه شده‌ام. من کسانی که این خبرهای دروغ را منتشر کردم، به خدا واگذار می‌کنم. این افراد بویی از انسانیت نبرده بودند و شایعات هم از طریق آنهایی رسانه‌ای شد که به آنها همان‌طور که گفتم، باج نداده بودم. آنهایی که با میثم منیعی دشمنی داشتند، برای زمین‌زدنش به هر دروغی متوسل شدند، چون نتوانسته بودند از او باج بگیرند. من به چشم دیده‌ام که چهره‌های صاحبنام این فوتبال بعضی مواقع به این جریان‌ها باج داده‌اند. مطمئن باشید اگر من اهل باج‌دادن بودم، هنوز هم در این فوتبال حضور داشتم، اما دیدید که چقدر زود فوتبالم تمام شد.

  الان چه کار می‌کنی؟

در این مدت چند ماه در خارج از کشور بودم که بیشتر شایعات از همان زمان درست شد. وقتی برگشتم هم تا مدت‌ها از فوتبال زده شده بودم اما درنهایت تصمیم گرفتم در کلاس‌های مربیگری ثبت‌نام کنم. حالا هم تلاش می‌کنم با بالابردن دانش خودم و گرفتن مدارک حرفه‌ای مربیگری به این عرصه وارد شوم. قطعا سعی می‌کنم تمام قدم‌ها را با برنامه و اصولی بردارم تا بتوانم به هدف‌هایی که دارم، برسم.

  فوتبالیست‌های امروزی قراردادی میلیاردی امضا می‌کنند. میثم منیعی می‌توانست هم از نظر فنی و هم اقتصادی شرایط بهتری با ادامه موفقیت‌هایش در فوتبال به دست بیاورد، اما این اتفاق رخ نداد.

من کاری به دریافتی بازیکنان امروزی ندارم؛ اما واقعا رفتار بعضی بازیکنان زور دارد. اگر اینها یک‌میلیارد و دو‌میلیارد و سه‌میلیارد می‌گیرند، بازیکنان زمان ما باید ١٠‌میلیارد قرارداد امضا می‌کردند. این مسأله ناراحت‌کننده است که بازیکن وارد استقلال شده و نمی‌داند پیراهن چه تیمی را بر تن می‌کند. یکی با دمپایی به تمرین می‌رود یکی بعد از باخت دربی می‌خندد!

  بعد از دربی در پستی اینستاگرامی واکنش تندی به بازیکنان استقلال نشان دادی که بازتاب زیادی در محافل ورزشی داشت. این‌که نوشتی: «استقلال همون سگ‌دونی نیست که از اونجا واردش شدید» خیلی خیلی تند و توهین‌آمیز بود.

بازیکنان استقلال از دست من ناراحت نشوند. اگر نقدی می‌کنیم به خاطر این است که دلمان می‌سوزد. شاید بیانم بد بود اما سر حرفم هستم. پیراهن استقلال حق‌الناس است و هر کسی آن را می‌پوشد، باید به فکر مردمی باشد که زندگی‌شان این تیم است و با یک پیروزی استقلال تمام‌ مشکلات خود را فراموش می‌کنند؛ اما باخت تیم یک هفته زندگی را برایشان سخت‌تر می‌کند. علیرضا منصوریان امسال واقعا تیم بدی ساخت. خریدهای بدی انجام داد که تمامش برای نقش‌بازی کردن بود و نه برنامه‌ریزی فوتبالی! او پشت بازیکنان بزرگ تیم خود را خالی کرد؛ اشتباهات زیادی کرد و استقلال را به این روز انداخت. پارسال با جوان‌ها نیم‌فصل دوم نتیجه گرفت و امسال شروع کرد به جذب بازیکنان مسن! اصلا خودش هم نمی‌دانست چه کار دارد می‌کند. او استقلالی ساخت که امسال بعید می‌دانم حتی جزو ٥ تیم برتر لیگ هم باشد.

  از وقتی مهدی قائدی به استقلال آمده است، صحبت‌های زیادی درباره او وجود دارد. خیلی‌ها اعتقاددارند اگر او قدر خودش را نداند با سرنوشتی مشابه سایر ستاره‌های جوانی که به خاطر حاشیه فوتبالشان تباه شد، مواجه می‌شود.

استقلال تیم بزرگی است. داستان این تیم و پرسپولیس با سایر تیم‌ها متفاوت است. شما قدم به قدمی که در این دو تیم بردارید، مورد توجه و زیر ذره‌بین قرار دارید. یک روز امیر قلعه‌نوعی به من گفت که در این فوتبال خیلی زود‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کنی، دیر می‌شود! من به این حرف ایشان رسیدم. مهدی قائدی استعداد زیادی دارد؛ اما این کافی نیست. او و حتی چند بازیکن جوان دیگر استقلال باید جنبه خود را بالا ببرند. شما وقتی در استقلال و پرسپولیس هستید، افراد زیادی دور و بر شما می‌آیند. پیشنهادهای مختلفی می‌دهند. تفریحات و مسائل گوناگونی در زندگی شخصی‌تان می‌تواند به وجود بیاید که اگر حرفه‌ای نباشید و گاف بدهید، فوتبالتان نابود می‌شود. باید به قدری حواس جمع باشید که بتوانید خیلی از کارها را انجام ندهید و فقط در این صورت است که بزرگ می‌شوید و بزرگ می‌مانید.

  خودت این مسائل را رعایت کردی؟

من اشتباهات زیادی داشتم. نباید خیلی‌ کارها را می‌کردم. خیلی جاها نباید می‌رفتم. نباید به بعضی‌ها اعتماد می‌کردم و با خیلی‌ها نشست و برخاست می‌کردم. باید حرفه‌ای‌تر زندگی می‌کردم و چون اشتباهاتی داشتم تاوانش را هم با زود تمام‌شدن فوتبالم دادم. البته همان‌طور که گفتم خیلی‌ها ناعادلانه و ناجوانمردانه با دامن‌زدن به ابهامات و شایعات دروغ فوتبالم را خراب کردند. به مهدی قائدی و فوتبالیست‌های جوان استقلال می‌گویم که حواس خود را جمع کنند؛ وگرنه با سر به زمین می‌خورند.

  شفر با استقلال نتیجه می‌گیرد؟

من نمی‌دانم آقای افتخاری این مربی را کجا آورده است. بیشتر مشکلات امسال استقلال به خاطر مدیریت ضعیف افتخاری بوده است که نتوانسته شرایطی را فراهم کند که اعضای هیأت‌مدیره در کار تیم نگذارند. کجای دنیا دیده‌اید که اعضای هیأت‌مدیره آن‌قدر مصاحبه داشته باشند؟ افتخاری تا قبل از استقلال در فدراسیون و رئیسش کفاشیان بود که همیشه به همه چیز می‌خندید! در زمان ناصرخان حجازی هم اعضای هیأت‌مدیره بشدت علیه او خیانت کردند و آقای فتح‌الله‌زاده هم پشت ناصرخان را خالی کرد؛ اصلا دلیل اصلی بیماری ناصرخان رفتارهای زشت و زننده‌ای بود که با ایشان شد. استقلال به خاطر بزرگ و مردمی‌بودنش به مدیر و مربی بزرگتری احتیاج دارد. شما نگاه کنید بعد از منصوریان چه اسم‌هایی مطرح شد و درنهایت چه انتخابی انجام دادند. شفر وقتی پیشنهاد را دریافت کرد با سر به استقلال آمد وگرنه باید خانه‌نشین می‌شد. اتفاقات درون تیم و ماجرای انتخاب دستیار و رفتارها با بازیکنان تیم و کنارگذاشتن مجتبی جباری به خوبی نشان می‌دهد که مدیران باشگاه شفر را در مشت خودشان نگه داشته‌اند تا تمام دستورات آنها را اجرایی کند. آقای افتخاری شما کسی بودید که قبول کردید جباری به استقلال بازگردد! با نام و اعتبار او بازی کردید و می‌بینید که هوادار در مقابل‌تان ایستاده است.

  اما خیلی‌ها به نتیجه گرفتن استقلال با شفر امیدوار هستند.

ببینید او تیمی را در اختیارگرفته که چند نفر از بازیکنانش اصلا در حد و اندازه‌های نام استقلال نیستند. او یک مربی آلمانی است اما ابزار لازم را برای اجرایی‌کردن برنامه‌هایش ندارد. این تیم را منصوریان آن‌قدر بد بست که مهاجم خوب ندارد و در خط میانی هم آن‌قدر ترافیک بازیکن زیاد است که خود به خود با بازی‌نکردن بازیکنان حاشیه درست می‌شود. من فکر می‌کنم با احساسات و شعور مردم بازی کردند. با این حال چاره‌ای جز حمایت نداریم. اگر هم حرفی می‌زنیم برای این است که آقایان بدانند پیشکسوت و هوادار آن چیزی نیستند که آنها فرض می‌کنند!



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی