نایک طرفدار حجاب؛ لباس های مخصوص نایک برای زنان ورزشکار مسلمان! عکس
 مجله تایم، حجاب ورزشی نایک برای قهرمانان محجبه را را یکی از اختراعات مهم ٢٠١٧ معرفی کرد.

نایک طرفدار حجاب Nike Pro Hijab

لباسهای شرکت نایک برای زنان ورزشکار مسلمان (Nike Pro Hijab) «نایک طرفدار حجاب» نام دارد.

منال رستوم، زن دونده مصری یکی از اولین کسانی است که از این لباس استفاده کرده است. وی در فیسبوک کمپینی برای حمایت از زنان محجبه ورزشکار به راه انداخته بود، درباره این لباسها گفت: «ورزش کردن با حجاب کار سختی است، اگر جنس لباستان سنگین باشد، بیش از حد عرق می کنید. اگر خیلی سبک باشد، احتمال دارد حین مسابقه از سرتان بیفتد. اگر درست بسته نشود، ممکن است احساس خفگی کنید»

بر خلاف لباس‌های مشابه دیگر، در این لباس‌ها از پارچه‌های سبک و قابل تنفس استفاده شده است که مانع از تعریق زیاد ورزشکار می‌شوند، به پوست او اجازه تنفس می دهد و رطوبت را جذب نمی کند.


نایک طرفدار حجاب ورزشکاران زن مسلمان

نایک طرفدار حجاب ورزشکاران زن مسلمان

نایک برای زنان محجبه از کجا آمد؟

کمپانی نایک سال گذشته میلادی تولید لباسهای ورزشی حرفه ای مخصوص زنان ورزشکار مسلمان را ورزشکاران زن مسلمان را آغاز کرده بود.

هدف از این نوآوری نایک که «نایک‌های طرفدار حجاب نام دارد» حمایت بیشتر از زنان ورزشکار محجبه و حضور آنها در مسابقات بین‌المللی بود. پس ازآن قرار شده بود که تولید این لباسها بطور حرفه‌ای‌تر دنبال شود.

محصول جدید نایک که در یکی از غولهای تولید کننده البسه ورزشی است، کمک خواهد کرد سهم بازارش را در کشورهای مسلمان خاورمیانه افزایش بدهد.

آمنه الحداد، وزنه بردار اهل امارات متحده عربی که در مسابقات المپیک تابستانی ریو دو ژانیرو شرکت کرده بود، یکی از منابع الهام شرکت نایک برای طراحی این لباسها بوده است.
وقتی این وزنه بردار اهل دوبی با حجاب در کمپ تمرینی شرکت نایک، خود را برای مسابقات المپیک آماده می کرد، طراحان این شرکت تصمیم گرفتند راهی پیدا کنند که وی در عین حفظ حجاب اسلامی، عملکرد بهتری داشته باشد.

لباسهای نایک برای زنان محجبه قرار است بهار سال آینده وارد بازار بشود. اما تاکنون زهرا لاریف‌، اسکیت باز روی یخ اهل امارات متحده عربی است که تا کنون از این لباسها استفاده کرده است.

منتقدان مد اسلامی

شرکت نایک اولین شرکتی نیست که لباسهای مخصوصی برای زنان محجبه طراحی کرده است. نمونه های دیگر می توان به کلکسیون «آبایا»ی شرکت دولچه گابانا ، یا مایوهای مارکس اند اسپنسر اشاره کرد.

ارائه کلکسیون مخصوص زنان باحجاب از سوی شرکت‌ها و طراحان غربی تاکنون با انتقادهای زیادی رو‌به‌رو شده است. عده ای از فمینستها مثل الیزابت بدنتر، جامعه شناس و روشنفکر فرانسوی خواستار تحریم این لباسها شده بود.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: euronews.com