داستان یک طلاق عاطفی؛ جدایی کارلوس کی روش از مهدی تاج!
آن‌چه در این گزارش می‌خوانید روایتی نزدیک به واقعیت است از یک قهر بزرگ فوتبالی در مسکو که بین کارلوس کی روش و مهدی تاج رخ داده است.

دلخوری های کارلوس کی روش از مهدی تاج

باورنکردنی؛ این بهترین واژه‌ای است که می‌توان برای مراسم قرعه‌کشی جام جهانی به کار برد. غیرقابل باورتر از لحظه‌ای که کافو، ستاره برزیلی قرعه ایران را از گوی بیرون آورد. همه چیز شوکه‌کننده بود. از همان شب قبل از قرعه‌کشی، وقتی که برای اولین بار کارلوس کی‌روش حاضر نشد با خبرنگاران ایرانی مصاحبه کند. دعواهای همیشگی فوتبال ایران شاید برای خیلی از ما دیگر تازگی نداشته باشد اما این‌بار در سطح بین‌المللی و پیش چشم بزرگترین رسانه‌ها و مربیان دنیا و میهمانان ویژه فیفا، این اتفاق شاید کمی دردناک‌تر بود.

کارلوس کی‌روش، دل پردردی داشت وقتی به مسکو رسیده بود. او حرف‌های نگفته زیادی داشت که می‌خواست در قالب نگفتن بیان‌شان کند. می‌خواست فریادشان بزند اما بگوید هیچ نمی‌گویم! تقریبا کاری که به درستی هم انجامش داد. او هر آنچه می‌خواست گفت اما هیچ نگفت. مصاحبه نکرد، نایستاد و پاسخ‌گوی روزنامه‌نگاران ایرانی نشد چون می‌خواست فریادی را به گوش مردم ایران برساند که برایش یک درد بود.

سرمربی مثل همیشه تیزهوشانه خود را در موقعیتی قرار داد که هم حرف‌هایش را بزند، هم گلایه‌هایش را بگوید و هم بگوید کاری نکرده است. او از تاج شاکی بود و از کل دستگاه ورزش ایران و گلایه‌هایی را می‌خواست بیان کند که در این مدت به شدت رنجش می‌داد. همه چیز از همان دعوای معروف با برانکو شروع شده بود و همینطور روی هم انباشته شده بود.

حالا دیگر دشمنی به نام اسدی وجود ندارد اما برانکو و تیمش در فدراسیون فوتبال برای او دشمنان بزرگی هستند به خصوص که این اواخر با فشارهای انجام گرفته از سوی برخی مقامات دولتی در ورزش، جریمه‌ای سنگین برای سرمربی در نظر گرفته‌اند. جریمه‌ای که او آن را نمی‌پذیرد و می‌گوید منصفانه نیست. کی‌روش از همان شب اول می‌خواست بگوید که از سیستم آماده‌سازی تیم ملی راضی نیست. این حرف را البته نه از مسکو که خیلی قبل‌تر از این، از زمان صعود تیم ملی به جام جهانی 2018 اعلام کرده بود.

ابتدا بعد از بازی با سوریه با روی خوش روبه‌روی خبرنگاران نشست و کلی از برنامه‌هایش گفت. اما طبق معمول هیچ چیز آنطور که فکر می‌کرد پیش نرفت. او فکر می‌کرد صعود هیجان‌انگیز به جام جهانی برای او و شاگردانش پاداش چشم‌گیری خواهد داشت اما اتفاقی نیفتاد تا او ناراضی باشد. بعد از بازی با کره بود که مشی کارلوس کمی انتقادی‌تر شد و مصاحبه‌های تندی انجام داد. این مصاحبه‌ها نه تنها منجر به گرفته شدن حق ملی‌پوشان بعد از صعود نشد که بدتر کار را برایشان دشوار کرد. جریمه‌های متوالی که در راس آنها جریمه 50هزاردلاری او برای مصاحبه علیه وزیر بود حسابی کارلوس را شوکه کرد و البته خشمگین.


این اما تمام ماجرا نبود؛ در مسیر آماده‌سازی برنامه‌های تیم ملی، بازی‌های تدارکاتی کارلوس کی‌روش آنطور که می‌خواست پیش نرفت. به او گفته شد تنها همان بازی‌هایی را باید انجام دهد که فدراسیون تنظیم می‌کند. اردوی اروپایی اخیر تیم‌ملی پس از بازی روسیه بدون نظر مستقیم کارلوس ‌کی‌روش برگزار شده بود و این حسابی سرمربی را دلخور کرده است.

کارلوس ارتباط با تاج را یک شب مانده به قرعه‌کشی شبیه طلاق دانست و گفت هیچ دیالوگی با هم ندارند. این را می‌شد در مراسم قرعه‌کشی به وضوح دید. بیش از سه ساعت آن دو در کنار هم در سالن نشستند و کلامی با یکدیگر حرف نزدند. یکی یک طرف را نگاه می‌کرد و آن یکی فقط جلو را.

کی‌روش در تمام این مدت با خیلی از مربیان و روسای فدراسیون کشورهای دیگر که اطرافش نشسته بودند، هم‌کلام شد اما با تاج صحبت نکرد. البته مهدی تاج سعی می‌کند مثل همیشه سیاستمدارانه صحبت کند و بگوید: همدیگر را دیدیم، اتفاقا قبل مراسم روبوسی گرمی هم با هم داشتیم اما در سالن به این دلیل که من زبان بلد نیستم نمی‌توانستیم با هم صحبت کنیم. گفته‌ای که به نظر نمی‌رسد خیلی واقعی باشد به این دلیل که این دو در سالن هتل کراون با فاصله زیاد از هم ایستاده بودند. یکی وسط لابی و دیگری پشت آسانسور و روی یک مبل. تقریبا برای اینکه با هم روبه‌رو نشوند دور سالن را دور می‌زدند تا دور از چشم یکدیگر کارهایشان را انجام بدهند. در این میان بیشتر واسطه‌ها بودند که صحبت می‌کردند. واسطه‌هایی از دل کادر فنی و حتی ایرانی‌های خارج از کشور که فیفا را می‌شناسند.

حرف‌های کارلوس کی‌روش بعد از قرعه‌کشی و انتقاد صریح او از مهدی تاج و آنچه گفته بود رئیس فدراسیون را در حالت دفاعی بیشتری قرار داد. تاج باورش نمی‌شد کی‌روش بعضی حقایق را گفته باشد. اینکه از او خواسته بودند که برای اینکه بتوانند کمک مالی بگیرند حتی از معاون رئیس جمهور درخواست کنند. اسحاق جهانگیری از دوستان نزدیک به مهدی تاج است و بعد از صعود تیم ملی و البته بعد از مصاحبه معروف کی‌روش درباره برنامه‌های تیم ملی وعده کمک 15میلیاردی برای آماده‌سازی تیم ملی را داده بود. مبلغی که تاکنون ریالی از آن محقق نشده است.

بعد از صعود هم خبری از پاداش‌های دوره احمدی‌نژاد نبود؛ نه مجوزی و نه پول ویژه‌ای نه اتفاقی که بشود گفت باعث رضایت ملی‌پوشان خواهد شد. چیزی که آنها باور داشتند با صعود به جام جهانی برای دومین بار متوالی حتما برایشان محقق خواهد شد. حتی پاداش‌های 50میلیون تومانی صعود هم مشخص نیست به طور کامل پرداخت شده باشد یا نه و یا چه کسی آن را داده است. البته در دولت جدید بنا بر آن شده که به جای پاداش‌های فراقانونی مثل مجوز خودرو، همان پاداش قهرمانان را در پایان همان سال پرداخت کنند و احتمالا باید ملی‌پوشان فوتبال هم اگر اتفاقی نیفتد در پایان امسال هر کدام 300میلیون تومان به عنوان پاداش صعود بگیرند. چیزی که از نظر این دولت یک قانون است اما ملی‌پوشانی که در دولت قبل عادت کرده بودند مزایای پاداشی ویژه بگیرند شاید کمی برایشان سخت باشد. آنها که خود را قهرمانان ملی می‌دانند و فکر می‌کنند باید امتیازهای ویژه بگیرند.

کی‌روش اما رودرروی خبرنگاران از نامه اخیر تاج به خود پرده برداشت. پس از نامه معروف تاج که براساس آن سرمربی را از مصاحبه منع کرده بود، نامه جدیدی را روز گذشته از طریق روابط بین‌الملل فدراسیون در تهران برای سرمربی فرستاده بود. نامه‌ای که خود تاج کمی آن را تند و محکم و البته براساس بندهای قرارداد می‌داند. تاج می‌گوید ما به او گفتیم براساس بندهای قراردادت هر مصاحبه فنی‌ای می‌توانی انجام بدهی؛ فرقی ندارد با رسانه‌های داخلی یا خارجی، اما آنچه مهم است این است که تنها باید فنی باشد و نمی‌توانی درباره ارکان فدراسیون فوتبال، دولت و دیگران صحبت کنی. چیزی که کارلوس کی‌روش خیلی سریع برایش بهانه‌ای تراشید.

نامه‌ای که دقیقا در بین مراسم قرعه‌کشی به دست او رسیده بود و همان‌جا آن را خوانده بود، بعد از پایان مراسم قرعه‌کشی و در گفت‎وگو با خبرنگاران این‌گونه به چالش کشید: به من ایمیل زدند و می‌گویند تنها باید فنی صحبت کنی ولی من این را درک نمی‌کنم و نمی‌دانم رئیس فدراسیون دقیقا از من چه می‌خواهد؟ آیا من باید تنها درباره تکنیک تیم حرف بزنم؟ پس چرا از من می‌خواهند مصاحبه کنم و از معاون رئیس‌جمهور بخواهم به تیم کمک کند؟ آیا این فنی است که سرمربی تیم ملی بگوید برای چنین رخداد مهمی مثل جام‌جهانی آن هم در چنین گروه سختی نیاز به بازی آماده‌سازی داریم؟ کدام مورد از نظر دوستان فنی می‌شود؟ من اصلا نمی‎خواهم فدراسیون فوتبال را به زحمت بیندازم برای همین سعی می‌کنم حرف نزنم. چیزی از نظر من تغییر نکرده.

او با گفتن این جملات و با موجی که به راه انداخت سالن را ترک کرد. بعد از آن در لابی هتل باز با رسانه‌های خارجی مصاحبه کرد و باز نمی‌خواست با رسانه‌های فارسی مصاحبه کند. کمی دورتر از او مهدی تاج نشسته بود و همه چیز را زیرنظر داشت. سعی می‌کرد با کمک گرفتن از واسطه‌هایی مثل ایرانیان حاضر در فیفا و بحث رسانه کمی بتواند دیالوگ مشترکی با کی‌روش پیدا کند. البته هر دو سعی می‌کردند دور از هم باشند تا ارتباط مستقیم کلامی بین‌شان اتفاق نیفتد. هر بار یکی از نزدیکان کی‌روش چند دقیقه‌ای با رئیس فدراسیون حرف می‌زد، حرف‌ها منتقل می‌شد و همچنان فضا تیره و تار بود. از یک سو دو طرف می‌خواستند خیلی جدی رابطه را به سمتی ببرند که خودشان پیروز باشند از سوی دیگر می‌‌دانند که در کنار هم نبودنشان چقدر می‌تواند این مسیر بزرگ و سخت پیش روی تیم ملی را به چالش بکشاند.

کارلوس البته به سیم آخر زده. او گفته حرف‌هایش را می‌زند، سکوت نمی‌کند حتی اگر به قیمت اخراجش تمام شود. حرف‌های کارلوس درباره معاون اول رئیس‌جمهور خیلی زود با بازخورد مقامات دولتی همراه شده است. بلافاصله وزیر ورزش دراین‌باره از فدراسیون فوتبال توضیح خواسته و از مهدی تاج خواسته بگوید این حرف‌ها یعنی چه. اگر مثل دفعات قبل قرار باشد برای این اتفاق راهکاری درنظر بگیرند یعنی 50هزاردلار جریمه دیگر برای سرمربی. چیزی که می‌تواند مسیر تیم ملی را به سمت جدایی از مرد پرتغالی پیش ببرد. مردی که تقریبا همه بزرگان فوتبال دنیا به او احترام می‌گذارند و موفقیت‌های اخیر تیم ملی را از آن او می‌دانند.

لوپتکی سرمربی تیم ملی اسپانیا، یعنی سرمربی یکی از بهترین تیم‌های حال حاضر دنیا وقتی داشت با خبرنگاران پرتغالی و اسپانیایی صحبت می‌کرد جمله عجیبی گفت. چیزی که آنتیا خبرنگار رادیوی ملی اسپانیا از مادرید درباره‌اش می‌گوید: سرمربی تیم ملی ما درباره پرتغال و مراکش گفت ما با دو تیم هم خانواده از نظر فرهنگ بازی می‌کنیم اما ایران خیلی خطرناک است با داشتن کارلوس کی‌روش. باید از این تیم ترسید. خبرنگار اسپانیایی تاکید می‌کرد لوپتگی بیش از همه در این گروه برای بازی با ایران ترس داشت.

قبل از این هم سن پائولی سرمربی تیم ملی آرژانتین گفته بود: اصلا دوست ندارد مقابل تیم سخت‌کوش و دفاعی ایران بازی کند چون 4سال قبل که تیم ملی کشورش در گروه ایران بود روزهای سختی را تجربه کرده بود. از سوی دیگر سانتوس سرمربی تیم ملی پرتغال بود که تاکید ویژه داشت بر اینکه بازی با ایران برای‌شان خیلی دشوار خواهد بود. او که رفاقتی دیرینه و صمیمی با کارلوس کی‌روش دارد می گوید واقعا بازی با ایران دشوار است. همه این دشواری البته زمانی خواهد بود که ایران خوب تمرین کرده باشد و تدارک خوبی دیده باشد. چیزی که کارلوس کی‌روش برای تیم ملی می‌خواهد.

مهدی تاج اما می‌گوید: قرار نیست مسائل به همین شکل ادامه پیدا کند. او می‌گوید: ما بیش از دو میلیون دلار هزینه کرده‌ایم و کمپ لوکوموتیو مسکو را برای تیم ملی گرفته‌ایم که بهترین کمپ مسابقات است و پیش از ما ایتالیایی‌ها رزروش کرده بودند اما چون نیامدند حذف شده. او می‌گوید این پول پرداخت شده. و روزهای هفتم و یازدهم فروردین دو بازی خیلی خوب با تیم‌های حاضر در جام جهانی خواهیم داشت. بازی‌ای که قرار است از جنس تیم‌هایی باشد که ایران با آنها مسابقه خواهد داد. یک تیم اروپایی خیلی قوی و یک تیم از آمریکای لاتین که سبک فوتبالش با پرتغال یا اسپانیا قابل شبیه‌سازی باشد. او درباره گپ کوتاه با اروگوئه‌ای‌ها صحبت کرده اما احتمالا گزینه‌های دیگری هم در پیش خواهند بود. گزینه‌های دیگری مثل برزیل، آرژانتین، آلمان و حتی انگلیس. البته تیم‌هایی که باید دید حاضر به بازی با ایران خواهند شد.

کارلوس کی‌روش دست از گلایه برنمی‌دارد. او گروه تیم ملی را یک گروه هیجان‌انگیز می‌داند و می‌گوید حداقل با این قرعه مردم ایران که دوست داشتند بازی با تیم‌های بزرگ را تجربه کنند به آرزوی‌شان می‌رسند و البته رئیس فدراسیون فوتبال می‌تواند با خیال راحت پول‎هایش را نگاه دارد. رئیسی که به زعم کارلوس کی‌روش برای همه تیم‌های ملی در حال حاضر وقت می‌گذارد الا تیم بزرگسالان. ماجرا این است که بازی‌ها و اردوهای اخیر تیم ملی را خود فدراسیون برنامه‌ریزی کرده و کارلوس تنها مجری اتفاقات بوده. چیزی که به مذاق سرمربی تیم ملی چندان خوش نیامده. البته تاج می‌گوید مثل همیشه نظر سرمربی مهم است. او اعتقاد دارد تیم ملی ایران با کارلوس کی‌روش می‌تواند از همین گروه هم صعود کند و می‌گوید شک نداشته باشید از نظر فنی کارلوس کی‌روش از همه مربی‌هایی که به جام جهانی رسیده‌اند بهتر است. بهترین مربی دنیا را داریم و نه تنها برای الان که باید برای 4سال آینده هم کنار تیم ملی باشد. منتهی ما همیشه امیدواریم که او کمی خوش‌اخلاق‌تر باشد. باید ببینیم چطور می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. از نظر ما قرارداد فی‌مابین باید اجرا شود و من همیشه از کی‌روش تعریف و حمایت کرده‌ام و باز هم می‌کنم. شک نکنید که اوضاع اینطور نمی‌ماند، همین حالا هم خیلی اختلاف خاصی نیست و سعی می‌کنیم بهتر هم بشود. اگر ما به او ایمیل می‌زنیم به این دلیل است که می‌خواهیم همه چیز مکتوب و مشخص باشد و اینطور نیست که مشکلی داشته باشیم.

او اینها را می‌گوید اما باور به اینکه قرار است همه چیز خوب پیش برود در دل سرمربی وجود ندارد. کی‌روش باورش به رئیس فدراسیون و دیگر ارکان فدراسیون را از دست داده و فکر می‌کند خیلی از حرف‌ها و وعده‌هایی که گفته می‌شود هرگز عملیاتی نخواهند شد و ابایی ندارد که این دلخوری را بیان کند. با این وجود تجربه نشان داده بعد از هر دعوا کی‌روش به بخشی از خواسته‌هایش می‌رسد و بعد دوباره همه چیز از نو شروع می‌شود.

باید امیدوار بود که تیم ملی این بحران را پشت سر بگذارد. روزهای مسکو، روزهای خوبی برای فوتبال ایران نبود. قرعه سخت، مسیر دشوار و این تصاویر نه چندان خوشایند از اختلاف میان سرمربی و ارکان فدراسیون فوتبال که حالا این سختی مسیر و این رویای صعود به مرحله بعد جام جهانی که با چالش روبه‌رو شده است سبب هم‌دلی مجدد شود. وزارت ورزش در این میان می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد. اینکه بتواند وعده‌های داده شده برای تیم ملی را عملی کند و البته چالش‌های جدید پیش روی تیم ملی و سرمربی قرار ندهند. اینکه بتوانند مسیری را برای دیالوگ پیدا کنند، بهترین راهکار برای فدراسیون فوتبال ایران خواهد بود. اینکه دیگر نیاز نباشد تاج و کی‌روش با ایمیل با یکدیگر صحبت کنند. چیزهایی که خیلی عادی است و به نظر می‌رسد هنوز پس از 6سال به ادبیات مشترک میان سرمربی و ارکان فدراسیون فوتبال نرسیدیم.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir