گرفتگی عضلانی
متخصص فیزیوتراپی معتقد است که دوندگان، دوچرخه سواران و حتی افرادی که منظم ورزش می‌کنند نیز مستعد ابتلا به کرامپ یا گرفتگی عضلانی هستند.
دکتر ابراهیم عباسی، متخصص فیزیوتراپی درباره کمبود مایعات و املاح بدن و ارتباط آن با گرفتگی عضلات اظهار کرد: عضلات یا ماهیچه های بدن باعث حرکات مختلف ما می‌شوند. این عضلات علاوه بر اینکه باید به خوبی منقبض شوند،‌ باید بتوانند به موقع و به اندازه کافی شل شوند. اما هنگامی که عضلات بعد از انقباض شل نمی‌شوند و به حالت استراحت خود بر نمی‌گردند، کرامپ یا اسپاسم و گرفتگی عضلانی ایجاد می‌شود.

وی افزود: برای اینکه عضلات عملکرد مناسبی داشته باشند لازم است که یون‌هایی نظیر سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلر در تعادل باشند. اگر این عناصر به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشند و یا در تعادل نباشند، مشکلاتی در انتقال پیام عصبی و روند انقباض و انبساط عضله ایجاد می‌شود. بنابراین هر عاملی که بر هم زننده تعادل در املاح بدن باشد در ایجاد گرفتگی عضله می‌تواند مؤثر باشد. به عنوان مثال بارداری، برخی بیماری‌های خاص مثل بیماری‌های کلیوی، اسهال و استفراغ و مصرف برخی داروها بدلیل اینکه بر مقدار جذب املاح و مواد معدنی تأثیر می‌گذارند می‌توانند منجر به گرفتگی عضله شوند.

عباسی اضافه کرد: کرامپ های عضلانی در افراد میانسال و مسن و در بین ورزشکاران شایع است. دوندگان و دوچرخه سواران نیز بدلیل تعریق، املاح زیادی را از دست می‌دهند که ضمن از دست دادن مایع و کاهش حجم خون، اکسیژن کافی به عضلات نمی‌رسد، در نتیحه عضلات با کمبود اکسیژن دچار گرفتگی می‌شوند. همچنین هنگامی که عضله ای به مدت طولانی منقبض می‌شود بدلیل خستگی و کاهش انرژی دچار گرفتگی می‌شود که چنین گرفتگی‌هایی معمولاً در عضلات پشت ساق پا، گردن، کمر و شانه اتفاق می‌افتد.

متخصص فیزیوتراپی در پایان با تاکید به این نکته که در صورت بروز گرفتگی عضلانی به هنگام فعالیت باید از ادامه فعالیت اجتناب کرد، توصیه می‌کند که افراد عضلات خود را به مدت طولانی منقبض نگه ندارند. هم‌چنین نوشیدن مایعات و جبران املاح از دست رفته بدن در رفع گرفتگی‌های عضلانی مؤثر است. کشش، ماساژ و گرم کردن عضله ای که دچار گرفتگی شده به شل کردن آن کمک شایانی می‌کند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
کاهش کارایی ورزشکاران با مکمل ویتامین C و E
ورزش کردن در حالت سرماخوردگی
روش های ساده برای افزایش حجم عضلانی
جوان‌ ترین اسکیت‌ باز جهان+ عکس
توپ جدید آمبرو 2014+ تصاویر