گرفتگی عضلانی
متخصص فیزیوتراپی تاکید کرد: دوندگان و دوچرخه سواران و حتی افرادی که منظم ورزش می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به گرفتگی (کرامپ) عضلانی هستند.
دکتر ابراهیم عباسی در رابطه با عوامل اسپاسم و گرفتگی عضلانی خاطرنشان کرد: هنگامی که عضلات بعد از انقباض شل نمی‌شوند و به حالت استراحت خود بر نمی‌گردند، کرامپ یا اسپاسم و گرفتگی عضلانی ایجاد می‌شود.

وی افزود: برای اینکه عضلات عملکرد مناسبی داشته باشند لازم است که یون‌هایی نظیر سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلر در تعادل باشند. اگر این عناصر به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشند و یا در تعادل نباشند، مشکلاتی در انتقال پیام عصبی و روند انقباض و انبساط عضله ایجاد می‌شود. بنابراین هر عاملی که بر هم زننده تعادل در املاح بدن باشد در ایجاد گرفتگی عضله می‌تواند مؤثر باشد. به عنوان مثال بارداری، برخی بیماری‌های خاص مثل بیماری‌های کلیوی، استفراغ، اسهال و مصرف برخی داروها بدلیل اینکه بر مقدار جذب املاح و مواد معدنی تأثیر می‌گذارند می‌توانند منجر به گرفتگی عضله شوند.

این متخصص فیزیوتراپی با تاکید به این نکته که کرامپ های عضلانی در افراد میان سال، مسن و در بین ورزشکاران شایع‌تر است؛ تصریح کرد: دوندگان و دوچرخه سواران و حتی افرادی که منظم ورزش می‌کنند مستعد ابتلا به کرامپ هستند، چرا که این افراد به دلیل تعریق، املاح زیادی را از دست می‌دهند که ضمن از دست دادن مایع و کاهش حجم خون، اکسیژن کافی به عضلات نمی‌رسد که عضلات با کمبود اکسیژن دچار گرفتگی می‌شوند. البته چنین گرفتگی‌هایی معمولاً در عضلات پشت ساق پا، گردن، کمر و شانه اتفاق می‌افتد.

وی در پایان با اشاره به این نکته که در صورت بروز گرفتگی عضلانی به هنگام فعالیت باید از ادامه فعالیت اجتناب کرد،‌ توصیه کرد که افراد عضلات خود را به مدت طولانی منقبض نگه ندارند. هم‌چنین نوشیدن مایعات و جبران املاح از دست رفته بدن در رفع گرفتگی‌های عضلانی مؤثر است.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
حرکات کششی در منزل+ تصاویر
پنج حرکت برای عضلات ران
درمان قوز پشتی با ورزش+ تصاویر
سیزده بدر قد بلندهای ایران+ عکس
هرتابرلین مشتری جدید دژاگه