اختلالات شایع در زنان
بررسی‌ها نشان داده است که یک‌سوم زنان ورزشکار سه‌گانه اختلالاتی در ناحیه لگن خاصره و دیافراگم دارند.
بر اساس مطالعات جدید انجام شده در دانشگاه لوپولا، زنانی که ورزش سه‌گانه انجام می‌دهند در معرض خطر ضعیف شدن ماهیچه لگن خاصره (دیافراگم)، کم شدن انرژی بدن، نامنظم شدن قاعدگی و اختلال در تراکم استخوان هستند. یکی از محققان در این‌باره می‌گوید: رشته‌هایی مانند سه‌گانه محبوبیت زیادی دارند اما تاکنون اطلاعات زیادی راجع به تأثیر این نوع ورزش‌ها با شدت زیاد و فعالیت شدید بر سلامت لگن خاصره جمع‌آوری نشده است.

نتایج تحقیقات انجام شده در جلسه‌ی جامعه‌ی پزشکی زنان آمریکا مطرح شد.

بررسی‌ها نشان داده است که یک‌سوم زنان ورزشکار سه‌گانه از اختلالات در ناحیه دیافراگم رنج می‌برند. این اختلالات عبارتند از: نداشتن کنترل ادرار و روده و پایین افتادگی دیافراگم. نداشتن تغذیه مناسب نیز یکی دیگر از دلایل این اختلالات است.

در این بررسی‌ها 311 زن ورزشکار بین 35 تا 44 سال مورد بررسی قرار گرفتند. بیشتر این ورزشکاران جزو تیم‌های ورزشی بودند و به طور مداوم ورزش سه‌گانه انجام می‌دادند. این افراد به‌طور متوسط 3.7 روز در هفته می‌دویدند، 2.9 روز در هفته دوچرخه‌سواری می‌کردند و 2.4 روز در هفته شنا می‌کردند. 16 درصد این افراد مشکل کنترل ادرار داشتند، 37.4 درصد آن‌ها اضطراب داشتند، 28 درصد این افراد مشکل کنترل روده داشتند و 5 درصد آن‌ها دچار افتادگی دیافراگم شده بودند.

22 درصد این افراد مشکل در برنامه‌ریزی تغذیه داشتند، 24 درصد آن‌ها قاعدگی نامنظم و 29 درصد آن‌ها مشکل در ناحیه استخوان داشتند.

با وجود اینکه این مشکلات در زنان ورزشکار سه‌گانه بسیار رایج است، غالباً نادیده گرفته می‌شوند. پزشکان باید آگاه باشند که این مشکلات در ورزشکاران چه اندازه شیوع دارد و راهی برای جلوگیری از این مشکلات و درمان آن‌ها به کار گیرند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
بازیکنان ایران اندازه فوتبالیست‌ های زن می‌دوند!
پیروزی تکنولوژی بر استعداد!
نکات ورزش در ماه مبارک رمضان
كری خوانی بهنوش بختیاری در مراسم پرسپولیس + عكس
مدل موی بازیکنان پرسپولیس + عکس