فصل گرما
یک متخصص تغذیه توصیه کرد که ورزشکاران با توجه به سوخت‌ و‌ ساز بالا در فصل گرما از میان وعده در بین ناهار و شام استفاده کنند.
دکتر غیاثوند درباره‌ی تغذیه ورزشکاران در فصل گرما و رژیم غذایی مناسب اظهار کرد: در فصل تابستان بزرگتین نگرانی درباره‌ی تغذیه و تأثیر آن بر عملکرد ورزشکاران، وضعیت دفع زیاد آب و الکترولیت‌هاست چون به‌خاطر گرمای بالا و تعریق زیاد، آب و الکترولیت‌ها یعنی سدیم و پتاسیم ازبدن ورزشکار دفع می‌شود.

او ادامه داد: برای جایگزینی آب از دست رفته توصیه می‌شود ورزشکاران دست کم 12 لیوان آب مصرف کنند که این تقریباً یک و نیم برابر فصل‌های سرد است. ضمن اینکه در مصرف غذا بهتر است از نمک بیشتری استفاده کنند. در فصل گرما کاهش وزن هم اتفاق می‌افتد که طبیعی است چون متابولیسم پایه کمی افزایش دارد و سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود که این به دلیل آن است که انرژی دریافتی صرف تولید حرارت می‌شود.

غیاثوند برای به حداقل رسیدن این کاهش وزن توصیه کرد: برای اینکه تأثیرات این پدیده‌ طبیعی کاهش وزن به حداقل برسد بهتر است دو میان وعده بین ناهار و شام مصرف شود تا کمبودها جبران و از دست رفتن وزن پیشگیری شود. بهتر است میان‌وعده‌ها عمدتاً کربوهیدراتی باشند مثل چند قاشق برنج، ماکارونی و یا سیب‌زمینی آب‌پز.

وی درباره مصرف زیاد آب و ایجاد کم‌اشتهایی بیان کرد: با توجه به تعریق زیاد، مایعات سریع بدن را ترک می‌کنند به‌خصوص مایعات خنک زمان ماندگاری حداکثر 5 دقیقه‌ای در معده دارند و به‌همین دلیل به ورزشکاران توصیه می‌شود که بین 10 تا 15 دقیقه پس از مصرف آب، غذا بخورند تا اشتها داشته باشند.

غیاثوند با اشاره به اینکه مصرف نوشیدنی‌های ورزشی بهتر از نوشابه‌های انرژی‌زا است، اضافه کرد: نوشیدنی‌های ورزشی 8 درصد قند دارند که بهترین حالت است. نوشیدنی‌های ورزشی به دو دسته کافئین دار و بدون کافئین تقسیم می‌شوند که ترکیب آن‌ها عمدتاً کربوهیدرات‌هایی مثل سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم دارند و ویتامین‌هایی مثل C و B یک در آن‌ها وجود دارد که هم به صورت پودر و هم به صورت آماده از بازار می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

این متخصص تغذیه در پایان اظهار کرد: نوشابه‌های انرژی‌زا جز کربوهیدرات، املاح و کافئین دارند که کافئین بالا مثل تیغ دولبه عمل می‌کند چون علاوه بر اینکه باعث افزایش عملکرد می‌شود اما باعث از دست رفتن آب بدن خواهد شد و به همین دلیل توصیه می‌شود که از نوشیدنی‌های ورزشی به جای نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده شود.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
راه‌های درمان آسیب دیدگی‌ شانه
اختلالات شایع در زنان ورزشکار سه‌گانه
بازیکنان ایران اندازه فوتبالیست‌ های زن می‌دوند!
آرزویی که عمران زاده و رحمتی بر آورده کردند + عکس
عضله ای ترین فوتبالیست دنیا + تصاویر