تنیس بازان
تنیس بازان حرفه‌ای در مسابقه به هنگام بازدم صدا تولید می‌کنند این حرکت کارایی آنها را افزایش می‌دهد.
در 15 الی 10 سال اخیر در مسابقات تنیس حرفه‌ای سر و صدای بیشتری از زمین بازی به گوش می‌رسد. تنیس بازان با هر حرکت راکت تنیس خود جیغ و فریاد می‌کشند.

"جول فیش"، مدیر مرکز روانشناسی ورزشی در فیلادلفیا در این باره می‌گوید : در سال‌های اخیر تنیس بازان به هنگام مسابقه سر و صدای بیشتری تولید می‌کنند. این مساله در تنیس بازان جوان‌تر نیز دیده می‌شود. متخصصان معتقدند که جیغ و فریاد به هنگام مسابقه ورزشکاران را از نظر فیزیکی و روحی به اوج می‌رساند.

سوال اینجاست که آیا این قضیه می‌تواند کارایی آنها را افزایش دهد؟

بررسی‌ها نشان داده است تنیس بازان دانشگاه اگر به هنگام حرکات راکت سر و صدا تولید کنند سرویس و ضربه‌ها را با سرعت پنج مایل بر ساعت سریع‌تر می‌زنند. این مساله به جنسیت ارتباطی ندارد.

"او کونل"، استاد فیزیوتراپی از دانشگاه تگزاس می‌گوید: این مساله شاید برای تماشاگران آزار دهنده باشد، اما برای تنیس بازان فایده دارد. هنگامی که ورزشکاران در بازدم صدا تولید می‌کنند قدرت آنها افزایش می یابد. به علاوه تولید صدا در بازدم نشان می‌دهد که عملیات تنفس به درستی انجام می‌شود. هنگامی که فشار بر ورزشکار بیشتر است و انرژی بیشتری به دلیل ترشح آدرنالین تولید می‌شود. صدای باز دم نیز شدیدتر می‌شود. این مساله به ورزشکار کمک می‌کند که با استرس نیز مقابله کند. بعضی از ورزشکاران با تولید صدا در بازدم انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. در رده حرفه‌ای حتی اگر کاری بتواند یک یا دو درصد به ورزشکار کمک کند، قابل توجه است. تولید صدا می‌تواند تمرکز حریف را نیز به هم بزند و زمان عکس العمل نشان دادن او را بیشتر کند، زیرا صدای تنیس باز نمی‌گذارد که صدای حرکت توپ به گوش برسد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
اختلالات غذایی و دارویی در کوهنوردان
بهترین مواد غذایی برای بزرگ شدن عضلات
خطرات هیپوناترمی برای ورزشکاران
عابدزاده در آمریکا + عکس
خودکشی هافبک لیگ برتری