وزنه زدن
مطالعات جدید نشان داده است که انجام ورزش‌های استقامتی از جمله وزنه‌برداری حافظه طولانی مدت را افزایش می‌دهد. پیش از این مشخص شده بود که انجام ورزش‌های هوازی برای افزایش حافظه مناسب است.
اخیرا در بررسی‌ها مشخص شده است که ورزش شدید حتی اگر تنها 20 دقیقه باشد می‌تواند حافظه طولانی مدت را تا 10 درصد افزایش دهد.

در این مطالعات ابتدا به افراد مورد بررسی 90 عکس نشان داده شد. این عکس‌ها دارای حس مثبت، حس منفی و خنثی بودند. از افراد خواسته نشد که تصویرها را به یاد داشته باشند. بعد از نشان دادن این عکس ها از نیمی از افراد خواسته شد تا ورزش استقامتی بر روی پا انجام دهند. هر کدام از این افراد 50 بار حرکت استقامتی بر روی پا انجام دادند. نیم دیگر تنها بر روی صندلی نشستند و دستگاه پاهای آن‌ها را تکان داد.

میزان فشار خون و ضربان قلب همه این افراد اندازه‌گیری شدند. از همه این افراد نیز نمونه بذاق دهان گرفته شد تا میزان انتقال دهنده‌های عصبی اندازه‌گیری شوند. بعد از 48 ساعت دوباره به این افراد 180 عکس که 90 عدد آن عکس‌های قدیمی بودند نشان داده شد. افرادی که خودشان ورزش استقامتی انجام داده بودند به طور متوسط 60 عکس را به یاد داشتند، در حالی که گروه دیگر به طور متوسط 50 عکس را به یاد داشتند.

بررسی‌ها نشان داد که نیاز به ورزش طولانی مدت برای افزایش حافظه نیست. در نتایج جانبی تحقیقات مشخص شد که افراد عکس‌های مثبت و منفی را بیشتر از عکس‌های خنثی به یاد می‌آورند.

تحقیقات بیشتری لازم است تا میزان و نوع ورزش‌های استقامتی که بیشتر بر حافظه تاثیر می‌گذارند مشخص شود.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
افزایش کارایی تنیس بازان با داد زدن!
اختلالات غذایی و دارویی در کوهنوردان
بهترین مواد غذایی برای بزرگ شدن عضلات
لوکس سواری پسر قلعه نویی + عکس
علاقه دختر مجری مشهور به فوتبال + عکس