نکات بهتر دویدن
نکات کاربردی درباره نحوه دویدن وجود دارند که می‌توانند نقش زیادی در پیشرفت یک دونده داشته باشند.
اطلاعات زیادی راجع به روشهای بهتر دویدن وجود دارند با این حال نکات اساسی برای بهینه دویدن و پیشرفت کردن در این ورزش وجود دارند.

یکی از مهم‌ترین نکات این است که اگر سال‌های متمادی به صورت منظم دویده‌اید، مشکلی نداشته‌اید و دچار آسیب و درد نشده‌اید بهتر است روش دویدن خود را تغییر ندهید. دوندگانی که تجربه زیادی در دویدن دارند اگر در روش خود تغییر ایجاد کنند غالبا پسرفت می‌کنند.

نکته دیگر چگونه قدم برداشتن است. بسیاری از دوندگان تازه‌کار سعی دارند که قدم‌های بیش از حد بلند بردارند. این کار باعث آسیب دیدگی پاشنه پا می‌شود و شوکی به پا وارد می‌کند. ضربه زدن با پاشنه پا به زمین بد نیست اما بیشتر دوندگان حرفه‌ای که تجربه زیادی دارند از این روش استفاده می‌کنند. با این حال هر دونده‌ای روش خود را دارد. دوندگان حرفه‌ای هستند که جلوی پا، میانه پا یا پاشنه پا را بر زمین می‌گذارند. نسبت بدن با فرود آمدن پا مهم است و پا نباید زیاد دورتر از بدن فرود بیاید.

نکته دیگر این است که یک دونده باید بدن را از کمر صاف نگه دارد. خم شدن از کمر در میان دوندگان شایع است با این حال این وضعیت بدن مشکل‌ساز است. بدن تنها باید کمی به سمت جلو خم شود و این خم بودن از مچ پا است نه از کمر. خم شدن از مچ پا نیاز به تلاش زیادی ندارد بدن در حالت دویدن خود به خود از مچ خم می‌شود. بنابراین نباید تلاش اضافی برای خم شدن به سمت جلو کرد.

تعداد قدم‌ها در دقیقه نیز در دویدن مهم است. تحقیقات نشان داده است که تعداد قدم‌ها در دقیقه باید حدودا 180 قدم باشد. این میزان باعث آسیب دیدگی نمی‌شود و فشار زیادی به بدن وارد نمی‌کند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
فواید دوش گرفتن بعد از تمرین
درمان انحراف ستون فقرات با یوگا
نکاتی برای افزایش آمادگی جسمانی
گریه علی دایی بر بالین مرتضی پاشایی
تصویری که همسر بهداد سلیمی منتشر کرد + عکس