آلودگی هوا
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: توصیه می​شود ورزشکاران در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.
محسن قنبرزاده اظهار کرد: مشکلی که وجود دارد، در هوای آلوده قطر حبابچه‌​های ریوی بین 2.5 تا 2.7 میکرون است؛ یعنی به طور میکروسکوپی ذرات آلوده وارد حبابچه‌​های بدن و جریان خون می​شوند. در هوای آلوده و در خوشبینانه​ترین حالت ذرات دی​اکسیدکربن وارد ریه​ها، جریان خون، عضله​ها و سیستم مغزی می​شود و می​تواند عملکرد ورزشکاران را پایین بیاورد و سوخت و سازی که در بدن یک ورزشکار باید رخ بدهد، بسیار پایین می​آید چرا که باید اکسیژن لازم در بدن موجود باشد تا این سوخت و ساز بوجود بیاید.

وی ادامه داد: هیچ ورزشی در هوای آلوده به ورزشکاران توصیه نمی​شود اما سه راه را پیشنهاد می​کنیم؛ یکی اینکه ما می​توانیم در سالن​هایی که سیستم تهویه آن‌ها مطبوع است و ورود مستقیم هوا به داخل سالن کم است، ورزش کنیم. دوم، انجام ورزش‌های استخری است چرا که تا حدودی درصد آلودگی آن‌ها قابل کنترل است و رطوبت موجود در استخرها مانع ورود ذرات آلوده هوا می​شود. حالت سوم این است که در شهرهایی که آلودگی زیاد است، ورزشکاران به مناطق مرتفع بروند و ورزش کنند، چرا که ذرات آلوده هوا در این مناطق کمتر هستند و شرایط برای ورزش کردن فراهم است.

مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مشکلاتی که بعد از ورزش کردن در هوای آلوده بوجود می​آید، گفت: مشکلات تنفسی که در هوای آلوده به وجود می​آید، حالت​های رنگ پریدگی، کمبود اکسیژن، تهوع و سرگیجه هستند. مخصوصا این مشکلات و آسیب​ها در گروه کودکان بیشتر بروز می​کند، چرا که اندام​ها بسیار ضعیف هستند و ذرات می​تواند اثر تخریبی روی بدن ورزشکار داشته باشد. حالت کم​اشتهایی یکی دیگر از مواردی است که در اثر این آلودگی​ها بوجود می​آید. در کل از نظر سلامتی توصیه می​شود وقتی درصد آلودگی هوا از حد مجاز بیشتر است حتما از ماسک استفاده شود و برای ورزشکاران نیز، در کل ورزش کردن در این شرایط توصیه نمی​شود.

وی افزود: توصیه می​شود که ورزشکاران خیلی در معرض شرایط آلودگی قرار نگیرند و اگر در شرایط خاص به ورزش پرداختند پس از پایان ورزش، حتما استهمام انجام دهند. این راهکار درمان قاطع نیست اما به فرد برای جلوگیری از بروز مشکلات کمک می​کند.

قنبرزاده در پایان درباره زمان​بندی​های مناسب برای ورزش کردن در این شرایط آب و هوایی، عنوان کرد: زمان بستگی جدی با جریان هوا و سنگینی آن دارد. وقتی که هوا سنگین یا به اصلاح حالت وارونه پیدا می​کند، ذرات هوا و جابه‌جایی به خوبی انجام نخواهد شد که منجر به آلودگی بیش از حد مجاز هوا می​شود. در این زمان​ها طبیعتا ورزش کردن توصیه نمی​شود و باشگاه​های ورزشی یا تیم​های ورزشی نباید در این شرایط به ورزش پردازند و یا برنامه تمرینی​شان را حداقل در فضای باز متمرکز نکنند و می​توانند برنامه ورزشی​شان را به یک سالن ببرند یا در صورت امکان در استخرها یا در مناطق مرتفع ورزش کنند اما اگر در حالت​های عادی زمان مناسب برای ورزش را بخواهیم بدانیم، اصولا در شبانه​روز اندازه​گیری​های آلودگی متفاوت است و در ساعات بعدازظهر و شب درصد آلودگی بالا می‌باشد. در بعضی مواقع از سال که این آلودگی​ها زیاد است بایستی تمرینات را به ساعات اولیه روز بیاوریم.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
باورهای اشتباه در پرورش اندام
تازه‌ترین یافته‌ها درباره مرگ ناگهانی ورزشکاران
بدون وزنه عضلات را پرورش دهید
محمد قاضی و دخترش در جشن سال نو میلادی + عکس
رونالدو و پسرش در آستانه سال نو + عکس