احتمال بروز آسیب در دویدن با پای برهنه
محققان ثابت کردند که دویدن با پای برهنه می‌تواند برای دوندگان بالای 30 سال آسیب‌زا باشد.

در سال های اخیر شیوه دویدن با پای برهنه رایج شده است و حتی کفش‌های مینیمالیست که کاملا به شکل پا هستند وارد بازار شده‌اند. مطالعات جدید نشان داده که دوندگان باتجربه که بیش از 30 سال سن دارند بیشتر هنگام دویدن ابتدا پاشنه خود را به زمین می‌گذارند، این اتفاق زمانی که با کفش لژدار می‌دوند رخ می‌دهد.

بررسی‌های جدید نشان داده که روش دویدن با پای برهنه باعث بالا رفتن احتمال آسیب‌دیدگی در این افراد می‌شود. مدیر این تحقیقات می‌گوید: پیش از این مشخص شده بود که شیوه گام برداشتن دوندگان نوجوان تحت تاثیر نوع کفش آنهاست. دوندگان جوان سریع به دویدن با پای برهنه عادت می‌کنند. اگر این افراد با پای برهنه بدوند، سریعا به شیوه فرود آمدن بر روی قسمت جلوی پا عادت می‌کنند.

در این مطالعات محققان دانشگاه کانزاس 26 دونده 30 ساله یا مسن‌تر را مورد بررسی قرار دادند. با کمک سیستم‌های خاصی گام برداشتن این دوندگان آنالیز شد. بررسی‌ها نشان داد که دویدن با پای برهنه باعث کاهش درصد گام برداشتن بر روی پاشنه پا می‌شود.

از آن جایی که افراد بالای 30 سال توانایی هماهنگ کردن نوع گام‌های خود با نوع کفش‌ها ندارند اگر با پای برهنه بدوند یا نوع کفش خود را تغییر دهند بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می‌گیرند. بنابراین به دوندگان بالای 30 سال توصیه می‌شود که از کفش‌های انگشتی یا شیوه دویدن با پای برهنه استفاده نکنند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir