مکمل‌های ورزشی عامل سرطان در مردان است
مصرف مداوم مکمل‌های ورزشی که برای پرورش عضلات استفاده می‌شوند عامل شیوع برخی از سرطان‌ها در مردان است.

طبق مطالعاتی که در مجله انگلیسی "سرطان" منتشر شده است، مردانی که از مکمل های ورزشی برای پرورش عضلات و از قرص ها و پودرهای حاوی کراتین و آندروستندیون استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به برخی سرطان‌ها هستند.

مردانی که پیش از 25 سالگی شروع به مصرف این مکمل ها می‌کنند، افرادی که از چندین مکمل استفاده می‌کنند و افرادی که این مکمل‌ها را برای مدت طولانی استفاده می‌کنند در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

مدیر این تحقیقات از دانشگاه بیل می‌گوید : ارتباطی که بین این دو مساله پیدا کردیم قوی بود. هر چقدر زودتر از این مکمل ها استفاده کنیم بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. اگر بیشترین از این مکمل‌ها استفاده کنید یا از انواع مختلف آن مصرف کنید نیز همین وضعیت را خواهید داشت.

این اولین مطالعاتی است که به ارتباط بین مصرف مکمل‌ها و ابتلا به سرطان در مردان پرداخته است. برای انجام این مطالعات 900 مرد مورد بررسی قرار گرفتند که 356 نفر آنها سلول‌های سرطانی داشتند و 513 نفر مشکل نداشتند.

محققان درباره مکمل‌های مصرفی میزان فعالیت و مصرف سیگار در این افراد پرسشنامه‌هایی ارائه کردند. مردانی که از مکمل استفاده می‌کنند 65 درصد بیشتر در معرض ابتلا سرطان هستند. مصرف مکمل به معنای استفاده از مکمل حداقل یک بار در هفته‌ و چهار هفته‌ پی در پی است. این درصد در افرادی که چندین مکمل را با هم مصرف می‌کنند و پیش از سه سال این کار را انجام می‌دهند بسیار بیشتر است.

این مطالعات به کاهش میزان سرطان کمک می‌کند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir