برنامه غذایی مرد شماره یک تنیس جهان
تنیس‌باز شماره یک جهان از برنامه غذایی خود برای دریافت انرژی و قدرت لازم برای ورزش گفت.

رمز موفقیت نواک جوکوویچ(Novak Djokovic) می‌تواند مسائل مختلفی از جمله تمرین زیاد، آرامش و تغذیه مناسب باشد. 'نوله' برنامه غذایی خود را که نقش زیادی در موفقیتش دارد توضیح داد.

نوشیدن مایعات در صبح

جوکوویچ درباره برنامه تغذیه صبحگاهی خود می‌گوید: آن چه پس از بیرون آمدن از تخت انجام می‌دهم، نوشیدن یک لیوان بزرگ آب است. بعد از 8 ساعت خوابیدن و آب نخوردن بدن نیازمند دریافت مایعات است. آب می‌تواند بدن را ترمیم کند. البته آب بسیار سرد نمی‌نوشم. اگر آب زیاد سرد باشد باید خون بیشتری به دستگاه گوارش برسد تا دمای آب بالا برود. البته خوردن آب سرد فایده‌ای نیز دارد و آن سوزاندن میزان کالری بیشتر است اما برای ورزشکاران این کار خوب نیست زیر خون به عضلات نمی‌رسد. خوردن چای نیز می‌تواند مناسب باشد.

کمی عسل بخورید

کار دیگری که انجام می‌دهم خوردن دو قاشق عسل است. هر روز این کار را انجام می‌دهم. ممکن است فکر کنید که عسل قند دارد. درست است اما قند هم تا حدی برای بدن لازم است. قندی که در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، نیز مناسب است. ساکارز که در شکلات، سودا و نوشیدنی‌های ورزشی وجود دارد نیز می‌تواند قند بدن را تامین کند.

یک ظرف غذای نیروزا بخورید

بعد از انجام کمی حرکات کششی و تمرین‌های آرام صبحانه می‌خورم. بیشتر روزها مخلوطی را می‌خورم که به آن یک ظرف غذایی نیروزا می‌گوییم. بلغور، بادام، گردو، بادام‌ زمینی، دانه آفتاب‌گردان، میوه‌های خرد شده همچون توت و موز، یک قاشق روغن نارگیل، روغن بادام یا آب نارگیل نیز به این ظرف اضافه می‌کنم.

یک ظرف از این مواد غذایی برایم کافی است. اگر فکر کنم که به مواد غذایی بیشتری احتیاج دارم، بیست دقیقه صبر می‌کنم و کمی نان تست، تن ماهی و آووکادو می‌خورم. آووکادو یکی از میوه‌های مورد علاقه من است.

کربوهیدرات در وعده ناهار را فراموش نکنید

بیشتر اوقات پاستای بدون گلوتن با سبزیجات می‌خورم. فلفل، گوجه فرنگی، خیار، بروکلی، کلم، لوبیا سبز و هویج بهترین سبزیجات هستند. روی سبزیجات روغن زیتون و نمک می‌ریزم. اگر قصد تمرین داشته باشیم، مواد پروتئینی را نیز به ناهار اضافه می‌کنم.

به هنگام ورزش مایعات بنوشید

در هنگام تمرین دو بطری نوشیدنی انرژی‌زا که حاوی فروکتوز باشد می‌تواند به شما کمک کند. در نوشیدنی ورزش باید الکترولیت، منیزیم، کلسیم، زینک، سلنیوم و ویتامین C وجود داشته باشد. منیزیم و کلسیم می‌تواند به قلب و ماهیچه‌ها کمک و از آسیب‌دیدگی جلوگیری کند. اگر هوا رطوبت داشت بهتر است از نوشیدنی حاوی الکترولیت استفاده کنید زیرا بدن آب زیادی از دست می‌دهد. بعد از تمرین از نوشیدنی حاوی پروتئین استفاده می‌کنم.

در بین جلسات ورزشی میان وعده بخورید

قبل از مسابقه‌ها میان وعده‌های نیروزای 25 میلی‌گرمی کافئین مصرف می‌کنم. در میان مسابقه میوه‌های خشک مانند خرما می‌خورم و همراه با آن یک یا دو قاشق چایخوری عسل می‌خورم. قندی که دریافت می‌کنم معمولا فروکتوز است که در نوشیدنی‌های ورزشی وجود دارد.

در وعده شام گوشت مصرف کنید

برای شام پروتئین مصرف می‌کنم که از گوشت یا ماهی تامین می‌شود. استیک، مرغ و ماهی مناسب هستند. معمولا گوشت کبابی مصرف و ماهی را بخارپز می‌کنم. هر قدر غذا طبیعی‌تر باشد، بهتر است. گوشت را همراه با سبزیجات بخارپز مصرف می‌کنم. در کنار این غذا سوپ یا عدس نیز می‌خورم.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir