افزایش تراکم استخوان با وزنه زدن
مطالعات جدید نشان می‌دهد که انجام ورزش‌های استقامتی با تکرار زیاد و به کمک وزنه‌های سبک می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد.

به نقل از سیمرغ، پیش از این تصور می‌شد که تنها زدن وزنه‌های سنگین باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود. افرادی که با وزنه‌های سبک و با تکرار زیاد ورزش استقامتی انجام می‌دهند می‌توانند تا هشت درصد میزان تراکم استخوان در لگن، پاها، دست‌ها و ستون فقرات را افزایش دهند. این نوع ورزش استقامتی و قدرتی روشی مناسب برای افزایش تراکم استخوان است.

مطالعات جدید تصور قدیمی که زدن وزنه‌های سنگین باعث افزایش تراکم استخوان می‌شوند را زیر سوال می‌برد. وزنه زدن با وزنه‌های سبک و با تکرار زیاد می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان شود.

در این مطالعات 20 فردی که فعالیت کمی داشتند به مدت 27 هفته‌ برنامه ورزشی خاصی را انجام دادند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند یک گروه برنامه وزنه زدن را انجام دادند و گروه دیگر بر روی پرورش ماهیچه‌ها کار کردند.

بررسی‌ها نشان داد افرادی که وزنه زدند شاهد هشت درصد افزایش تراکم استخوان در پا، هفت درصد افزایش تراکم استخوان در لگن و چهار درصد افزایش تراکم استخوان در بازوها و ستون فقرات بودند اما افرادی که بر روی پرورش ماهیچه‌ها کار کردند افزایش تراکم استخوان نداشتند.

زنان یائسه با انجام این برنامه شاهد 29 درصد افزایش تراکم استخوان بودند. انجام اسکات قدرتی باعث افزایش تراکم استخوان در ناحیه لگن می‌شود که احتمال شکستگی در این ناحیه را بسیار کم می‌کند.

افرادی که وزنه زدند 25 درصد بیشتر از افراد دیگر شاهد افزایش قدرت پاها بودند. با توجه به گزارش انجمن پوکی استخوان آمریکا تا سال 2020، 14 میلیون نفر از افرادی که بالای 50 سال سن دارند دچار پوکی استخوان می‌شوند و 47 میلیون نفر دیگر نیز تراکم استخوان کمی خواهند داشت. بعد از سن 40 سالگی تراکم استخوان کاهش می یابد. بنا‌بر‌این بهتر است با ورزش و تغذیه مناسب از این روند جلوگیری شود.

شکستگی لگن یکی از شایع‌ترین شکستی‌ها در افراد سالمند است. درصد زیادی از افرادی که به دلیل افتادن دچار شکستگی می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند از ناحیه لگن دچار این آسیب می‌شوند. یک پنجم افرادی که دچار شکستگی لگن می‌شوند در عرض یک سال جان خود را از دست می‌دهند.

درست است که زدن وزنه‌های سنگین نیز باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود اما انجام این نوع ورزش برای افراد سالمند امکان پذیر نیست.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir