مکمل های ورزشی تقلبی و تاریخ گذشته است
مسئول کمیته آموزش بدنسازی و پرورش اندام کشور گفت: بیش از 70 درصد از مکمل های ورزشی موجود در بازار تقلبی و یا تاریخ گذشته است که در مصرف آنها باید احتیاط کرد.

عبدالمهدی نصیرزاده در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه اکثر مکمل‌هایی که وارد کشور می‌شود تاریخ مصرف آنها گذشته است که این بسیار خطرناک است و حتی در این خصوص گزارش مرگ هم داشته‌ایم.

وی گفت: اکثر مکمل‌هایی که وارد بازار ایران می‌شوند، حاوی موادی که روی لیبل آنها نصب گردیده، نیست به گونه‌ای که برخی مواقع کسی که از یک مکمل پروتئینی یا کراتین استفاده می‌کند ناخواسته از داروهای نیروزا همچون استروئیدهای آنابولیک و یا هورمون‌های پپتیدی استفاده کرده، این در حالی است که خود ورزشکار اطلاع نداشته است و به طور ناخواسته دوپینگ می‌کند که این موضوع در ورزشکاران حرفه‌ای به غیر از اثر سوء بر سلامت، بر مسائلی همچون اعتبار و آبروی ورزشکار نیز اثر منفی دارد.

نصیرزاده با بیان اینکه برخی از فروشندگان مکمل‌ها، برای اینکه قیمت مکمل کاهش پیدا کند، مقداری از داروها را وارد این مکمل ها می‌کنند، ادامه داد: متاسفانه برخی از ورزشکارن که غافل از این موضوع هستند از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند و تست دوپینگ آنها مثبت اعلام می‌شود که شامل محرومیت نیز می‌شوند.

مسوول کمیته آموزش بدنسازی و پرورش اندام کشور اظهار کرد: ما منکر این نیستیم که مکمل بد است، منکر این هستیم که برخی از مکمل‌هایی که در کشور وجود دارد تقلبی است.

وی در خصوص راه تشخیص مکمل اصلی از تقلبی گفت: برای تشخیص مکمل اصلی هیچ راهی جز بررسی آن مکمل در آزمایشگاه‌ها نیست. اینکه ادعا می‌شود و می‌گویند مکمل کراتین اصل در آب حل نمی‌شود و یا اگر کراتین تلخ باشد اصل است، ادعایی دروغین بیش نیست.

نصیرزاده با بیان اینکه موضوع مکمل ورزشی از 50 سال قبل هنگامی که انسان به دنبال ماده‌ای خالص تر، کم حجم‌تر و اثر بخش‌تر جهت رفتن به فضا بود مطرح گردید، افزود: این موضوع جدیدی است و هنوز محققین برای استفاده از مکمل‌های ورزشی به یک اجماع نرسیده اند.

مسئول کمیته آموزش بدنسازی و پرورش اندام کشور با بیان اینکه ماهیت مکمل در کل بد نیست و یک مکمل اصل که حاوی مواد اصل باشد که می‌تواند در ورزش قهرمانی موثر باشد، گفت: با توجه به سیاست و شعار وزیر ورزش مبنی بر ورزش پاک، اخلاقی و معرفتی که به تمامی فدراسیون ها ابلاغ شده است یکی از عواملی که باعث می شود بر این شعار جامه عمل پوشیده شود استفاده درست از داروها و مکمل های ورزشی است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید بین داروها و مکمل ها تفاوت بگذاریم تصریح کرد: اینکه گفته شود اگر کسی که از مکمل استفاده می کند دارد دارو مصرف می کند اشتباه است، بلکه طبق قانون استفاده از مکمل ها مشکلی ندارد و حتی استفاده از مکمل ها برای مسابقات قهرمانی یک نیاز است.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir