لطفا از رژیم های غذایی چند روزه خودداری کنید!!
از گرفتن رژیم های غذایی چند روزه که منجر به ایجاد حالت قحطی در بدن شما می شوند جدا خودداری کنید.

رژیم غذایی غیر اصولی و غیر علمی:

به گزارش سیمرغ، ویدا بیطرفان کارشناس ارشد علوم تغذیه و عضو انجمن تغذیه ایران می گوید با توجه به شیوع بیش از حد چاقی، امروزه تمایل به کاهش وزن سریع و رفع چاقی های موضعی از طریق روش های غیر اصولی از معضل های بسیار شایع می باشد. توجه به این نکته ضروری می باشد که اولین هدف از انواع درمان های تغذیه ای برآورده کردن نیازهای ضروری بدن و تضمین سلامتی فرد می باشد و زیبایی و تناسب اندام در درجه دوم قرار می گیرند. از این رو پیروی از یک اصول غذایی صحیح و متناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

قبل از اقدام به شروع رژیم درمانی حتما از نظر اراده و شرایط روحی خود را برای ایجاد تغییر در سبک زندگیتان آماده کنید. این اصل را فراموش نکنید که رژیم درمانی یعنی تغییر الگوها و عادات غلط. یک بار تصمیم بگیرید و به وزن ایده آل و مناسب خود برسید. هر بار که در رژیم غذایی خود شکست بخورید کار را برای دفعات بعدی خود سخت تر کرده اید. از این رو تداوم در رعایت رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت می باشد.

رژیم غذایی صحیح چیزی جز دریافت منطقی مواد غذایی معمول روزانه نیست از این رو به دنبال مواد غذایی غیر معمول یا رژیم های غذایی غیر اصولی، دریافت داروها یا ترکیبات شیمیایی و گیاهی غیر متعارف نباشید. رژیم غذایی شما باید با توجه به عادات، علائق، حساسیت ها، شرایط اجتماعی شما و به صورت مقرون به صرفه طراحی شود در غیر این صورت رعایت یک رژیم غذایی غیر اصولی قطعا به صوررت مداوم به طول نمی انجامد و منجر به شکست شما می شود.

رژیم های غذایی حذفی
رژیم غذایی

رژیم های غذایی چند روزه

هیچ وقت به دنبال کاهش وزن سریع و غیر اصولی نباشید چرا که پایداری وزن بدست آمده بسیار مهم تر از دستیابی به آن می باشد. متخصصین تغذیه کاهش وزن 0.5 تا 1 کیلوگرم را در هفته توصیه می کنند. از این رو از گرفتن رژیم های غذایی چند روزه که منجر به ایجاد حالت قحطی در بدن شما می شوند جدا خودداری کنید.

منابع آب بدن اولین منابعی می باشند که تحت تاثیر رژیم غذایی کاهش پیدا می کنند و از این رو معمولا در هفته اول رژیم درمانی یا در دوره های رژیمی چند روزه تغییرات چشم گیری در وزن و سایز مشاهده می شود که صرفا ناشی از کاهش ذخایر آب سلولی می باشد و نوعی رضایت کاذب را در طرفداران رژیم های غذایی چند روزه ایجاد می کند. در حالی که تخریب ذخایر چربی در بدن بسیار دیرتر از سایر ذخایر اتفاق می افتد. کاهش وزن شدید در زمان کوتاه منجر به تخریب ذخایر مورد نیاز بدن از جمله ویتامین ها، املاح و عضلات می شود و عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

رژیم غذایی کم کالری
رژیم غذایی کم کالری

رژیم های غذایی بسیار محدود از کالری

جهت شروع برنامه ریزی برای یک رژیم غذایی صحیح اولین قدم ارزیابی دقیق وضعیت فیزیکی فرد می باشد. از این رو این کار را به دست متخصص مربوطه بسپارید و خود نسبت به میزان کاهش وزن مورد نیازتان تصمیم گیری نکنید چرا که ممکن است آنقدر که شما نگران هستید از نظر سلامتی در شرایط بحرانی نباشید.

متاسفانه خیلی ها بر این باورند که کاهش وزن به معنی گرسنگی کشیدن می باشد در حالی که کاهش وزن اصولی با دریافت کالری مورد نیاز بدن امکان پذیر است. فراموش نکنید که ما علاوه بر فعالیت های روزانه برای اعمال حیاتی زندگی نیز به مقدار مناسبی انرژی نیاز داریم و کاهش بیش از حد انرژی دریافتی همانند رژیم های غذایی کمتر از 1200 کیلوکالری به معنی به مخاطره انداختن حیاتمان خواهد بود.

بنابراین به جای پیروی از رژیم های غذایی بسیار محدود از کالری، کافیست مواد غذایی پرکالری و مضر را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کرده و به اندازه نیاز بدنی خود از مواد غذایی کم کالری و سالم همانند سبزیجات، میوه جات مصرف کنید.

رژیم های غذاییرژیم های غذایی

رژیم های غذایی حذفی

امروزه بسیاری از برنامه های غذایی غیر اصولی بر پایه حذف گروه های غذایی و وعده های غذایی ضروری استوار می باشند. برنامه غذایی صحیح باید متنوع و متعادل باشد. بدن ما روزانه به انواع مختلف از مواد مغذی نیاز دارد که از منابع غذایی مختلف بدست می آیند. از طرفی دریافت صحیح مواد غذایی مختلف در کنار هم منجر به ایجاد بر هم کنشی مثبت بین مواد مغذی آنها شده که منجر به تسهیل در هضم و جذب آنها می شود.

رژیم غذایی شما باید روزانه به مقدار کافی از تمامی گروه های غذایی از جمله نان و غلات، میوه جات، سبزیجات، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات، قندها و چربی ها را در خود جای دهد. علاوه بر رعایت اصل تنوع در رژیم غذایی، ایجاد زمان بندی صحیح در مصرف نیز حائز اهمیت می باشد. ما روزانه به صورت میانگین به سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده نیاز داریم و حذف هر یک و یا ایجاد جا به جایی در آنها جایز نمی باشد.

جهت دریافت برنامه غذایی حتما به یک متخصص تغذیه و رژیم درمان رجوع کنید و از هر نوع تجویز خودسرانه جدا خودداری فرمایید. توجه کنید که نیاز و وضعیت بدنی شما در گذر زمان و در شرایط مختلف زندگی تغییر می کند از این رو هیچ گاه از برنامه های غذایی سابق و تکراری خود و یا برنامه غذایی اطرافیانتان استفاده نفرمایید. در دوره های رژیم درمانی نیز هر 2 هفته یک بار تحت نظر متخصص تغذیه خود رژیم غذایی خود را بررسی کرده تا وی تغییرات لازم را اعمال کند.

برنامه های کاهش وزن تک بعدی

رسیدن به وزن ایده آل نیازمند پیروی از یک روش چند بعدی شامل رعایت رژیم غذایی صحیح، ورزش و در صورت تشخیص متخصص دریافت دارو یا انجام عمل های جراحی لاغری می باشد. تمامی این روش ها تکمیل کننده یکدیگر بوده و هیچ یک به تنهایی اثر بخش نخواهد بود. بنابراین به دنبال روش های غیر مرسوم، ساده و تک بعدی نباشید زیرا که همه صرفا جنبه تبلیغی دارند این در حالی است که رسیدن به وزن ایده آل نیازمند تلاش و اراده قوی می باشد.


تهیه و تدوین: گروه ورزشی سیمرغ
اختصاصی سیمرغ