ملدونیوم چیست؟
داروی ملدونیوم که اسم تجاری آن «میلدورنیت» است، در چند ماه اخیر در دنیای ورزش بسیار مورد بحث قرار گرفته است.

ملدونیوم توسط کارخانه Grindeks در لتونی تولید می‌شود. این دارو در اصل برای استفاده حیوانات تولید شده است. در اروپای شرقی و آسیای میانه به صورت گسترده مصرف می‌شود و موارد استفاده از آن غالبا برای مشکلات قلبی است. ملدونیوم در آمریکا مجوز ندارد.

از یکم ژانویه 2016 ملدونیوم از سوی آژانس ضد دوپینگ جهانی (WADA) ممنوع شد. بسیاری از ورزشکاران از آمریکا، روسیه و اروپا در حال‌ حاضر به دلیل مصرف ملدونیوم محروم شدند. ملدونیوم به صورت گسترده توسط گروه‌های اهل شوروی در افغانستان مصرف می شده است. این ماده یک اسید چرب است. یکی از مصارف ملدونیوم افزایش کارایی است.

ابتدا ملدونیوم برای مصرف حیوانات تولید می‌شد تا آنها قوای جنسی بیشتری پیدا کنند. بعد از چند سال مجوز مصرف این دارو برای انسان‌ها نیز صادر شد. در سال 2013 فروش این دارو به 56 میلیون یورو رسید. ملدونیوم یکی از بزرگترین صادرات دارویی لتونی به شمار می‌رود.

طبق گزارش 'ایوار کالوینز' طراحی این دارو، ملدونیوم توانایی بدن برای حمل اکسیژن را افزایش می‌دهد. از آنجایی که افغانستان منطقه‌ای کوهستانی است، سربازان شوروی نیاز به توانایی هوازی بیشتری داشتند. به همین دلیل بین سال‌های 1979 تا 1989 ملدونیوم به سربازان شوروی در افغانستان داده می‌شد.

امروزه این دارو بیشتر برای درمان حملات قلبی و آنژین استفاده می‌شود. در کشورهایی مانند لتونی، روسیه، اوکراین، گرجستان، قزاقستان، آذربایجان، بلاروس، ازبکستان، مولداوی و قرقیزستان، برای افزایش جریان خون در مغز استفاده می‌شود و از سرگیجه و حالت تهوع جلوگیری می‌کند. دیگر موارد استفاده ملدونیوم عبارت است از: تنظیم سیستم ایمنی، درمان زخم معده، درمان ضعف چشم، درمان عفونت، ریه‌ها و سیستم تنفسی.

وادا‌ (آژانس بین المللی مبارزه با دوپینگ)، ملدونیوم را به عنوان یک تنظیم کننده سوخت و ساز بدن در کنار انسولین قرار داده است. وادا اعلام کرده است ملدونیوم باعث افزایش توانایی استقامتی ورزشکاران، بهبود بخشیدن به ریکاوری، جلوگیری از استرس و افزایش توانایی سیستم عصبی می‌شود.

بعد از مثبت شدن تست دوپینگ ماریا شاراپووا(Maria Sharapova)، ملدونیوم در تیتر خبرهای ورزشی قرار گرفت. شاراپووا مدعی شد 10 سال است از این ماده استفاد می‌کند و از ممنوع بودن آن آگاهی نداشته است.

تاکنون تست دوپینگ 9 ورزشکار روس، اتیوپیایی، سوئدی، آلمانی و اوکراینی به دلیل مصرف ملدونیوم مثبت شده است.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir