سایه روشن های دیدارهای روز پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان کدام ها بودند؟

حمیدرضا صدر نویسنده و پژوهشگر فوتبال در مطلب تازه اش به روز پنجم لیگ قهرمانان اروپا پرداخته است.

با هم مروری داریم بر آنچه در ١٦ مسابقه سه شنبه و چهارشنبه گذشت:

از علی دایی تا سردار آزمون

پیروزی روستوف کوچک برابر بایرن مونیخ بزرگ با نتیجه 2-3 ما را پرتاب کرد به سال های دور. سردار آزمون در این اولین پیروزی روستوف در لیگ قهرمانان پس از دریبل جروم بواتنگ دروازه سون اولریچ را گشود تا خاطره گل های علی دایی در لیگ قهرمانان برابر میلان و چلسی را زنده کند. این دومین شکست بایرن طی پنج روز پس از سقوط برابر دورتموند بود. کارلو آنچلوتی می داند بایرن باشگاهی نیست که به چنین رکوردهایی خو گرفته باشد. آتلتیکو مادرید در این گروه 0-2 پی اس و را با دو گل گریزمان و گامیرو شکست داد تا یگانه تیم مرحله گروهی باشد که هر پنج دیدارش را با پیروزی سپری کرده.

گروهی بی نیاز از دیدار پایانی

همه چیز در گروه C پایان یافته. بارسا تیم اول است، منچستر سیتی تیم دوم، گلادباخ راهی لیگ اروپا شده و سلتیک هم حذف شده. مردان براندن راجرز که در سپتامبر با 7 گل در نوکمپ تحقیر شده بودند در خانه نمایش بهتری ارائه دادند و برابر دو گل لیونل مسی در سلیتک پارک زانو زدند. حالا مسی در چهار دیدار لیگ قهرمانان 9 گل زده و جمعا 92 بار در این تورنمنت دروازه ها را گشوده. منچسترسیتی در دیدار دیگر گروه برابر مونشن گلادباخ تیم سیزدهم بوندسلیگا 1-1 در دو دیداری که دو تیم ده نفره شدند متوقف شد تا سایه قرعه سخت مرحله پلی اف بر تیم گواردیولا سایه افکند.

رئال: دغدغه صدرنشینی

هیاهوی اولیه به بازگشت رونالدو به خانه قدیمی اش تعلق داشت، ولی رئال می دانست باید برای ادامه رویای صدرنشینی پرتغال را با سه امتیاز ترک کند. وقتی آدرین سیلوا پاسخ گل واران را در حالی که اسپورتینگ لیسبون با اخراج پریرا ده نفره شده بودند داد بدین معنی بود دروازه رئال در همه دیدارهای لیگ قهرمانان این فصل گشوده شده. آنها طی پنج دیدار 8 گل دریافت کرده اند که تا حدی یادآور حکایت آنها لیگ هم هست. مارسلو برابر مارتینز به دردسر افتاده بود و رئال برغم روی آوردن به سیستم محافظه کارانه 1-1-4-4 نمی توانست با صلابت دفاع کند. با این وصف کریم بنزما با آن ضربه سر دیرهنگامش نتیجه را 2-1 کرد تا مردان برنابئو هر سه امتیاز را کسب کنند و برای بیستمین سال پیاپی راهی مرحله بعد شوند. خبر بد برای مادریدی ها مصدومیت گرت بیل بود و خبر خوب نمایش دلگرم کننده لوکا مادریچ. اکنون رئال برای صدرنشینی باید دورتموند را در برنابئو شکست دهد.

تکرار معجزه استانبول

قصه فینال لیگ قهرمانان لیورپول - میلان سال 2005 در استانبول تکرار شد و بشیکتاش در شرایطی که طی نیم ساعت سه گل از بنفیکا خورده بود با درخشش دو بنفیکایی سابقش، ریکاردو کارشما و وینسنت ابوبکر، دیدار را در آخرین دقیقه بازی به تساوی 3-3 کشاند تا رسانه های ترکیه به تیتر "معجزه استانبول" روی آوردند. در حالی که ناپولی در همین گروه در خانه دینامو کیف به تساوی بدون گل قناعت کرد. مردان جنوب ایتالیا 17 ضربه کرنر و 5 شوت راهی دروازه دینامو کردند ولی دست شان هرگز پر نشد. ناپولی و بنفیکا 8 امتیازی هستند و بشیکتاش 7 امتیازی که یعنی سرنوشت گروه به روز آخر کشیده شده و نبرد بنفیکا - ناپولی سرنوشت ساز خواهد بود.

پایان رویاهای پوچتینو

با بیرون آمدن قرعه ها پوچتینو و دنیل لوی با اطمینان از صعود تاتنهام حرف زده بودند. بایر لورکوزن و زسکا مسکو مغلوب کردنی به نظر می رسیدند و تاتنهام توانسته بود از موناکو در لیگ اروپا فصل پیش چهار امتیاز بگیرد. با این وصف موناکو و لورکوزن صعود کرده اند و تاتنهام برای راهیابی لیگ اروپا باید به نبرد با زسکا در ویمبلی بیندیشند، همان آوردگاهی که در هر دو بازی اروپایی شان برابر موناکو و لورکوزن شکست خورده اند. آنها با همان نتیجه ای در زمین موناکو زانو زدند که در ویمبلی مغلوب شده بودند: 1-2 . آنها جان کندند و عرق ریختند، ولی نشانه های فرسودگی نبرد هفتاد و پنج ساعت پیش برابر وستهام در لیگ در ساق های شان جاری بود. کنار گذاشتن ورتونگن و کایل واکر - با نگاه به نبرد شنبه برابر چلسی - به قماری بزرگ بدل شد. دروازه تاتنهام پس از گل تساوی بخش هری کین پس از آغاز مجدد بازی طی 34 ثانیه و نواخته شدن فقط چهار ضربه باز شد، در حالی که مرد اول میدان کسی جز هوگو لوریس نبود که حتی ضربه پنالتی فالکائو را هم دفع کرد.

شب تاریخی روباهان آبی پوش

طرفداران قدیمی روباهان با کشیده شدن سوت پایان دیدار لستر- بروژ در کینگ پاور درست چنین شبی در هشت سال پیش را به یاد آوردند. همان شبی که لستر در لیگ یک برابر اسکانتروپ به میدان رفت، برابر هشت هزار تماشاگر در استادیوم گلنفورد پارک، شبی که به زحمت 2-1 پیروز شدند. اکنون لستر که از 1961 تا آغاز این فصل در اروپا برنده نشده بود به عنوان قهرمان انگلیس با یک بازی پیش رو و بی شکست در

صف شانزده تیم مرحله پایانی لیگ قهرمانان قرار گرفته اند. بروژ در نیمه دوم فقط پاسخ یک گل از دو گل نیمه اول شینجی اوکازاکی – مرد کلیدی لستر و ششمین ژاپنی که در لیگ قهرمانان گل زده - و ریاض مارز را داد که اولین گلی بود که لستر طی 412 دقیقه در لیگ قهرمانان دریافت می کرد. مهم نیست می گویند گروه لستر گروه سختی نبوده، کسب چهار پیروزی طی پنج دیدار در لیگ قهرمانان به خودی خود اهمیت دارد.

نبرد 12 گله دورتموند و لژیا

احتمالا این عجیب ترین نتیجه ای بوده که با آن روبرو شده اید. دورتموند پس از بازشدن دروازه اش در دقیقه 10 برابر لژیا ورشو طی پانزده دقیقه - از دقیقه 17 تا دقیقه 32 - پنج گل زد و مارکو ریوس در ادامه دیدار به هت تریک چنگ زد. رکورد گشوده شدن دروازه ها در لیگ قهرمانان با 12 گل به همین دیدار تعلق دارد. سایر دیدارها به قرار زیر بودند:

2003: موناکو 8 - دپورتیوو لاکرونیا 3

2000: پاری سن ژرمن 7 - رزنبرگ 2

2005: لیون 7 - وردربرمن 2

2008: ویارئال 6 - آلبورگ 3

شب سخت یووه در سویا

بانوی پیر در زمین سویا صبر کرد و صبر، شکیبا ماند و شکیبا. آنها در دفاع نه بارزاگلی را در اختیار داشتند و نه کیلینی و بناتیا را. در خط حمله نه هیگواین را داشتند و نه دیبالا را. پارخا هم با اولین شوت بازی به سوی دروازه بوفون را از آن فاصله دور با مغلوب کرد، ولی اخراج فرانکو واسکوئز در دقیقه 36 چالش یک ساعته ای را برابر سویا گشود. مارک کلاتنبرگ در انتهای نیمه اول ضربه پنالتی تقدیم یووه کرد و مارکیزیو دیدار را به تساوی کشید. اخراج سامپائولی مربی سویا از کنار زمین ضربه دیگری به اسپانیایی ها زد. سرانجام لئوناردو بونوچی شش دقیقه به پایان و ماریو ماندزوکیچ در واپسین دقایق شب طوفانی را با پیروزی 1-3 بیانکونری به پایان بردند.

آرسنال: همان قصه قدیمی

آرسنال همان آرسنال همیشگی بود. آرسنال پس از هفته اول لیگ طی 18 بازی شکستی را نپذیرفته، ولی دوم شدن در مرحله گروهی لیگ قهرمانان یعنی توپچی ها باز هم مثل شش فصل اخیر در رتبه دوم قرار گرفته و احتمالا در مرحله بعد با حریف بزرگی، شاید بارسا یا یووه یا آتلتیکو مادرید، روبرو خواهند شد. نبرد آرسنال و پارس سن ژرمن در لندن پر پیچ و تاب بود. دو حریف یکی در میان گل زدند و در نیمه دوم دروازه خود را گشودند. حرف آخر را گل لوکاس مورا در سیزده دقیقه به پایان زد. او بازی را 2-2 کرد و پاریسی ها را صدرنشین.

حمید رضا صدر

 

 

منبع: ورزش سه