سوال مهم ورزشی: ژیمناستیک باعث کوتاهی قد در بزرگسالی می شود؟
مطمئنا بارها شنیده اید که ورزش هایی مانند ژیمناستیک باعث کوتاهی قد در بزرگسالی می شود, اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟

تاثیر ژیمناستیک برروی قد افراد

عضو انجمن پزشکان ورزشی با بیان این که ورزش های کششی مانند یوگا، ژیمناستیک و شنا به افزایش قد کمک می کنند، گفت: انجام حرکات کششی نه تنها باعث کوتاهی قد نمی‌شود، بلکه موجب رشد عضلانی بدن و تقویت بافت استخوانی می‌شود.

حسین سعادت مهر  در پاسخ به این پرسش که آیا ژیمناستیک سبب کوتاهی قد در بزرگسالی می‌شود یا خیر؟ گفت: هر ورزشی شرایط فیزیکی خاص خود را می‌طلبد، به عنوان مثال در رشته بسکتبال و والیبال افرادی موفق هستند و به قهرمانی می‌رسند که از ابتدا قد بلندی داشته باشند و در ژیمناستیک افرادی که کوتاه قد هستند، موفق ترند. زیرا در این رشته سرعت، چابکی و قدرت عکس العمل بسیار مهم است و این ویژگی ها در افراد کوتاه قد بارزتر است. به همین دلیل وقتی مردم افراد قد بلند در بسکتبال یا کوتاه قد در ژیمناستیک را در تلویزیون می‌بینند، این باور غلط در ذهنشان شکل می‌گیرد که این ورزش سبب کوتاهی قد می‌شود.

وی گفت: فعالیت فیزیکی در رشد و افزایش قد در دوران کودکی نقش مهمی دارد، به طوری که ورزش کردن باعث تحریک آزاد شدن هورمون رشد می شود. زمانی که این هورمون آزاد می‌شود، کودکی که صفحات رشد در استخوان هایش بسته نشده است، از رشد بیشتری در مقایسه با زمانی برخوردار خواهد شد که از لحاظ فیزیکی فعال نباشد. فعالیت فیزیکی و ورزش حتی در دوران بعد از بلوغ هم در قد افراد موثر است، به طوری که از بسیاری از ناهنجاری های اسکلتی که سبب کوتاه تر شدن قد می‌شود و همچنین از فشردگی دیسک ها و...جلوگیری می‌کند.

عضو انجمن پزشکان ورزشی اظهار کرد: کم‌تحرکی و عدم‌تحرک کافی باعث تغییر متابولیسم‌ بدن می‌شود که به دنبال آن ترشح هورمون‌های بدن را با نقص مواجه کرده و مانع از حداکثر شدن رشد می‌شود. عوامل رشد در افراد نیز شامل عوامل وراثتی، تغذیه مناسب، فعالیت ورزشی و خواب مناسب است.

سعادت مهر اضافه کرد: تمرینات کششی و فعالیت ورزشی از جمله راهکارهایی است که مداومت بر آن موجب افزایش قد نوجوانان می‌شود. نوجوانان با انجام حرکات کششی در طول روزهای هفته موجب رشد عضلانی بدن و تقویت بافت استخوانی خود می‌شوند و به این ترتیب به پیشگیری از تراکم استخوان در ستون فقرات و خمودگی در این بخش از بدن منتهی می‌شود. این تمرینات علاوه بر آن‌که افزایش قد را با خود به همراه دارند با تنظیم هورمون‌های بدن به افزایش نشاط و شادابی کودکان نیز کمک می‌کند.

وی با بیان این که ورزش های کششی مانند یوگا، ژیمناستیک و شنا به افزایش قد کمک می کنند، تاکید کرد: ورزش سبب وارد آمدن فشارهایی بر بدن می شود که این فشارها روی صفحات رشدی اثر می گذارند. اگر این فشارها شدید نباشد، باعث تحریک صفحات رشدی و رشد بهتر استخوان و در نتیجه افزایش قد می شود. اما اگر این فشارها بیش از حد باشد، موجب تخریب صفحات رشدی و بسته شدن این صفحات خواهد شد. بنابراین فرد رشد نخواهد کرد نه اینکه قدش کوتاه شود.

او ادامه داد: اگر کودکی ۶ روز در هفته و هر روز بیش از ۳ ساعت به یک فعالیت ورزشی شدید مانند فوتبال یا دو و میدانی بپردازد، فشارهای شدیدی بر صفحات رشدش وارد می شود. اما اگر کودک روزانه ۳۰ دقیقه یا هفته ای ۵-۴ بار به مدت ۱ ساعت ورزش کند، باعث تحریک صفحات رشد می‌شود و به رشد او کمک می‌کند. در مجموع، ورزش کردن کاری بسیار مهم و حیاتی است که باید زیر نظر متخصصان علوم ورزشی انجام شود؛ به خصوص در رده های سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۴۰ سال.

سعادت مهر در پایان در پاسخ به این پرسش که چه ورزش هایی سبب کوتاهی قد می‌شوند، اظهار کرد: تمرینات مقاومتی در صورتی که باعث افزایش ترشح هورمون تستسترون شود، برای نوجوانان ممنوع است. زیرا این هورمون با تاثیری که بر گیرنده های «اندروژنیک اپی فیز» دارد، باعث رسوب کلسیم در دیسک های رشدی شده و در نتیجه تاثیر منفی در طول قد و افزایش طولی استخوان‌ها خواهد داشت. رشته های بدنسازی و کشتی به دلیل شدت بالای تمرینات مقاومتی و افزایش ترشح هورمون رشد شرایط توقف رشد قدی را بسیار افزایش خواهد داد.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir