انواع رابطه نامشروع در جوامع بشری
روابط جنسی همیشه یکی از مهم ترین چالش ها و موضوعات در جوامع مختلف بوده که میزان پذیرش و شکل این روابط براساس فرهنگ و عرف موجود در همان جامعه تعریف می شود .

با مطالعه قوانین و ارزش های اجتماعی و حقوقی در تمامی جوامع بشری می توان به این نتیجه رسید که بخش عمده قوانین از فرهنگ ، عرف و مذهب مردمان جامعه سرچشمه می گیرد ؛ لذا جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بخش عمده ای از قوانین ما مبنای شرعی و عرفی دارند . روابط جنسی همیشه یکی از مهم ترین چالش ها و موضوعات در جوامع مختلف بوده که میزان پذیرش و شکل این روابط براساس فرهنگ و عرف موجود در همان جامعه تعریف می شود .

از آنجایی که جامعه ایران از دیرباز پایبندی خاصی به آداب و سنن و قوانین شرعی داشته است و قوانین نیزبه طور عمده از موازین شرعی اقتباس شده اند ، تنها شکل خاصی از روابط جنسی چه از منظر قانونی و چه از دیدگاه عرف پذیرفته شده است .

به همین جهت اگر اثبات شود کسی خارج از این چهارچوب عمل می کند و به قوانین موجود احترام نمی گذارد به موجب قانون مجازات خواهد شد . از جمله روابطی که در قوانین جزایی ما پذیرفته شده نیست ، می توان به روابط بین دو هم جنس اشاره کرد که انواع و اقسام متفاوتی داشته و مجازات آن ها نیز متفاوت است .


الف ) لواط


لواط در واقع به رابطه جنسی میان دو مرد اشاره دارد که براساس آن اندام جنسی مردی در مقعد مرد دیگری وارد شود . دین اسلام و همچنین عرف جامعه ما این عمل را یکی از شنیع ترین اعمال می داند و نه به لحاظ قانونی نه از نگاه عرف پذیرفته شده نیست .

در عمل لواط کسی که عمل را انجام می دهد فاعل لواط و کسی که فعل بر روی او انجام می گیرد ، مفعول لواط نامیده می شود . بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات فاعل لواط ، اگر مفعول از انجام این کار کراهت داشته باشد یا اینکه فاعل همسری داشته باشد ، اعدام می باشد و در غیر این صورت صد ضربه شلاق حدی .

مجازات مفعول نیز در هر صورت اعدام است مگر آنکه این عمل به زور انجام گرفته و او تمایلی به انجام آن نداشته باشد . به استناد سایت دینا برای اثبات لواط دو راه وجود دارد ، اول آنکه مرتکب لواط 4 بار در حضور قاضی اعتراف کند که این عمل را انجام داده . دومین راهی که برای اثبات لواط وجود دارد آن است که 4 مرد شهادت دهند که این عمل را با چشم دیده اند .


ب ) مساحقه


مساحقه در واقع به رابطه جنسی بین دو زن گفته می شود به این صورت که دو زن اندام تناسلی خود را بر یکدیگر قرار دهند . همانطور که روابط جنسی بین دو مرد از دیدگاه اسلام قبیح و ناپسند شمرده شده است ، رابطه جنسی بین دو زن نیز دارای قبح و زشتی بسیار زیادی است . به همین جهت بر طبق قانون مجازات اسلامی حکم مساحقه ، حد کامل یعنی صد ضربه شلاق است .

با استناد سایت دینا برای اثبات مساحقه نیز همانند تفخیذ دو راه وجود دارد که عبارتند از : 4 بار اقرار مرتکب مساحقه و شهادت 4 مرد . اگر مرتکب مساحقه کمتر از 4 بار اقرار در منظر قاضی انجام دهد ، 31 تا 74 ضربه شلاق برای او در نظر گرفته خواهد شد . برعکس جرم لواط ، در مساحقه فرقی بین فاعل و مفعول وجود ندارد و مجازات هر دو آن ها یکسان خواهد بود . لازم به ذکر است که در صورتی که مساحقه سه بار تکرار شود و هر بار حد بر مرتکب جاری گردد بار چهارم مجازات مرتکب ، اعدام است .
 

ravabet jensi.jpg


ج ) تفخیذ


تفخیذ هم مانند مساحقه و لواط یک رابطه جنسی بین دو هم جنس محسوب می شود که براساس گفته قانون و شرع : " عبارت است قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران ها با نشیمنگاه انسان مذکر دیگری ."

مجازات این عمل هم برای فاعل هم برای مفعول مانند مساحقه حد کامل می باشد که عبارت است از صد ضربه شلاق . اثبات تفخیذ از راه شهادت 4 مرد عادل و یا 4 بار اقرار در منظر قاضی است که در صورت اقرار کمتر از 4 بار ، 31 تا 74 ضربه شلاق جایگزین صد ضربه شلاق خواهد شد . اقرار باید صریح بوده و احتمال عقلانی خلاف آن وجود نداشته باشد .


د ) زنا


زنا به رابطه جنسی بین زن و مرد نامحرمی اطلاق می شود که در آن دخول انجام گیرد . جرم زنا تنها در صورت تحقق شرایط رخ داده و صرف لمس یا نگاه به بدن نامحرم زنا محسوب نمی شود . این جرم از جمله جرائم حدی است که با توجه به نوع آن ، مجازات های متفاوتی برایش در نظر گرفته شده است .

به زنی که مرتکب عمل زنا می شود زانیه و به مردی که این عمل را انجام می دهد ، زانی اطلاق می شود . در صورتی که زانی یا زانیه متاهل بوده و دارای همسر باشند ، به اصطلاح مرتکب زنای محصنه شده و مجازات آن ها اعدام است . البته این مجازات تنها برای شخصی است که دارای همسر می باشد .

همچنین مجازات زنا با محارم و زنای به عنف ( با زور و بدون رضایت ) نیز اعدام می باشد . در صورتی که هیچکدام از این موارد صادق نباشند ، مجازات این عمل صد ضربه شلاق حدی می باشد .

همانطور که مشاهده کردید با وجود قبح و ناپسند بودن این روابط ، اثبات آن ها در دادگاه بسیار مشکل می باشد و همین امر حکایت از آن دارد که شهادت در این خصوص امری پسندیده از منظر شرعی نیست . قانونگذار و شارع از جهت حفظ نظم در جامعه و جلوگیری از ادعاها و شهادت های دروغین ، شروط سفت و سختی برای ادای شهادت در خصوص اثبات روابطی اعم از زنا ، لواط ، مساحقه و ... قرار داده است .

از جمله این شروط آن است که تمام 4 شاهد مرد و یا 3 شاهد مرد و دو شاهد زن به صورت متوالی و بدون فاصله زمانی از یکدیگر شهادت دهند در غیر اینصورت جرم اثبات نشده و شهادت دهنده به 80 ضربه شلاق به عنوان مجازات محکوم خواهد شد .

همچنین اگر شهود در خصوص خصوصیات مورد شهادت اختلاف پیدا کنند ، شهادت از آن ها پذیرفته نشده ، جرم اثبات نمی شود و متحمل 80 ضربه شلاق خواهند شد . شرط دیگری که وجود دارد آن است که شهود حتما موضوع شهادت را با چشم دیده باشند و از وقوع آن مطمئن باشند ، در غیر این صورت شهادت آن ها پذیرفته شده نیست .




گردآوری: گروه خدمات و محصولات سیمرغ
seemorgh.com
منبع :heyvalaw.com